Blade Runner 2049 (2017)

Dlho očakávané pokračovanie cyberpunkového kultu

22 Október
2017 19:20:07

Oznámenie pokračovania kultovej sci-fi neo-noirovej modly z roku 1982 bolo pre mnohých, vrátane mňa, pomerne skeptickou záležitosťou. Akonáhle však vyšli najavo informácie o ansámble, ktorý sa má na filme podieľať,  všetky obavy opadli  ako omietka z dlho chátrajúceho domu. Pod tentokrát producentskou taktovkou Ridleyho Scotta sa neľahkej a riskantnej úlohy réžie zhostil kanadský rodák Denis Villeneuve. Ten už svojimi predchádzajúcimi počinmi ako napr. minuloročným Arrival, Sicario (2015) alebo mrazivým thrillerom Zmiznutie(2013) dokázal svoj režisérsky um a kumštovné oko. Akokoľvek spomínané filmy stagnovali v scenáristických či námetových aspektoch, napínavou a pomaly kulminujúcou réžiou ich dokázal Villeneuve povýšiť na majstrovské diela, ktoré spomedzi kolónií blockbusterov a rôznych jednohubiek vyčnievali svojimi takmer artovými ambíciami. Dokáže sa pokračovanie vyrovnať jednému z najzásadnejších sci-fi filmov?

Dej je situovaný 30 rokov po udalostiach prvého Blade Runnera, v dystopickom Los Angeles. Skrachovanú spoločnosť Tyrell nahradil monopol Wallace Corp. zakladateľa Niandera Wallacea (Jared Leto),  ktorému sa podarilo integrovať replikantov - syntetických ľudí do spoločnosti ako lacnú pracovnú silu a ľuďmi opovrhovanú skupinu obyvateľstva. Jedným z týchto „stvorení“ je aj pre LAPD pracujúci blade runner K (Ryan Gosling), najnovší replikantský model Nexus-9, ktorý poslušne a bez námietok plní rozkazy plukovníčky Joshi (Robin Wright). Blade Runner má na starosti lovenie a zneškodnenie starších modelov replikantov, ktorí sa po teroristickom útoku v roku 2022,  vo filme zvanom Back Out (výpadok),  rozutekali a ukryli s túžbou po slobode. K sa po úvodnej potýčke s replikantom Sapperom začne dozvedať informácie, ktoré zasejú zrnko pochybností voči jeho nadriadeným ale aj sebe samému.  Poznačený existenciálnou krízou začne rozpletať zamotané klbko intríg a sprisahaní, dúfajúc v nájdenie bývalého blade runnera Deckarda (Harrison Ford).

Ryan Golsing ako replikant K

Čo ako prvé zasiahne zmyslové orgány každého diváka, je ohromujúca audiovizuálna stránka. Dychberúce zábery upršaného, cyberpunkového Los Angeles, v ktorom monumentálne neónové atrakcie hýria farbami, striedajú nesmierne pôsobivé interiéry, svojou architektúrou vyzerajúce takmer surrealisticky. Denis Villeneuve sa predvádza neuveriteľným citom pre detail a tak je v každom zábere čo skúmať a čím sa kochať. Spolu s kameramanskou špičkou  Rogerom Deakinsom sa mu podarilo namaľovať hypnotické obrazy, vďaka ktorým film pôsobí akoby mal 3x väčší rozpočet než v skutočnosti má. Ladný pohyb kamery, širokoúhle zábery a dokonalá práca so svetlom vytvára spolu s dunivým soundtrackom odkazujúcim na Vangelis nesmierne transcendentálny zážitok, aký tento rok zatiaľ žiaden film neponúkol.  Atmosféra filmu vás od prvej minúty vtiahne a nepustí až dokonca, čomu dopomáha aj fakt, že sa film nespolieha na kvantá lacného CGI, množstvo videného je skutočne ručne vyrobené a osobne som mal problém rozlíšiť kedy a nakoľko je prostredie počítačovo upravené, čo je samozrejme plusom pre film.

Jared Leto ako slepý Niander Wallace

Kladne hodnotím aj prácu odvedenú hercami. Napriek tomu, že ústrednou postavou je Ryan Gosling, ktorý dokáže výborne hrať iba očami a je majstrom neverbálnej komunikácie, prekvapivo emocionálny výkon podáva Harrison Ford, na ktorom fakticky vidieť zápal pre rolu a ide pravdepodobne o jeho najlepší výkon za pekných pár rokov. Ostatní nezaostávajú, spomeniem skvelú Robin Wright ako zásadovú plukovníčku Joshi a Jareda Leta ako mrazivého, tajomného Niandera Wallacea, revolucionára stotožňujúceho sa s Bohom.

Prvý Blade Runner bol zaujímavý aj tým, že úspešne skombinoval sci-fi a film-noir, čo sa odzrkadlilo na štylistických ale aj naratívnych stránkach filmu. Tak ako aj v noirových detektívkach, bol aj Deckard v podstate variáciou na súkromného detektíva, pracujúceho na voľnej nohe, zmietajúceho sa teda medzi svetom podsvetia a „zákona“. Bol cynikom, dištancujúcim sa od zvyšku ľudstva. Na svojej ceste za vyriešením zločinu, v tomto prípade aj vyhľadaním príslušných replikantov, častokrát zlyhal, bol zmlátený a samozrejme ho sprevádzala femme fatale, v podobe Sean Hauserovej. Blade Runner 2049 od týchto prvkov v podstate upustil, stále je tu síce upršané nočné mesto a samotársky hrdina, avšak na rozdiel od Deckarda je K iba jedným článkom systému, ktorému sa podriaďuje. Jeho ženská spoločníčka je v skutočnosti iba programom, determinovaným byť naveky oddaným. K nie je zúfajúcim pesimistom, je ochotný sa obetovať pre správnu vec, hľadá nádej a krásu vo svete v ktorom vládne deficit oboch.

Vizuálne je film maximálne opulentný. Pre skutočné vychutnanie je návšteva kina nutnosťou.

Dá sa povedať, že dej a zápletka nie je najsilnejšou stránkou nového Blade Runnera. Podstatnejšie sú tu filozofické rozhovory a vykreslenie atmosféry a postáv, existenčné otázky, ktorými je umáraný K. Čo to znamená byť človekom a mať spomienky? Ako sa prejavuje duša a kto má právo rozhodovať o svojbytnosti jedinca? Film si dáva si s jednotlivými výstavbami scén a gradovaním deja nesmierne načas, čo môže byť pre niektorých divákov pri 163 min. stopáži celkom únavné. Je potrebná určitá dávka trpezlivosti, na čo priemerný dnešný divák, žiaľbohu veru zvyknutý nie je. Ja som filmu a najmä Villeneuvovi vďačný za pomalé tempo ktoré aj za cenu menšej diváckej úspešnosti zvolil, idúc tak proti prúdu dnešných blockbusterov. Takýto krištáľovo číry, ezoterický a nekompromisný cyberpunk s daným rozpočtom vznikne možno raz za desaťročie. Jediným výrazným negatívom je tak v mojich očiach prílišná doslovnosť, bez ktorej by si film najmä v závere rozhodne vystačil.

0 %