Aferim! (2015)

Historická reflexia východnej Európy 19. storočia

11 December
2017 15:45:40

Napriek pretrvávajúcej komerčnej dominancii americkej kinematografie, je potešením a úľavou povedať, že skutočne kvalitné diela a príspevky do svetového fondu vznikajú aj vo východnej Európe. Európskym filmom sa v súčasnosti venuje pomerne slušná pozornosť, a aj napriek nižšej diváckej úspešnosti či prístupnosti, sú držiteľmi množstva ocenení a ich nepreberné kvantum, ktoré každoročne vyprodukuje takmer každá krajina, je dôkazom, že sa tento priaznivý stav tak rýchlo nezmení.  Rumunský režisér Radu Jude po absolvovaní filmovej réžie na Univerzite médií v Bukurešti spolupracoval a asistoval pri viacerých projektoch, natočil množstvo reklám a krátkometrážnych filmov, až sa v roku 2009 dočkal svojho celovečerného debutu  Najšťastnejšie dievča na svete (Cea mai fericită fată din lume).  Film z rumunskej, českej, bulharskej a francúzskej produkcie s názvom Aferim!, uzrel svetlo sveta v roku 2015 a podáva obraz Rumunska roku 1835, kde sa na pozadí  v podstate  feudálnej spoločnosti a hierarchie pomaly a sukcesívne rozpletá tragický príbeh v ktorom hlavnú úlohu hrajú neznášanlivosť, predsudky, xenofóbia a narušené rodinné a medziľudské vzťahy.

Dominantné celkové zábery zdôrazňujú ničotnosť počínania postáv

Film mapuje cestu dvoch „žandárov“,  Constandina (Toma Cuzin) a jeho zaúčajúceho sa syna Ionitu (Mihai Comanoiu). Spoločne, peši a koňmo, putujú malebnou rumunskou prírodou aby dolapili a priviedli pred spravodlivosť otrockého cigána Carafina, ktorý si začal aféru s manželkou svojho bojara.  Prebieha medzi nimi často jednosmerná komunikácia, otec rozpráva synovi historky, príbehy a svojím sedliackym rozumom a aforizmami sa mu snaží osvetliť fungovanie sveta a účel ich povolania.  Na svojej ceste stretávajú množstvo bizarných postavičiek, častokrát aj iné národnosti, kedy sa naplno prejaví napätie, generačné predsudky a vzájomná neznášanlivosť  medzi národmi a náboženstvami.  Otroctvo, kruté nehumánne trestanie, mizogýnia, chudoba a bieda, sú nepriaznivými no príznačnými aspektmi vtedajšej spoločnosti Rumunska, ktorú film tak trefne zaznamenáva.

Hlavným ťažiskom, faktorom, ktorý udrží divákovu  pozornosť sú jednoznačne dialógy, oplývajúce pozoruhodnou dobovosťou, čo má na svedomí aj fakt, že sa čiastočne opierajú o reálne  historické dokumenty.  Na autenticite sa podieľajú aj famózne herecké výkony všetkých zúčastnených, ktorých akoby režisér strojom času preniesol z 19 . storočia pred  kameru. Dialógom nechýba nadhľad , expresívny jazyk a najmä čierny humor, zmierňujúci závažnosť a tragickosť situácií. Postupne tak prenikáme hlbšie do psychiky oboch hlavných postáv, otca a syna, ktorých rozhovory sa často točia okolo každodenných záležitostí. K nejakej identifikácii s nimi však nedochádza, čo ale ani nie je zámerom. Celkom film pôsobí ako nestranný pozorovateľ, k čomu sa v záujme vlastného prežitia uchyľujú aj postavy. Realistickosť a spomínaná autenticita filmu majú za následok jeho takmer dokumentárny charakter, ktorému sa podriaďuje aj formálna stránka. Čiernobiely snímok tvoria majoritne statické širokouhlé zábery, pričom ide najmä o celky, ktoré úspešne navodzujú opustenosť a pustotu šírych polí, straní a hustých lesov rumunskej prírody. Veľmi striedmo a skromne sa narába aj s hudbou, ktorá vo filme s výnimkou úvodných a záverečných titulkov prakticky absentuje, poprípade sa zriedkavo vyskytuje len v diegetickej podobe.

Na rozdiel od svojho zatrpknutého otca má Ionita hlbšie sociálne cítenie, je otvorenejší, tolerantnejší

Asketický audiovizuálny kabát filmu napokon sústreďuje divákovu pozornosť najmä na jeho obsah a divák je tak prakticky odkázaný na  jeho

naratívne schopnosti, na ktoré film teda v podstate spolieha. Akokoľvek vtipné, pútavé či vierohodné dialógy fakticky sú, tempo filmu nepatrí k najsvižnejším a  pri takmer dvojhodinovej stopáži sa nedá filmu  uprieť istá tendencia sa predsa len vliecť. Netreba dodávať, že diváka na konci nečaká žiadny happy end či nejaká forma katarzie, film nie je typickým žánrovým počinom, čo sa odráža na všetkých jeho zložkách.  Jeho leitmotiv, pojednávanie o xenofóbii, rasizme a etnickom utláčaní pôsobí práve v dobe jeho vydania pozoruhodne aktuálnym dojmom.

Film je rozhodne atraktívnym kúskom najmä pre záujemcov histórie alebo aj priaznivcov rumunskej kinematografie.  Víťaz viacerých filmových festivalov sa vyznačuje síce pomalším, pokojnejším plynutím na ktoré je treba pristúpiť, celkovo však ide o kvalitné dielo, ktoré by bolo škoda prehliadnuť.

100 %