„Dnes v prvom čítaní prešli rôzne škodlivé zmeny. Z nich by som chcel spomenúť konkrétne jednu. Je to daň z dividend. Jedná sa v tomto prípade o jednoznačne dvojité zdanenie,“ pripomína vo svojom komentári Richard Sulík.
Foto: YouTube
Zisky, ktoré už raz boli zdanené na úrovni právnickej osoby, sa tak zdaňujú druhýkrát. V roku 2004, keď bola uvedená daňová reforma do platnosti na Slovensku, na ktorej som mal tú možnosť podieľať sa, tak podarilo sa zrušiť dovtedy platnú daň z dividend a Slovensko sa v podstate dostalo na prvé miesto v Európe aj v porovnaní s ďalšími svetovými krajinami, čo sa týka miery zdanenia. To znamená, najviac percent zo zisku ostalo slovenskému vlastníkovi, nejakej právnickej osobe. Keď niekoho firma zarobila povedzme 100 tisíc eur, zaplatila 19 tisíc daň a už neplatila žiadnu ďalšiu daň, ani daň z dividend.
Ostalo 81 tisíc eur, čistý zisk, ktorý už bol majetkom majiteľa a bolo teda jedno či tie peniaze reinvestoval, alebo nie. Táto skutočnosť, že Slovensko sa stalo lídrom spomedzi krajín OECD v Európe, spôsobila obrovský nárast z príjmu daní právnických osôb. Tu vidíte, že prvý rok je 2003, potom 2004 bol veľmi maličký nárast daní. Nikdy nebol pokles od realizácie daňovej reformy. Rok 2004 bol adaptačný rok, ale už v roku 2005 vzrástol výnos z daní právnických osôb o takmer 20 %.
To sa opakovalo v roku 2006, v roku 2007 to bolo stále ešte vyše 16 %. Tieto obrovské nárasty výnosu daní z príjmov právnických osôb spôsobili zníženie daní z príjmov právnických osôb z 24 % na 19 % a najmä zrušenie dane z dividend. Štát ťažil oveľa viac práve preto, že znížil sadzby. Bohužiaľ, toto sú súvislosti, ktoré socialistická vláda nie a nie pochopiť, a tak tu Peter Kažimír predkladá stále nejaké nové záťaže. Špeciálne pri dani z dividend treba povedať, že táto daň zaťaží takmer výlučne domácich podnikateľov. Tí zahraniční sú krytí zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia.
To znamená, domáci takúto zmluvu nemajú, budú musieť zaplatiť celú daň z dividend. Tí zahraniční si jednoducho presunú peniaze k sebe a tam ich zdania. Chránia ich zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia napr. s Holandskom. Holandsko je jeden z najväčších investorov na Slovensku. S Holandskom máme zmluvu, kde sa uplatňuje daň z dividend vo výške 0 %. Toto bol doterajší priebeh.
Zrušenie dane z dividend sa pre štát ukázalo ako niečo mimoriadne prospešné. Je úplne na mieste predpokladať, že opätovné zavedenie dane z dividend bude pre slovenskú ekonomiku neprospešné. Bohužiaľ, vládne nám socialistická vláda a v koalícii sa síce nachádza ja pravicová strana, ktorá hovorí, že je pravicová, ale Béla Bugár zrejme nebude mať tú silu, aby na toto poukázal.
Ale veľmi ma prekvapuje Andrej Danko, ktorý v predvolebnom boji mnohokrát poukázal na to, že SNS chce zlepšiť podnikateľské prostredie. To, čo sa tu deje, to, čo dnes bolo schválené v prvom čítaní, je jednoznačné zhoršenie podnikateľského prostredia. Tým, že prešlo prvé čítanie, to ešte neznamená, že už je to zákon, musí byť ešte druhé čítanie. Chcel by som preto z tohto miesta apelovať na Andreja Danka, predsedu strany SNS, aby si spomenul na svoje predvolebné sľuby, aby si spomenul na to, ako hovoril, že chce zlepšovať podnikateľské prostredie a v druhom čítaní za daň z dividend nezahlasoval.
Eduard Heger: Vidíme, že vláda napokon pristúpila k zníženiu sadzby navrhovanej dane z dividend z 15 na 17 %. Napriek tomu platí, že daň z dividend trestá úspešných a šikovných. Minister financií pán Kažimír povedal, že daň z dividend sa dotkne len 2,5 tisíca ľudí. Lenže tu nejde len o fyzické osoby, ale predovšetkým o podnikateľov, firmy, ktoré plnia štátnu kasu, zamestnávajú ľudí a tvoria hodnoty v tejto spoločnosti. A tých by si mal štát predovšetkým vážiť, zlepšovať im prostredie a vychádzať im v ústrety. Nové a vyššie dane ich však budú demotivovať a trestať.
Vidíme aj podľa údajov Podnikateľskej aliancie Slovenska, že daň z dividend postihne najmä spolumajiteľov spoločností s ručením obmedzeným. Tí v posledných rokoch narástli práve kvôli opatreniam minulej vlády a iba týchto firiem je na Slovensku vyše 200 tisíc. Daň z dividend sa dotýka domácich subjektov, a tí sa už samo o sebe boria so zlým podnikateľským prostredím.
