Atomic Blonde (2017)

Plnohodnotný akčný film alebo len ženská verzia Johna Wicka?

04 December
2017 14:51:52

David Leitch a Chad Stahelski, pôvodne dvojica trénerov a dublérov, známi prácou napr. na trilógii Matrix, v roku 2014 spojili sily a nakrútili akčný film, ktorý podľa mnohých revitalizoval a priniesol závan čerstvosti do tohto v súčasnosti mierne stagnujúceho žánru. John Wick, vydaný v roku 2014 bol pomerne slušným komerčným úspechom, čo automaticky znamenalo eventuálne pokračovanie. Rok 2017 tak priniesol očakávaný druhý diel, na realizácii ktorého sa však Leitch už nezúčastnil. Dal prednosť vlastnému projektu s názvom Atomic Blonde, bazírujúcemu na komikse Coldest City od Antonyho Johnstona.  Obom režisérom rozhodne nejde uprieť zmysel pre štýlovo nasnímanú akciu a snahu o budovanie atmosféry, osobne, však patrím do menšiny, ktorú dvojica filmov s Keanu Reevesom v hlavnej úlohe, zo stoličky nezhodila. Podobnú reakciu vo mne žiaľbohu nevyvolal ani tohtoročný počin s Charlize Theron, ktorý však v niektorých aspektoch triafa tú správnu nôtu, hrá na viac správnych kláves a v konečnom dôsledku vo mne zanechal omnoho pozitívnejší dojem ako obaja Johnovia.

Retrospektívne podaný príbeh zasadený do 80.rokov nás zoznamuje s Lorraine Broughtonovou (Charlize Theron), top agentkou MI6, ktorá po neúspešnej misii v Berlíne, čelí konfrontácii so svojimi nadriadenými Ericom Grayom (Toby Jones) a Emmettom Kurzfeldom (John Goodman). Lorraine bola pred 10-timi dňami poverená nájdením a získaním zoznamu britských špehov, ktorý sa dostal do rúk istému agentovi KGB, po tom, čo zavraždil agenta MI6 Jamesa Gasgcoina (Sam Hargrave). Spojkou Lorraine v nemeckom hlavnom meste bol David Percival (James McAvoy), ktorý sa maximálne prispôsobil miestnemu prostrediu. Jej výpoveď postupne odkrýva spleť zamotaných udalostí, ktoré sa udiali v Berlíne na pozadí politických nepokojov vyúsťujúcich v pád Berlínskeho múra v roku 1989.

Charlize Theron rola svedčí, dojem kazí len to, že častokrát pôsobí ako na módnej prehliadke

Jedným z hlavných nedostatkov Johna Wicka, bola v mojich očiach stupídna premisa, opierajúca sa o nezmyselnú motiváciu hlavnej postavy, ktorá viedla jednoducho k masovému vyvraždeniu jednej mafiánskej rodiny. Sujet Atomic Blonde, sa diametrálne odlišuje, je omnoho viac odosobnený, Lorraine sa k brutálnemu grafickému násiliu neuchyľuje iba za cieľom osobnej vendety, ide o „riziko povolania“, ktoré ako vo filme hovorí sama – niekto vykonávať musí. Ako agentka britskej tajnej služby sa tiež samozrejme podriaďuje vyššej mocnosti, skrátka nemá vlastnú agendu. Charlize Theron je v role chladnej, zmyselnej, nekompromisnej sexi agentky pomerne presvedčivá, jej herecký výkon  je prekvapivo fyzický,  Lorraine sa nebojí zašpiniť si ruky, či zdemolovať prostredie poprípade odhaliť čo to zo svojich zvodných kriviek. Film je dosť štylizovaný, komiksová predloha je evidentná,  striedanie chladných a teplých farieb, farebných filtrov a rôzne postmodernistické vsuvky síce vytvárajú pôsobivú atmosféru, skutočne dobovo však film nepôsobí a vykreslenie rozpolteného Berlína ako miesta plného neónových nočných barov veru nie je navýsosť vierohodné. Napriek tomu oceňujem jasnú víziu tvorcu a vytriezvenie od schizofrenického ladenia Johna Wicka, ktorý sa nevedel rozhodnúť akým smerom sa vlastne ubrať a nakoľko vážne rešpektovať svoj svet a nechcene občas zachádzal až do komediálnych teritórií. Vynikajúco je zvolená hudba, klasické rock’n rollové hitovky z 80. rokov zaznievajú však občas v nevhodných momentoch a vo výsledku kazia dojem serióznosti. Z hercov je snáď hodný spomenutia ešte tradične skvelý James McAvoy ako tajný agent David Percival, ktorý má Lorraine pomôcť vystopovať spomínaný zoznam. David sa vo východnom Berlíne uhniezdil a aklimatizoval, svojimi konexiami  ťahá za množstvo nitiek.

James McAvoy ako lišiacky David Percival

Technicky je tak film na slušnej úrovni, západná i východná časť Berlína ožíva vďaka skvelej kamere, ktorá je práve v akčných scénach dynamická avšak nie na úkor prehľadnosti. Strihy sú v niektorých akčných pasážach šikovne zamaskované, navodzujúc tak zdanlivo neprerušovaný záber. Práve akcia, ktorá je alfou a omegou každého akčného filmu, svojou choreografiou síce zaostáva za niektorými filmami podobného žánru a to najmä z východu (napr. The Raid), navzdory tomu je treba pochváliť vehementné využívanie prostredia, a z väčšej časti absenciu dublérov. Bohužiaľ si film necháva nepochybne najlepšiu, vertikálne razenú akčnú scénu až do druhej polovice filmu, to čo jej predchádza je relatívne slabý odvar. Údery častokrát akoby triafali vzduch a vyslovene ma iritovala nezničiteľnosť niektorých postáv, ašpirujúcich takmer na post superhrdinu. Škoda je, že si film nezachováva potrebnú realistickosť a občas sa oddáva samoúčelnému glorifikovaniu násilia.

Akčných sekvencií nie je mnoho, no potrebná dávka naturalizmu im nechýba

Samotná zápletka filmu v jadre nie je príliš komplikovaná, je však zbytočne prekombinovane a chaoticky prezentovaná, kedy sa film striedavo vracia do minulosti, len aby v podstate zhrnul videné. Dialógom zväčša chýba poriadna iskra, ani hlášky nebudú to, na čo si po zhliadnutí filmu spomeniete. Čo to teda bude? Nuž občas vcelku slušná akcia, omnoho funkčnejšia konzistencia sveta ako u mužského kolegu a možno ešte uveriteľný výkon Charlize Theron.

0 %