Rozpoltený (2016)

Filmová recenzia na hororový thriller, za ktorým stojí legendárny režisér a scenárista M. Night Shyamalan.

23 Január
2017 16:46:01

Režisér a scenárista M. Night Shyamalan prežíval v posledných 10 rokoch určite svoje najmenej úspešné obdobie vo svojej kariére. Začalo to The Happening (2008), ktoré sklamalo a zaostalo za svojimi očakávaniami, no a potom nasledovali fantasy The Last Airbender (2010) a sci-fi After Earth (2013), ktorými sa Shyamalan dostal až na takpovediac samé dno. Čiastočne sa mu od neho podarilo odraziť a napraviť tak aspoň trochu svoju reputáciu, keď sa vrátil k hororu a thrilleru, výsledkom čoho bol The Visit (2015). Momentálne je v kinách jeho najnovší projekt, ktorým sa zrejme snaží o veľký comeback a určite rád by nadviazal na začiatok predošlej dekády, kde kraľoval hororu a thrilleru. Týmto počinom, kam zjavne vkladá svoje nádeje, je práve Split (2016).

STORY LINE

Snímky venujúce sa chorobe rozštiepenej ľudskej mysli, ktorá sa u dotyčného prejavuje mnohopočetnými osobnosťami (3 a viac) sa v kinematografii vôbec po prvýkrát objavili už v roku 1957, keď vznikli dokonca až dve takéto diela, navyše v oboch prípadoch išlo o drámy, Lizzie (1957) a The Three Faces of Eve (1957). Shyamalan sa však túto látku rozhodol spojiť spolu s hororom a thrillerom, výsledkom čoho bol tento „áčkový“ projekt, keďže zvučné meno režiséra, hlavná herecká hviezda a samotný námet skrývali v sebe značný potenciál. Režisér vsadil na atmosféru, ktorú sa mu aj kvôli faktu, že celá zápletka sa z veľkej časti odohráva iba v zopár miestnostiach, podarilo navodiť.

V tomto sa toto dielo podobá na iný horor, 10 Cloverfield Lane (2016), ktorý rovnako vsadil na malý a obmedzený priestor, kde sa snaží rozprávať dej. V oboch prípadoch to zdarilo funguje a obe snímky stoja do veľkej miere práve na tejto špecifickej atmosfére. Režisér sa tu vracia ku svojim koreňom, čo je len dobre, pretože sa mu darí vytvárať a udržiavať túto atmosféru po celý čas. Z technických vecí nie je čo vyzdvihnúť, ale ani čo vytknúť, keďže tu nehrajú až takú dôležitú úlohu.

Po príbehovej stránke je tu už určitý problém, a to hneď z niekoľkých dôvodov. V prvom rade, to síce ako thriller funguje bez váhania, avšak, ako horor to nenaplnilo očakávania. Za horor tu možno brať iba cca. záverečných 20 minút, čo je pri takmer dvojhodinovej minutáži veľmi málo. Zopár ľakačiek tu síce je aj predtým, ale jednak, je ich tu málo a jednak, ani veľmi nevydesia. Za ďalší problém možno považovať minutáž a tempo. Zo začiatku, sa síce režisér s ničím nezdržuje a ide priamo k veci, avšak postupom času (zhruba po hodine) začína tempo upadať a snímka začína pôsobiť zdĺhavo, pričom ju zachraňuje až spomínaných záverečných 20 minút, kedy znovu naberie tie potrebné grády. Dve hodiny boli skutočne moc, ideálne by bolo skôr tak 90, maximálne 100 minút.

O tom, že 120 minút bola chyba svedčí aj posledné negatívum, ktorým sú zbytočné dejové odbočky, ktoré len naťahujú minutáž a nad ich významom môžeme polemizovať, či už sú to flashbacky hlavnej hrdinky z detstva alebo línia s doktorkou, ktorá mohla byť podstatne kratšia. Osobne by som si vedel predstaviť komorné a minimalistické uchopenie, odohrávajúce sa v pár miestnostiach, s dvomi, maximálne tromi hercami, ako v prípade 10 Cloverfield Lane (2016) a dĺžkou 90-100 minút.