Vieme, že to je následok druhej Ficovej vlády. Na Slovensku máme skúsenosť, že čím nižšie dane máme a čím jednoduchší a hlavne menej komplikovaný daňový systém je, tak tým rastie aj ochota ľudí platiť dane. A vláda ide v tomto v úplnom protismere. Tých najbohatších chráni a nie je schopná postihovať ich obchádzanie daní, pritom úspešne a poctivo podnikajúce firmy vláda nie je ochotná podporiť, ale naopak, chce ich ešte viac vyžmýkať. Daň z dividend vyvolá opačný účinok a neprinesie sľubované príjmy do štátneho rozpočtu. Je možné, že firmy budú vyplácať menej dividend, prípadne budú odvádzať zisky do krajín, kde dividendy nie sú zdanené.
Pýtame sa, na čo vláda teda zavádza nové dane? Podľa prognóz bude mať v budúcom roku minimálne 400 miliónov eur viac, a teda kam tieto dane budú použité? Obávame sa, že kým bude pri moci práve Ficova vláda, tak ku použitiu v prospech občanov týchto peňazí nedôjde.
Jozef Mihál: Dodám dve poznámky, ktoré som dodával v rozprave k zákonu o dani z dividend. V prvom rade, zavedenie dane z dividend poškodí bežných zamestnancov. Po novom pri zamestnancovi, keď sa mu vyplatí povedzme 100-eurová dividenda, on bude platiť 19, prípadne až 25 % daň z príjmu a bude z toho platiť kompletné odvody so svojím zamestnávateľom. Čiže pri vyplatení 100-eurovej dividendy zamestnancovi zo 100 eur odíde 65 eur do rozpočtu finančnej správy, resp. sociálnej a zdravotnej poisťovne.
Druhá poznámka je o tom, že nie je technicky dobre urobený ten prechod zdravotných odvodov na daň z príjmu, pretože ak sa skutočne zlikviduje maximálny vymeriavací základ od roku 2017, tak tie dividendy, ktoré budú vyplácané za roky 2011 – 2016 ešte budú podliehať zdravotným odvodom, ale už bez stropu. To znamená, že tých 14 % sa bude platiť z absolútne celej vyplatenej sumy, a tým pádom tu nastávajú také rozličné statusy pri odvode alebo dani z dividend, ktoré sú až nepochopiteľné.
Kolega Zsolt Simon upozorňuje na to, že pokiaľ ide o dividendy do roku 2003, ak boli doteraz vyplatené, tak boli zdaňované sadzbou 25 % pri vyšších sumách a v zákone máme, že tieto staré dividendy prechádzajú tiež na 7-percentné zdanenie. A zamyslite sa nad tým, koho táto príjemná novinka postihne. Postihne napr. mečiarovských privatizérov, ktorí získali fabriky, majetky a dividendy si možno doteraz nevyplatili z dôvodu vysokého daňového zaťaženia. Tak vlastne dostávajú akúsi daňovú amnestiu.
Otázka: Čo si myslíte, prečo vlastne došlo k zvýšeniu daňového zaťaženia v súvislosti dividendami? Súhlasíte s názormi, že je to kvôli tomu, že sa zvyšujú paušálne výdavky pre živnostníkov.
Richard Sulík: My tomu vlastne nerozumieme, prečo Peter Kažimír neustále vymýšľa nejaké nové dane alebo zvyšuje tie existujúce. Každopádne vláda sa chváli tým, ako ide ekonomika, ako vyberajú stále viac daní, ako sa im darí, nedáva najmenší zmysel, aby ešte viac priťahovali tie skrutky a stále viac ľudí žmýkali. Ono sa to jedného dňa prelomí, a to môže byť kľudne pri tejto dani z dividend, lebo nie je to len tých 7 %, ale na to nadväzujú aj odvody. A väčšina ľudí potom bude naozaj donútená optimalizovať svoje príjmy tak, že nebudú ich priznávať, budú obchádzať zdanenie, budú v iných krajinách zdaňovať a nakoniec ten efekt môže byť kontraproduktívny.
Keď si pozrieme tieto čísla, ktoré pri zrušení dani z dividend rástli, tak je predpoklad, že po opätovnom zavedení dane z dividend budú daňové výnosy klesať. Myslím si, že dôvod, prečo to robia, je, že socialisti vždy radi rozdeľovali peniaze cudzích ľudí, majú to takpovediac v krvi. Namiesto toho, aby rozmýšľali nad tým, kde ušetriť, kde niečo výnimočne neukradnúť, tak vymýšľajú, ako ešte viac z ľudí vyžmýkať, aby sa mohli jednak hrať na Ježiška, ale aby aj bolo na kávičku. Práve v tejto politike zdanenia veľmi jasne vidno rozdiel, akú politiku ponúkajú pravicové strany a tie ľavicové. Na tomto sa to bude lámať.
Video si môžete pozrieť tu: