Logan Lucky (2017)

Netradičná lúpež v netradičnom podaní

26 December
2017 18:07:49

Máloktorý režisér sa vyznačuje takou skutočne oscilujúcou kvalitatívnou mierkou, čo sa jeho filmov týka, ako Steven Soderbergh. Jeho filmom sa však nikdy nedal uprieť osobitý štýl a jeho nezameniteľný režisérsky rukopis v naratívnych i štylistický prostriedkoch.  Venovať filmu sa začal už v útlej mladosti keď ako 15 – ročný natáčal rôzne študentské filmy a neskôr po absolvovaní strednej školy a po vyskúšaní práce hollywoodskeho editora sa z dôvodu nedostatku pracovných ponúk znovu uchýlil k vlastnej tvorbe. V roku 2017 tak za pomerne  nízkeho marketingového hurhaju a rozpočtu, zato však s áčkovým hereckým obsadením dorazil do kín americký film Logan Lucky, ktorý bol pre mňa i po skôr vlažných zámorských kritikách príjemným prekvapením. Jeho najnovší režijný počin nie je tým čo sa na prvý pohľad zdá. Trailermi možno sugerovaná klasická lúpežná, kriminálna komédia a lá Dannyho jedenástka  totižto tak trochu klame telom.

Bratia Loganovci, patria k smoliarom na ktorých sa život zatiaľ neusmial šťastím. Rozvedený Jimmy Logan (Channing Tatum) bol kvôli zraneniu nútený zahodiť za hlavu kariéru potenciálne sľubného futbalistu.   Po nečakanom vyhadzove z jeho robotníckeho zamestnania  pri  Charlotte Motor Speedway, zrejme najslávnejších miestnych automobilových pretekov, sa jeho nepriaznivá finančná situácia ešte zhorší.  Jeho brat Clyde (Adam Driver) je bývalým vojakom, ktorý pri výkone služby prišiel o ruku a v súčasnosti pracuje ako barman. Neúspešní v osobnom a pracovnom živote a často aj stávajúci sa terčom posmechu, dospejú  k rozhodnutiu vykradnúť spomínané závody, v ktorých pravidelne cirkuluje okolo 14 miliónov dolárov. Na túto lúpež však potrebujú pomoc profesionála, Joea Banga (Daniel Craig), ktorý si momentálne odpykáva trest vo väzení. Bratia sú tak nútení rozohrať zložitú, zamotanú šachovú partiu, ktorou prekvapia a predčia aj samotnú mienku okolia o nich.

Dvojica smoliarskych bratov zľava Jimmy a Clyde

Ako som v úvode načrtol, napriek zdanlivému dodržiavaniu žánrových postupov nejde o typický heist film, no skôr o jeho dekonštrukciu. Postavy na rozdiel od Dannyho jedenástky nie sú charizmatickými, inteligentnými jedincami ale prostými „vidlákmi“ , ktorí od svojho okolia dokonca dostali nálepku somárov. Práve ich podceňovanie môže byť zdrojom a katalyzátorom ich pomerne odvážneho činu a film sa tak stáva i akýmsi sociálnym komentárom nižších vrstiev. Samotný plán lúpeže je do detailov vypracovaný, zámerne sa pozastavujúci a vysvetľujúci aj tie najmenšie detaily.  Nejaká forma klasického antagonistu vo filme absentuje, rovnako ako aj hlbšie motivácie postáv, s existujúcimi film narába takmer výsmešne rovnako ako aj s očakávaniami diváka. Bizarne sa chovajúce takmer až preštylizované  postavy, ktoré však pôsobia sympaticky si zachovávajú v takmer každej situácii  istý optimistický nadhľad a veľmi vtipne implementovaný patriotizmus. Hlavný dôraz teda film kladie predovšetkým na charaktery, ktoré vo fiktívnom  svete filmu k životu priviedli vynikajúci herci v čele s ústrednou spomínanou trojicou. Channing Tatum a Adam Driver sa postáv oboch zdanlivo prostých vidieckych neotesancov zhostili veľmi presvedčivo, najmä čo sa extrémneho južanského prízvuku týka. Každú scénu v ktorej je prítomný, pre seba však kradne najmä Daniel Craig ako excentrický, nebezpečný avšak temperamentný trestanec, expert na výbušniny. Svoju rolu si pravdepodobne pre jej atypickosť v rámci jeho hereckého portfólia evidentne užil.

Daniel Craig v pre neho pomerne nekonvenčnej úlohe

Formálna stránka filmu by sa dala charakterizovať ako triezva, jej chirurgická presnosť je podriadená samotnej pedantnosti naratívnej zložky obsahu. Vizuálna kompozícia pozostáva z prevažne dlhých statických záberov, z ktorých sa divák dozvie len to potrebné, vec dnes už pomerne ojedinelá.  Kamera, za ktorou stál sám Soderbergh, často využíva rakurzy, či prerámovanie na zdôraznenie istej kľúčovej informácie či na ozvláštnenie úsmevných situácií. Film sa rozhodne nikam neponáhľa a pokojné, pomalšie tempo filmu  pri takmer dvojhodinovej stopáži vyžaduje istú dávku trpezlivosti čo môže byť pre niektorých divákov, očakávajúcich  na základe klasicky chybných prognóz trailerov, ktoré naznačovali svižnú smršť gagov, miernym sklamaním.  Čo sa filmu nedá uprieť je skvelo zvolená hudba, rôzne rockové a country skladby veľmi funkčne a pohodovo dokresľujú atmosféru, sú akoby rytmickým determinantom filmu.

V preštylizovaných rolách vo filme vystupujú viaceré známe osobnosti ako napr. Seth MacFarlane

Logan Lucky osobne prekonal moje očakávania, neobvyklé prostredie a podivné, takmer až karikatúrne postavy mi učarili a blížiac sa k záveru vo mne film vyvolal emócie takmer každého druhu. Rozhodne nejde o objavenie Ameriky, ani o nadmieru originálnu premisu ale vcelku netradičný žánrový počin, ktorý nepochybne stojí za spríjemnenie večera i za eventuálnu návštevu kina.

100 %