Podtatranskí spotrebitelia sa v týchto dňoch nesťažujú na skokový rast cien vody.
Foto: Facebook
Napriek tomu poukazujú na činnosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý dovolil, aby Podtatranská vodárenská prevádzková spoločnosť v rokoch 2004 až 2014 si zvýšila ceny na dvojnásobok! V širších súvislostiach vidia, že tento cenový nárast vody je výsledkom „skrytej privatizácií vody“ francúzskou spoločnosťou Veolia Voda, ktorá sa objavuje v spise Gorila.
Spotrebiteľom v okresoch Poprad, Kežmarok, Stará Ľubovňa, Spišská Nová Ves, Levoča a Gelnica v súčasnosti zabezpečujú dodávku vody dve spoločnosti. Prvou je Podtatranská vodárenská prevádzková spoločnosť, a.s.(PVPS), ktorá vykonáva najmä zber, úpravu, dodávku a predaj vody a patrí do nadnárodnej francúzskej spoločnosti VEOLIA VODA.
Podtatranská vodárenská spoločnosť, a.s. (PVS), zostala majetkovým vlastníctvom miest a obcí a vykonáva servisné, opravárenské a investičné akcie vodohospodárskych stavieb.
Porovnanie obchodných aktivít oboch spoločností evidentnejšie ukazujú výsledky hospodárenia zverejnené na Finstate za rok 2015. Kým PVPS, a s. mala tržby 23 424 161 € a zisk 1 034 784 €, PVS, a.s. mala tržby 6 436 736 € a zisk 388 121 €.
Údaje jasne dokumentujú, že PVPS za zber, úpravu, dodávku a predaj pitnej a úžitkovej vody získala skoro štyrikrát väčšie tržby a trikrát vyšší zisk ako PVS. Ak by Podtatranská vodárenská spoločnosť, a.s. zostala aj prevádzkovateľom vodární, zisk by neplynul nadnárodnej spoločnosti, ale posilnil rozpočty miest a obcí. Podtatranskí primátori, starostovia a občanmi by sa preto mali zaujímať o výsledky vyšetrovania „Gorily“ , aby sa poučili sa z vlastnej skúsenosti o nedostatočnej ochrane spoločného majetku.
Pitná voda je v súčasnosti strategická surovina, ktorá bude v budúcnosti čoraz viac rozhodovať o bohatstve krajiny, preto cena vody musí byť pod lepším dohľadom spotrebiteľskej politiky vlády a prísnejšj regulácie ÚRSO. Nezanedbateľnú kontrolnú úlohu v tom musia zohrávať občania. Tí však v školách nedostávajú potrebné spotrebiteľské vzdelávanie, aby poznali význam spotrebiteľskej politiky, ktorá v trhovej ekonomie chráni pozíciu slabšieho na trhu, a tým je spotrebiteľ, a nie záujmy nadnárodných spoločností.
Božena Stašenková,
Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska