Prehliadka smrti (1925)

Klasika nemého filmu, ktorá funguje aj dnes.

08 Október
2017 19:17:56

King Vidor, popredný americký režisér zlatej éry Hollywoodu v detstve opustil prístrešie svojho domova a očarený svetom pohyblivých obrázkov zahájil filmovú kariéru . Po viacerých skôr nevýrazných projektoch v roku 1925 nakrútil pod produkčným vedením MGM (Metro-Goldwyn-Mayer), jedného z vtedajších piatich monopolov vo filmovom priemysle,  výpravné (anti)vojnové dielo The Big Parade. Išlo o údajne najvýnosnejší nemý film všetkých čias a jeho kolosálny úspech sa teda stal katapultom pre Vidorovu kariéru. Napriek  dani, ktorú si zub času od neho vyžiadal  a s tým súvisiacou obmedzenosťou  vyjadrovacích prostriedkov,  pôsobí film aj v súčasnosti prekvapivo sviežo a pútavo.

Trojica priateľov: zľava Slim, James a Bull

Dej sa odohráva v období 1. svetovej vojny a ako ústredná postava je nám predstavený James Apperson (John Gilbert) - zbohatlícky povaľač, ktorý si s prácou nikdy netykal a myšlienka živobytia či driny za každodenným chlebom je pre neho nepredstaviteľná. Do Ameriky však zavíta vojna a on je pod nátlakom svojho otca, priateľov a milenky donútený nedobrovoľne narukovať.  Oboznámi sa s rôznymi osobnosťami vojakov a zvlášť sa zblíži s dvomi svojskými nováčikmi z nižších vrstiev–Slimom (Karl Dane) a Bullom (Tom O'Brien) a spoločne sa predierajú útrapami vojny, ktorá so sebou prináša problematické ubikačné podmienky, nedostatok spánku, sústavné pochodovanie atď.. V Jamesovom živote teda dochádza k razantnému obratu o 180 stupňov. Vo Francúzsku sa vojaci nakvartírujú na farme v jednej malebnej dedinke a zoznámia sa s očarujúcou francúzskou roľníčkou Melisande (Renée Adorée), dcérou vlastníčky farmy. Stáva sa stredobodom záujmu všetkých troch, no ich pokusy o zblíženie sa sú neúspešné, stretávajú sa s jej odporom a nevôľou. Napriek jazykovej bariére si však s Jamesom po čase padnú do oka a ich láska sa tak stáva jednou z mnohých obetí vojnového besnenia. Kvôli presune vojska na front sú nútení sa odlúčiť, vrátiť sa do reality, z ktorej by spoločne najradšej utiekli.

Žuvačka ako prostriedok zblíženia Melisande a Jamesa

Film sa vyznačuje skutočne skôr antivojnovým koloritom, napriek sprvoti agitačnému dojmu sa rázne prerodí do verného zobrazenia  1. sv. vojny. Drina, špina, hlad , vyčerpanosť a únava, aspekty skutočnej podoby vojnovej aktivity sa filmu darí úspešne odzrkadliť a navodzuje pocit pevného puta priateľstva. Vzájomnou interakciou medzi spomínanou trojicou vojakov a povýšením oboch vedľajších postáv v podstate na pozície hlavných, film pôsobí ako predchodca dnešných buddy filmov. Úspešne sprostredkovať pocity postáv je pre nemý film v súčasnosti neľahká záležitosť, no tu to funguje na jednotku a svoj podiel na tom majú aj výborný herci a práca s nimi. Láska medzi Jamesom a Melisande v ich spoločných scénach doslova vyžaruje a je umocnená ich často fyzickou blízkosťou v záberoch.

Presunom na front sa mení nie len atmosféra, ktorá sa z príjemného vykecávania sa a romantickej idylky transformuje na povetrie vojnového pekla, ale aj formálna stránka filmu. Z polocelkov a detailov sa stávajú dychberúce veľké celky a celky vojakov pochodujúcich čelom k istej skaze a dochádza aj k pohybu kamery. Vojnové scény pôsobia veľkolepo, s množstvom stážistov a vojenskej techniky. Za zmienku stojí určite aj vynikajúca hudba, ktorá je v správnych momentoch orchestrálna a emocionálna a napr. scéna prieniku lesom je nesmierne napínavá aj dnes. Podarené triky ako napr.  dvojexpozícia pochodujúcich vojakov v noci, sú už len čerešničkou na torte.

Mašírovanie vojakov doprevádzané bubnovaním

Ako prevažná väčšina amerických filmov z vtedajšej éry, oplýva aj tento nedostatkami svojej doby. Dnes už úsmevná naivita, občas príliš teatrálne herecké výkony a určitá dávka pátosu ako aj koniec, ktorý sa mohol vydať pesimistickejšou cestou. Pôsobí násilne vtisnuto a v danom kontexte nie príliš uveriteľne.

Film sa nadobro zapísal do histórie svetovej kinematografie a svojich divákov si nájde aj dnes. V roku 1992 bol zvolený Kongresovou knižnicou v USA pre zachovanie v Národnom filmovom archíve kvôli svojej kultúrnej, historickej a estetickej významnosti.

0 %