Tarkovského vyčerpávajúci spirituálny opus

06 November
2017 15:30:15

Stalker, vydaný v roku 1979, voľne natočený podľa románu bratov Strugackých, je v poradí piatym celovečerným filmom významného ruského režiséra Andreja Arseňjeviča Tarkovského a zároveň jeho druhým sci-fi filmom.  Ako je však už z predchádzajúcej tvorby Tarkovského známe, kvôli ich netradičnosti, komplikovanej semiotike a nekompromisnému lyrizmu je pomerne náročné žánrovo zatriediť jeho filmy. Svojím spiritualistickým, prísnym umeleckým prístupom je Tarkovskij natoľko osobitý a jedinečný, že existuje len malá skupina zasvätených, ktorí jeho filmy dokážu naplno oceniť. Bežne sú označované všehovoriacim pojmom „poetický film“,  ktorým v podstate kategorizujeme filmy vybiehajúce z klasických naratívnych noriem a majúce tvar akejsi autorovej manifestácie svojho vnímania a stelesnenia jeho subjektívneho pohľadu na svet.  Stalker v tomto ohľade nie je výnimkou a aj napriek sci-fi zasadeniu, sa Tarkovskému podarilo akékoľvek sci-fi prvky úspešne eliminovať a film je najmä filozofickou a metafyzickou odyseou za sebareflexiou. S literárnou predlohou Piknik pri ceste má čiastočne spoločnú snáď iba postavu Stalkera a samotnú Zónu, ktorá práve vo filme nadobúda na akejsi magickej abstraktnosti, duchovnosti, skrytom nebezpečenstve ale aj tajuplnej príťažlivosti.

Zľava, spisovateľ a profesor vedení stalkerom cestou za nájdením svojej podstaty

Kataklizma neznámeho pôvodu spôsobila v malom ruskom mestečku vznik Zóny, mysteriózneho miesta v srdci rajskej prírody. Ide o dopad meteoritu? Alebo snáď návštevu mimozemských entít? Každopádne armáda oblasť okamžite uzatvorila, vztýčila hranice a prísne miesto stráži. Sépiovo zafarbená expozícia filmu sa začína scénou v dome Stalkera (Alexandr Kajdanovskij) – muža odpadlíka, ktorý sa pravidelne vydáva do Zóny, stávajúc sa jej patrónom. Znovu sa mentálne a fyzicky pripravuje na cestu do tohto zakázaného miesta a aj napriek protestom svojej manželky, je odhodlaný opäť zaviesť na toto transcendentné miesto, na ktorom sa údajne plnia najtajnejšie túžby dvoch demoralizovaných, duchovne vyprahnutých a frustrovaných ľudí – Profesora (Nikolaj Griňko) a Spisovateľa (Anatolij Solonycin). Šťastie hľadajúci a nepochopení ľudia protikladnej podstaty, jeden predstaviteľ rozumu a racionality, druhý stúpencom umenia alebo akejsi jeho chatrnej škrupiny. Spoločne sa dostanú cez armádou strážené hranice a po vstupe do Zóny, sú opatrne vedený Stalkerom na miesto, v ktorom sa údajne dejú zázraky.

Zóna je v Tarkovského vizuálnej virtuozite absolútne pohlcujúca, akoby dýchala vlastným životom

Je nemožné si ihneď nevšimnúť úchvatný a sugestívny štýl Tarkovského obrazovej kompozície.  Kamera sa pomalými, meditatívnymi pohybmi presúva po prostredí , pričom funguje ako akýsi sprievodca svetom, ktorý sa nám pred očami odkrýva. Príroda a jej živly napr. voda sú prítomné v takmer každom zábere a tvoria neoddeliteľnú súčasť mizanscény filmu. Dlhé ambivalentné a panoramatické zábery sú typickým estetickým prvkom tvorby režíséra, rovnako ako aj nedodržiavanie klasických pravidiel kontinuity v dialógoch. Snažiac sa dosiahnuť reálnosť a „každodennosť“ mizanscény, herci pri dialógoch takmer vôbec nekomunikujú z očí do očí ale pohybujú sa v prostredí a často sa tiež dívajú priamo do kamery. Film sa nikam neponáhľa, dôležitým prvkom v Tarkovského filmoch ako u žiadneho iného režiséra je čas a práve tento film sa vyznačuje  Aristotelovým zachovaním jednoty času, miesta a deja. Čas filmu je teda scénický a fabula a sujet sa takmer prelínajú, stotožňujú. Pohlcujúcu atmosféru záhadnej Zóny dotvára pochmúrny až depresívny soundtrack od Eduarda Nikolajeviča Artemjeva,  na vznik ktorého bol použitý exotický hudobný nástroj -  perzský tar.  Vynikajúci sú herci, ktorý svojím autentickým prejavom pôsobia, akoby duševne vyčerpávajúcu cestu pred kamerou absolvovali skutočne.

Postava Stalkera je vo filme akoby poslednou bytosťou svojho druhu. Je to človek prekypujúci duchovnosťou, bázňou a asketizmom. Jeho zbožné uctievanie Zóny ako akejsi svätej zeme je v priamom kontraste s arogantným, žiadostivým vystupovaním Profesora a Spisovateľa, ktorí na ceste sebapoznania konfrontujú svoje vnútorné sféry s vonkajšou realitou. Chce doviesť ľudí na miesto kde sa splnia ich želania, no chce aj obohatiť a rozšíriť ich upadnuté duchovné spektrum, vyvolať v nich otázky, ktoré ich donútia premýšľať nad vlastnou existenciou a svojou minulosťou, a spochybňovať popudy, ktoré ich viedli k rozhodnutiu vydať sa na toto miesto. Napriek Tarkovského tvrdeniu, že v jeho filmoch absentujú akékoľvek metafory a symboly si dovolím povedať, že v mojich očiach je postava Stalkera v podstate symbolom viery a duchovenstva, pomyselnou sviečkou, ktorá na oltári egoizmu, dištancie, materializmu a ateizmu dnešnej doby, pomaly zhasínajúc tleje posledným plamienkom nádeje.

Úchvatný set design akoby v kontraste so stalkerovým vnútrom

Film však, ako to u všetkých dielach Tarkovského býva, určite nie je vhodný pre bežného konzumenta filmového priemyslu. So svojou stopážou blížiacou sa k trom hodinám je občas trochu veľkým sústom. Je taktiež potrebné sa vysporiadať s pomalým, meditatívnym tempom filmu, na ktoré (bohužiaľ) väčšina dnešných divákov nie je ochotná pristúpiť.  Nedá sa  tu v podstate hovoriť o nejakej fabulácii, ako väčšina Tarkovského filmov, aj tento pôsobí len ako kulisa pre jeho filozofické myšlienky a názory.  Faktom je, že aj napriek môjmu kladnému hodnoteniu má aj pre mňa film svoje dĺžky, kedy by som si prial, aby strihač viac využil svoje nožnice. Napriek tomu treba dať filmu šancu, skúsiť pristúpiť na jeho hru a nechať sa opantať čarokrásnou, zázračnou, avšak nepreniknuteľnou Zónou. Taká Zóna, bdie konieckoncov v každom z nás.

100 %