Na Ukrajine vymysleli nový „geniálny projekt tisícročia“. Jeho autori navrhujú vybudovať kanál medzi Čiernym a Azovským morom, ktorý... oddelí polostrov Krym od územia Ukrajiny. Tvrdia, že to bude odveta za Kerčský most...
Foto: portál Prezidenta Ukrajiny a Facebook
Na portálu Prezidenta Ukrajiny sa rozbehla petícia, ktorá však pokračuje veľmi chabo: v priebehu prvého týždňa túto iniciatívu /povedzme to otvorené – bláznivú ideu/ nepodporilo ani 250 občanov Ukrajiny. Na druhej strane potrebujú 25 tisíc podpisov, aby sa touto ideou mohol zaoberať ukrajinský parlament. Ak podpisová kampaň bude napredovať podobným spôsobom, ukrajinskí poslanci sa ňou budú zaoberať až v novom volebnom období – ak vôbec... Priebeh tejto kampane a predbežné výsledky si naši čitatelia môžu pozrieť na portálu Prezidenta Ukrajiny: https://petition.president.gov.ua/petition/39510
Autor tejto iniciatívy – Stanislav Laguckij uviedol, že hlavným cieľom je urobiť prístupovú cestu pre prístav Mariupoľ, ktorý je, podľa neho, „ohrozený“ ruským Kerčským mostom. Prízvukuje, že treba vybudovať morský kanál dlhý iba 5 kilometrov. Dodáva, že budovanie kanálu napomôže hospodárstvu Ukrajiny vytvorením nových pracovných miest a pozitívne ovplyvní činnosť ukrajinských prístavov na pobreží Čierneho a Azovského mora.
„Rusko mieni vydierať Ukrajinu Kerčským mostom. V súčasnosti sa naše vojenské lode nedokážu presunúť do prístavu v Mariupoli, ale keď vybudujeme kanál, rozviažeme si ruky,“ uvádza Stanislav Laduckij. Niektorí ukrajinskí novinári reagovali na túto myšlienku presne opačne, ako si to myslel autor projektu. Poukázali na to, že Ukrajina nemá vlastnú vojenskú flotilu a „naše vojenské lode“, ktoré autor projektu mal na myslí, to sú vojenské lode NATO, predovšetkým, pochopiteľne, USA.
Mnohí odborníci ako na Ukrajine, tak aj v Rusku ostro kritizovali túto iniciatívu. Poukázali na to, že „umelo oddeľovať Krym od územia Ukrajiny“ je to totálny nezmysel. Takisto táto výstavba by si vyžiadala kolosálne finančné prostriedky, ktoré Ukrajina nemá. Pochopiteľne, teda by si musela požičiavať a dostala by sa do dlhoročnej finančnej závislosti, ktorá by trvala aj desaťročia. Kritici tohto projektu pripomínajú, že sa Ukrajina už aj bez toho nachádza pod „patronátom“ Západu a potom by sa tento „patronát“ premenil na skutočné otroctvo.
Takisto by to bola strašná ekologická rana nielen pre tento región, ale aj pre široké okolie v rozlohe niekoľkých tisíc kilometrov štvorcových. Drvivá väčšina odborníkov prízvukuje, že nový kanál by priniesol mnohonásobne viac škôd, ako výhod. Ekológovia pripomínajú, že sladkovodné Azovské more je doslova preplnené jeseterom. V následku vybudovania kanálu cez jazero Sivaš dôjde ku zmiešaniu odlišných druhov vôd, čo bezpochyby zapríčiní smrť všetkých jeseterových rýb v Azovskom mori a iné ekologické škody.
Prízvukujú, že daný kanál fakticky zlikviduje unikátnu prírodnú „rezerváciu“ – jazero Sivaš – aj s celou jeho flórou a faunou. Slanosť vody je v Azovskom mori 10-12 promile a v Čiernom 16-20. Vody sa zmiešajú, zmení sa ich zloženie. Ekologickú katastrofu sa nepodarí odvrátiť. V súčasnosti na Sivaši ukrajinské podniky ťažia soľ. Po vybudovaní kanálu tento priemysel bude načisto zlikvidovaný. Odborníci uvádzajú aj ďalšie príklady ekologickej katastrofy, ktorá zasiahne obrovský región.
Technici hovoria, že autor projektu je na hlbokom omylu, keď si myslí, že treba bude vybudovať kanál o dĺžke 5 kilometrov. Viacerí tvrdia, že dokopy to bude 150 – 200 km. Celá vec je v tom, že Sivaš a obrovské množstvo limanov má bahnité dno. Na niektorých miestach hrúbka bahna dosahuje niekoľko metrov. Počas stavebných prác bahno bude stále stekať do kanálu, čo mimoriadne skomplikuje a neuveriteľne predraží stavebné práce.
Viacerí experti prípadne budovanie „Krymského kanálu“ porovnávajú s budovaním Suezského prieplavu. Celá vec je v tom, že jazero Sivaš je veľmi plytké. Je absolútne nevhodné pre lodnú dopravu. Miestami je jeho hĺbka, fakt, po kolená a potom nasleduje mnohometrové bahno.
Azovské more je tiež veľmi plytké. Maximálna jeho hĺbka je iba 14 metrov. A dokonca lode, ktoré preplávajú Azovské more, tiež smerujú cez špeciálne vybudovaný kanál priamo v Azovskom mori. Tento kanál pravidelne čistia a prehlbujú. Budovanie „Krymského kanálu“ by bolo neuveriteľne komplikované – ako po technickej, tak aj po finančnej stránke, a mimoriadne by poškodilo ekológiu celého regiónu.
Niektorí ukrajinskí novinári pochmúrne ironizujú, že sa na Ukrajine nepodarilo vybudovať jeden kanál, tak preto je tu snaha vybudovať ďalší. Táto hra slov má svoj zmysel. Celá vec je v tom, že na Ukrajine už dávnejšie pripravovali vytvorenie niekoľkých ukrajinských televíznych staníc, ktoré budú svojim vysielaním pokrývať územie Krymu.
Začiatkom augusta člen Národnej rady Ukrajiny pre otázky televízie a rozhlasu Sergej Kostinskij vyhlásil, že sa začalo testovanie 5 ukrajinských televíznych kanálov, ktoré budú vysielať programy pre Krym. Ale 1. septembra minister vnútornej politiky, informácií a spojov Krymu Dmitrij Polonskij pripomenul, že Ukrajina nedokázala začať svoje televízne vysielanie pre Krym a nie je jasné, či vôbec začne.
A tak je tu snaha namiesto jedného „kanálu“ vybudovať“ iný... Viacerí odborníci na Ukrajine sú však presvedčení, že sa táto bláznivá iniciatíva nebude tešiť dostatočnej podpore verejnosti a odborníkov a budovanie „Krymského kanálu“ sa nikdy nezačne.