Slovenská psychologická dráma z prostredia koncentračného tábora

15 Október
2017 22:47:08

Banskobystrický režisér Peter Solan vyštudoval réžiu na pražskej FAMU a jeho majstrovský kúsok z roku 1962 prešiel mnohými produkčnými komplikáciami: 8 verzií scenárov, dokonca režisérska zmena a neschválenie scenára najvyššími orgánmi v roku 1958 z dôvodu obvinenia z propagácie fašizmu. Povolenie zrealizovať scenár prišlo až  o 3 roky neskôr, napokon  tak dielo uzrelo svetlo sveta a zapísalo sa do registra najlepších slovenských filmov.  Film nakrútený na motívy rovnomennej poviedky Józefa Hena je v poradí tretím celovečerným filmom Petra Solana a zároveň prvou slovenskou drámou z prostredia koncentračných táborov. Predstaviteľ československej novej vlny je pôsobivou štúdiou morálnych kvalít človeka v hraničnej situácii a ukážkou nezdolnej sily ducha. Vo vizuálne úchvatnom kabáte je snímka aj po 45 rokoch stále mrazivá a sugestívna, pokladajúca existenciálne otázky a verne zobrazujúca jedno z najtemnejších období ľudských dejín.

Ticho. Úder. Druhý úder. Tretí. Takto sa začína expozícia filmu Boxer a smrť, ktorá vyvoláva skôr paradigmatické pocity. Identita spoteného boxera udierajúceho do boxovacieho mechu je nám onedlho odhalená – z kabínky na prezliekanie vykročí Kraft (Manfred Krug) v uniforme veliteľa SS, čím sa zabijú dve muchy jednou ranou. Objasní sa nám miesto ako aj zasadenie filmu. Dej sa následne presunie k postave Jána Komínka (Štefan Kvietik), ktorého si Kraft vyberie spomedzi väzňov ako svojho oponenta na tréning.  Komínek tak nadobudne lepšie ubikačné a stravovacie podmienky ako aj možnosť nahliadnuť do psychiky ľudí, ktorí ťahajú za nitky na tomto mieste plnom zúfalstva, driny a utrpenia. Medzi ním a Kraftom vzniká vzťah okorenený rivalitou, v ktorom aj napriek znepriateleniu ostatných väzňov Komínek vidí jedinú možnosťprežitia.

V popredí Štefan Kvietik ako nezdolný Ján Komínek, v pozadí Kraft s manželkou

Ako som spomínal zápletka filmu stojí na súperení nacistického veliteľa a slovenského väzňa na pozadí udalostí druhej svetovej vojny. Napätie medzi nimi náramne funguje vďaka skvelým hereckým výkonom a to najmä legendárneho Štefana Kvietika. Vychudnutý, zubožený no pripravený znášať potupovanie a fyzické trýznenie, taký je jeho Ján Komínek. Je to pochybujúci, nedokonalý človek, atypický hrdina, ktorého cieľom je skrátka za každú cenu prežiť. Naproti tomu autoritatívny Kraft je samoľúby, prekypujúci pocitom nadradenosti a jediný chybný krok smerom k jeho egu, môže vyústiť v smrť. Komínek má v boxerských zápasoch v „rukaviciach“ pomstu a nenávisť celého národa, má možnosť osobného zúčtovania proti nemeckým okupantom v mene všetkých. V závere filmu Komínek podstúpi mučenícke rozhodnutie, ktoré síce nezapadá do jeho charakterových čŕt, symbolizuje však šľachetnosť ľudského ducha napriek konfrontácii s vytúženou slobodou.  Pomerne zaujímavé je vykreslenie nacistických pohlavárov v rámci objektívnej reality. Mnohí z nich pôsobia nezainteresovane akoby sa prostredie koncentračného tábora ani nedotýkalo ich sféry prežívania, svoje každodenné životy prispôsobili tomuto status quo. Hodujú, usporadúvajú boxerské zápasy a z dlhej chvíle chodia na prechádzky, ľudský život v týchto končinách nemá privysokú cenu.

Skĺbenie športu a vojny

Film nie je príliš naturalistický, často si drží odstup a je striedmejší aj vo výrazových prostriedkoch, napriek tomu sa mu darí účinne navodiť atmosféru izolácie a bezútešnosti táborov smrti. Podiel na tejto atmosfére má aj audiovizuálna stránka filmu, ktorá nijako nezaostáva za jeho obsahom. Kamera nie je sústavne statická a v zápasoch zručne sleduje postavy, striedajú sa detaily, polocelky a dokonca dôjde aj k POV záberom. Práve zápasy sú primárnym zdrojom napätia, pôsobia pomerne realisticky, údery sú bolestivé a uspokojivé, sála z nich emocionálne vypätie. Hudba, ktorej je vo filme síce poskromne, je správne denervujúca , hrozivá, má takmer hororový ráz, delirické kvílenia huslí akoby boli predzvesťou tragédie. Spoločná rozcvička Krafta a Komínka je v tomto ohľade nesmierne znepokojujúcim podprahovým konfliktom.

Dnes sa film teší už kultovému statusu, v roku 1989 sa dokonca dočkal aj amerického remaku s názvom Triumf ducha v ktorom si hlavnú úlohu strihol Willem Dafoe. Boxer a smrť je dôležitým kultúrnym dedičstvom slovenskej kinematografie, ktorá zažila po nástupe normalizácie ochromenie a stagnáciu a s tým spojený útlm v produkcii.

100 %
(3 hodnotenia)