asfasdf ×

NázorObčana.sk

Helena Mezenská: „Zákon o odpadoch má skôr deklaratórny a odporúčajúci charakter“

 Aktuality
  • Otvorený list ministrovi vnútra: Kedy konečne začne vyšetrovanie porušovania ústavy a zákonov SR z minulosti? Už dávno mali byť vinníci vo väzbe. Nečinnosť vlády je príčinou toho, čo sa stalo 15. mája v Handlovej. Začne sa konať až po EU voľbách? Uveríme až potom, keď uvidíme!...
  • Voľme tých, ktorých chceme odmeniť!: Už je toho dosť. Nech už je po eurovoľbách, lebo zase všade vidíme tváre, ktoré už vidieť nechceme. Vyhrali sme už dvakrát, koľko krát ešte musíme vyhrať, aby už bolo všetko tak, ako sme očakávali? Nejde o nič, iba o dobré fleky! ...

V parlamente rokovali o zákone o odpadoch. Išlo o vytvorenie najlepších podmienok pre zber, triedenie, spracovanie, odvoz a likvidáciu odpadov. Hlavne týmto zákonom by sa dalo lepšie chrániť životné prostredie. Je to dosť bolestivá a aktuálna téma.

13 Marec
2015 07:47:33.000000

Foto: TASR

V diskusii vystúpilo niekoľko poslancov. Jedným z najzaujímavejších bol prejav poslankyni za OĽaNO Heleny Mezenskej /viď video/. Vo svojom komentári sa priznala, že pre ňu z celého denného programu rokovaní parlamentu dominantnou témou bol práve v druhom čítaní prerokovávaný zákon o odpadoch.

„Ide o nový zákon, ktorého ambíciou a cieľom je podľa vyjadrenia ministra zvýšiť zhodnotenie a podiel triedeného odpadu v neprospech zmesového odpadu. Vo vyspelých krajinách triedený a ďalej využiteľný odpad z celkového objemu predstavuje 70-75 %, zmesový odpad tvorí iba 20-25 %. U nás je tento pomer neželateľne nastavený opačne. Nielen z environmentálnych, ale aj racionalizačných a finančných hľadísk je potrebné sa na nad znížením produkcie zmesového odpadu veľmi vážne zamyslieť,“ podčiarkla.

Prízvukovala, že z jednej strany je potrebné vplývať na znižovanie a racionalizáciu spotreby samotných občanov /na znižovania konzumu/, motivovať ich stále viac k triedeniu čo najväčšieho množstva odpadu, a z druhej strany je potrebné cestou schvaľovaných legislatívnych opatrení nájsť motivačné nástroje ako taký prístup adresne odmeniť a oceniť. „Posilňovanie snahy o znižovanie a triedenie odpadu domácnosti formou adresného zohľadnenia pri určení výšky poplatku za odpad, nenadobudlo záväznú, ale iba deklaratórnu, odporúčaciu podobu. Avšak pri plnení prezentovaných cieľov a kvantifikovaných predpokladov, sa na tento odporúčací a zákonom nezáväzný charakter návrhov a opatrení nemožno spoliehať,“ zdôraznila.

Poukázala na to, že z toho pohľadu zákon vyznieva nedotiahnuto a formálne. „I keď minister spomínal predpoklady zníženia nákladov obcí na odvoz a spracovanie odpadu o 1/3, konkrétne sa v zákone tento záväzok neuvádza. Samozrejme už vôbec sa tam v náväznosti na tento slovne prezentovaný predpoklad a cieľ, neuvádza predpoklad súbežne o 1/3 zníženého poplatku za komunálny odpad. Ten občania miest a obcí v priemere na celom Slovensku vo výške 55 € na domácnosť, povinne uhrádzajú od roku 2004. Viem si presne predstaviť, čím sa zavedenie tohto poplatku zdôvodňovalo. Viem iste, že to súviselo i so zvýšenými nárokmi na plnenie povinnosti miest triediť a selektovať odpad, prijať opatrenia, vytvoriť podmienky na možné zhodnotenie odpadu. Dosah zavedenia poplatkov za komunálny odpad už po 10 rokoch možno zhodnotiť a aj keď sa podkladový materiál k zákonu o porovnanie predošlého a súčasného stavu, posúdenie kvantitatívneho posunu v odpadovom hospodárstve o takéto východiská neopiera, zo všeobecného hľadiska po 10 rokoch nemožno hovoriť o zásadnom posune. V triedení a zhodnocovaní odpadu, tak ako to naznačuje vyššie uvedený pomer, sa z pohľadu občanov veľa toho nezmenilo,“ zdôrazňuje poslankyňa.  

Podľa nej na základe viac deklaratórneho a odporúčacieho charakteru zákona, nemožno ani teraz v racionalizácii odpadu a šetrení prírody, očakávať zásadný posun. „Nie je zrejmé, kto a čo bude motivovať jednotlivých občanov, ktorí dosiaľ netriedili, k záujmu postupovať inak?  Čo bude v záujme správneho odpadového riadenia motivovať mestá a obce? Čo bude momentom prelomu a zmeny myslenia, momentom zmeny prístupu k odpadu a spoluúčasti na jeho zhodnotení?“ pýta sa.  

Poukazuje na to, že chýbajú motivačné stimuly, konkrétne nástroje adresného vyhodnotenia a nastavenie plnenia finančných a časových záväzkov, záruky a garancie pre postupné dosahovanie vytýčeného cieľa. „Všetky tieto nejasnosti a praktická nedokonalosť vytvárajú okolo zákona hmlu, ktorá vyvoláva pochybnosť, či vôbec dôjde k merateľnej a žiaducej zmene, ktorá bude prínosom pre životné prostredie, verejný rozpočet a v neposlednom rade i pre „vrecká“ občanov,“ prízvukuje poslankyňa NR SR Helena Mezenská.

Hodnotenie článku:


kladné hodnotenie negatívne hodnotenie

100 %
(2 hodnotenia)
Tagy
Zdieľať

Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť

Vytvoriť zadarmo účet
Meno: Heslo:

O autorovi

eugenius


Podobné články

Voľme tých, ktorých chceme odmeniť!

 

Už je toho dosť. Nech už je po eurovoľbách, lebo zase všade vidíme tváre, ktoré už vidieť nechceme....

📅06.06.2024 0 1x 👤slavo
,