Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom (2007)

Atypický western o legendárnom banditovi divokého západu

26 November
2017 18:22:15

Film z produkcie Ridleyho Scotta a Brada Pitta je druhým dielom režiséra Andrewa Dominika, austrálskeho rodáka, ktorého debutom bol Drsný Chopper – film o „slávnom“ austrálskom zločincovi Markovi Readovi. Rozdiel medzi týmito dvoma filmami je rozhodne priepastný a markantný, čo má na svedomí najmä omnoho vyšší rozpočet (30 mil.) Jesseho no samozrejmý rozdiel spočíva v žánri. Drsný Chopper je v podstate sonda do mysle médiami glorifikovaného  psychopata a Jesse, western. Ide však o skutočne atypický a unikátny western, vymykajúci sa klasickým prvkom a vlastnostiam tohto žánru. Jediným filmom, ktorý vo mne evokuje podobné pocity je Mccabe a pani Millerová od Roberta Altmana alebo snáď ešte austrálsky film The Proposition(2005). Svojím pomalým plynutím a poetickým vizuálom sa však najviac ponáša na diela Terrenca Malicka.

Veľmi zručne sa role Jesseho zhostil Brad Pitt, hĺbavosť a nevyspytateľnosť banditu sprostredkúva na jednotku

Zabitie Jesseho Jamesa Zbabelcom Robertom Fordom je film nakrútený podľa rovnomennej knihy od Roberta Hansena a je teda príbehom slávneho, či skôr nechválne slávneho amerického zločinca a pre niektorých aj hrdinu divokého západu. Film mapuje najmä jeho osobnosť a charakter ako taký, ako aj komplikovaný vzťah medzi ním a jeho fanatickým obdivovateľom Robertom Fordom (Casey Affleck). Jesse James (v podaní Brada Pitta)  a jeho brat Frank spolu so svojou bandou prežívajú klasickú zločineckú idylku - prepadávajú dostavníky a vlaky, kradnú, vraždia, no pomedzi to sa starajú o svoje rodiny a snažia sa nájsť svoju cestu a údel v tomto nehostinnom a depresívnom svete.

Zatiaľ čo Chopper je takmer trashový,  zahalený do chladného, špinavého vizuálu, ktorý tvoria väzenské múry a neskôr temné uličky, Jesse je vizuálnym opusom, balansujúcim na hrane mystickosti a nesmiernej poetiky obrazu. Nejde však len o vizuál, taktiež lokality a herecký ansábel predstavujú vysnený pokrok každého režiséra po svojom debute. Pristavím sa však pri kamere, s ktorou život filmu vdýchla jedna z momentálnych špičiek medzi kameramanmi Roger Deakins. Deakins je majstrom svojho remesla, čo dokazuje aj týmto filmom a spôsob, akým dokázal navodiť atmosféru divokého západu je nesmierne pôsobivý. Vynikajúce je najmä osvetlenie interiérov, v ktorých prevažuje tlmené svetlo, vychádzajúce z realistických svetelných zdrojov napr. sviečok. Každá scéna pôsobí prirodzene a kamera samotná vytvára situácie plné napätia a fyzickej dusnoty čomu napomáha to, že Deakins nepoužíva ručnú kameru a pohyb kamery prostredím je tak neuveriteľne plynulý a ladný. Tiež pomerne často využíva fyzické priblíženia kamery, ktoré  v kombinácií so zasnenými, často podprahovými pohľadmi postáv vyúsťujú v takmer nadzmyslový prenos pocitov. Ďalšou vizuálnou lahôdkou sú zábery s rozmazanými okrajmi, znázorňujúce zrýchlený sled udalostí v sujete filmu. Zábery pripomínajú staré fotografie a jednotlivé scény tak nadobúdajú akýsi baladický a abnormálny rozmer. Deakins nespolieha na dnes populárne komplikované prelety kamerou, prudké švenky a rýchle strihy, necháva zábery pozvoľne plynúť a zarývať sa pod kožu. Početné sú statické a to predovšetkým celkové a polocelkové zábery.

Audiovizuálne je film absolútne singulárny

Hudba , ktorú pre film skomponovali Nick Cave a Warren Ellis,  je kapitolou samou o sebe a hlavnú úlohu v ňom zohráva najmä klavír, husle a čelo. Jednotlivé postavy majú vlastné témy, ktoré doprevádzajú ich strastiplné púte a dokresľujú ich citové vnímanie. Zaujímavosťou je, že hudba absolútne absentuje počas dialógov, ktoré sa tak odohrávajú na pozadí hrobového ticha a vytvárajú priestor pre mimoriadne presvedčivé herecké výkony nielen Caseyho a Brada, no všetkých zúčastnených. Výborne hrajú napr. Sam Rockwell ako Charley Ford - svojim neistým chovaním a nervóznym vystupovaním predstavuje bezútešnosť  situácie bratov Fordovcov a rešpekt k Jessemu,  Jeremy Renner ako zatrpknutý bratranec Jesseho a Paul Schneider ako prefíkaný Dick Liddil.

Ústrednými postavami sú však spomínaní Robert Ford a Jesse James. Bob Ford, bravúrne zahraný Caseym Affleckom, je stelesnením ctižiadostivosti a túžby po sláve a uznaní. Je to mladý chlapec, narodený pre veľké veci. Jesse James je pre neho modlou, ktorú už od útleho detstva fanaticky uctieval, no dozvedal sa o ňom z prifarbených príbehov lacných kníh. Stretnutie s ním nie je vysnené stretnutie s nadpozemskou entitou alebo bájnym nadčlovekom, je to konfrontácia s psychicky labilným mužom v strednom veku, ktorý je presýtený slávou a svetom v ktorom sa akoby len pristavil. Už od ich zoznámenia sa,  je evidentná Bobova snaha  preniknúť do komplikovanej, nevyspytateľnej  mysle banditu a zaryť sa do nej. Dve ústredné postavy sú práve najviac kontrastné. Robert Ford – svieži mladík, bažiaci po sláve a  Jesse James – unavený, frustrovaný, insomniou a inými chorobami umáraný bandita, akoby si vedomý svojho osudu. Je symbolom vymierajúcej doby. Bobov vzťah k Jessemu a jeho názor sa počas filmu formuje a neustále vyvíja. Casey Affleck skvelo vyjadruje ambivalentné pocity ktoré v Bobovi vyvoláva Jesse. Je uviaznutý v konflikte bezbrehej oddanosti, detského fanatizmu a na druhej strane falošnej hrdosti, sebavedomia a vytúženom uznaní.

Casey Affleck ako ambiciózny, nervózny a ctižiadostivý mladík Robert Ford

Napriek faktu, že som pomalé tempo filmu vychvaľoval, niektoré scény filmu a dialógy môžu mať tendenciu sa počas 153 min. stopáže vliecť. Nepochybne je potrebná určitá dávka trpezlivosti a fanúšikovia dynamických, rýchlych filmov a akčných „spektáklov“, napr. od Michaela Baya, sa tu doma veru cítiť nebudú.

Je škoda, že film takto upadol a do povedomia sa dostal iba drvivej menšine. Rozhodne stojí za pozornosť nie len fanúšikov westernu, ale všetkých milovníkov kvalitnej kinematografie už len kvôli svojej audiovizuálnej transcendentálnosti a sugestívnej atmosfére, ktorou ma uchvátil.

0 %