Práve tým, keď u 10 Cloverfield Lane (2016) dianie vyšlo z bunkra von, tak stratil na napätí, navyše aj dovtedajšiu komornosť a uveriteľnosť vystriedala prehnaná akcia a snaha o veľkoleposť. Našťastie v prípade Split (2016) nedošlo, ani k prehnanej akcii, ani k veľkoleposti, ktorá by to nejak pochovávala, ale tu takisto platí, že pokiaľ sa dianie presunie mimo „väzenie“, tak stráca na napätí a pôsobivosti. Čo však u príbehu musím vyzdvihnúť sú okrem atmosféry aj pohrávanie sa s diváckymi očakávaniami, snaha byť neustále pred divákom, nepredvídateľnosť (v podobe toho, že nevieme akú osobnosť bude mať najbližšie hlavná postava) a záver, ktorý možno označiť za nečakaný, resp. až šokujúci. Oceniť treba aj to, že režisér sem zakomponoval aj prvky drámy, ktorá tu nie je vôbec rušivou, ale presne opačne, dáva tomuto filmu aj taký ľudský rozmer. Ten, kto si myslel, že Shyamalan sa vyčerpal už pred viac ako 10-timi rokmi, bude musieť uznať, že ešte stále vie prekvapiť. Napriek tomu, že tentoraz sa síce svojim najlepším počinom, The Sixth Sense (1999) a Unbreakable (2000) nevyrovnal, tak Split (2016) je rozhodne lepší než jeho posledné 4 projekty spomenuté v úvode.

Z postáv stojí všetko len na jednej, ktorou je hlavný hrdina Kevin. Vo veľkej miere je to samozrejme aj kvôli jeho hereckému predstaviteľovi, ale aj taktiež pre svoju chorobu, kde divák môže vidieť, ako sa tieto mnohopočetné osobnosti prejavujú a aké temné stránky sa pri rozštiepenej mysli odhaľujú. Za pozornosť však stojí aj jeho nevyspytateľnosť, keď divák nedokáže odhadnúť, ktorá z jeho osobností sa najbližšie prejaví. Ďalšie postavy sú tu viac-menej už len do počtu. Jednak, to nie je o nich a jednak, ani nemajú čo ponúknuť, a to ani po hereckej stránke. Myslím si, že keby to iba o dvoch, maximálne troch postavách, tak by to bolo určite lepšie.

Celkovo sa jedná o nadpriemerný hororový thriller, ktorý ponúka skvelú atmosféru, herecký koncert hlavného predstaviteľa, trefnú hudbu, avšak dokáže aj udržiavať diváka v napätí, pracovať s jeho očakávaniami a prekvapí v závere, ktorý si zrejme pripravuje pôdu pre sequel alebo crossover. Škoda dosť nevyrovnanej zápletky, slabých vedľajších postáv a hercov. Shyamalan je viac-menej späť a ostáva už len dúfať, že jeho ďalší projekt bude ešte lepším než tento.

HERCI a HUDBA

James McAvoy tu predvádza výborný a povedal by som, že aj nezabudnuteľný výkon. Určite je to jedna z jeho najlepších úloh, v ktorej síce nestvárnil až 23 resp. 24. rôznych charakterov, ale „iba“ 8, ale aj tak to bolo celkom dosť a pri každom bol presvedčivým. Pre herca je veľkou výzvou hrať takýto typ postáv, kde sa musí predviesť v tak odlišných postavách. McAvoy to mal ťažké, ale zvládol to a potvrdil svoje herecké kvality. Ja som rád, pretože je to kvalitný herec a v posledných troch rokoch (2014-2016) nemal toľko príležitostí naplno prejaviť svoj talent, ale teraz sa mu to podarilo. Z ďalší hercov nie je ani koho spomenúť, keďže McAvoy si nielenže kradne celý film pre seba, ale taktiež sa mu ani len zďaleka nevyrovnajú a ich prípadoch o nejakých výkonoch, ktoré by aspoň trochu zaujali, nemožno hovoriť.

Hudbu k filmu zložil West Dylan Thordson, ktorého skladby sa nesú v temných a znepokojivých tónoch, ktoré mne osobne trochu miestami pripomínali, ale ozaj len trochu, hudbu z hororu Sinister (2012). Thordson je úplný nováčik na poli filmovej hudby pre celovečerné hrané snímky. Na tomto poli debutoval pred dvomi rokmi (v 2015), pričom doteraz jeho najväčším projektom bola dráma Joy (2015). Myslím si, že sa mu podarilo vo svojich skladbách nielen vystihnúť atmosféru, ale dať do nich aj napätie (pre horor a thriller) a emócie (pre drámu). Thordson sa zatiaľ javí ako sľubný skladateľ, ktorý môže napredovať a zlepšovať sa, samozrejme ak bude na sebe pracovať. Najlepšie skladby podľa mňa sú Meeting the Others a The Standoff.

HODNOTENIE

65%

50 %