Splašený vlak (1985)

Americký akčný thriller od ruského majstra

03 Január
2018 16:17:27

Režisérsky velikán Andrej Končalovskij sa narodil v roku 1937 v Moskve.  Pochádza z umeleckej rodiny (napr. jeho mladší brat Nikita Michalkov je taktiež svetoznámym filmárom) a pôvodne mala jeho životná dráha viesť hudobným smerom,  keďže od mala prejavoval záujem o klavír.  Po tom, čo ho však očarili pohyblivé obrázky strieborného plátna, kariéru potencionálneho pianistu zahodil a rozhodol sa študovať réžiu na prestížnej a prvej svetovej filmovej škole VGIK v Moskve. Jeho  filmografia je , najmä v prípade jeho ruskej tvorby,  charakteristická avantgardným vyznením a jeho poetické filmy, napr. opulentná Sibiriáda (1979), zvyčajne určitým spôsobom experimentovali s filmovou formou. Po Sibiriáde sa Končalovskij presťahoval do Spojených Štátov, kde sa jeho filmy adaptovali klasickým konvenciám a žánrovým postupom Hollywoodu. Výsledkom jeho tvorby v USA je okrem iného aj film Splašený vlak, v ktorom preukázal, že žáner thrilleru či akcie mu nie je cudzí. Autorom pôvodného scenáru k filmu je sám Akira Kurosawa, ktorý film však nemohol kvôli finančným problémom zrealizovať no snímok oplýva typickými črtami a výjavmi japonského majstra.

John Voight ako drsný grobian Manny, kryjúci predovšetkým vlastné záujmy

Dej spočiatku zachytáva dianie vo väzení  s maximálnou ostrahou   Stonehaven , situovanom v mrazivej Aljaške. V izolovanom zariadení pravidelne dochádza k nepokojom a nedostatočný počet strážnikov je bezmocný proti rozbúrenej väzenskej čvarge. Oscar „Manny“ Meinham (Jon Voight),  bezohľadný vrah a zlodej bánk , no zároveň i glorifikovaný hrdina medzi trestancami, si tu odpykáva trojročný trest na samotke , po tom, čo sa dvakrát pokúsil o útek. Na základe súdneho príkazu je  autoritatívny, sadistický správca  Ranken (John P. Ryan) nútený ho z osamotenej cely prepustiť a Manny tak môže uskutočniť svoj plán tretieho úteku pri ktorom mu asistuje trochu prostoduchý mladík Buck McGeehy ( Eric Roberts). Spoločne tak uniknú spletitými rozvodiami väzenia  a po absolvovaní trýznivého úteku nehostinnou okolitou prírodou  naskočia na vlak, ktorý im mal zabezpečiť bezpečný únik do vzdialenej otvorenej náruče slobody. Séria nehôd a nešťastných náhod má však za následok, že sa vlak zmení na nezastaviteľný tank, v ktorom sú obaja uviaznutý.

Eric Roberts ako Mannyho ukecaný partner v kriminále

Film sa vyznačuje výraznou komornosťou, kedy nebezpečné, zdecimované  prostredie basy neskôr vystrieda interiér uháňajúceho vlaku a postavy tak v podstate vymenia jednu formu väzenia za inú.  Práve však únik zo Stonehaven je  vykreslený až príliš banálne a jednoducho, uberajúc tak na realistickom dojme ktorý sa snímka snaží vygenerovať. Vďaka priestorovému obmedzeniu je tak hlavný dôraz kladený na herecké výkony oboch utečencov. Voightov  Manny je psychopatický delikvent, bez akejkoľvek štipky svedomia, doslova citujúc jeho slová – na nože s celým svetom. Na druhej strane Eric Roberts v  role ukecaného, prostopašného avšak v hĺbke duše dobrosrdečného Bucka exceluje  a je tak škoda, že sa hercovi počas jeho kariéry nepodarilo vymaniť  z  okov otrasných béčkových filmov .  Vzhľadom na to, že vo filme takmer úplne absentuje akákoľvek  kladná postava, je divák  napriek ich negatívnej zločineckej podstate odkázaný na identifikáciu s či záujem o oboch predstaviteľov, pričom si k ním neskôr predsa len akýsi vzťah vytvorí. Nepochybný podiel na tom majú samozrejme pomerne presvedčivé výkony oboch predstaviteľov, napriek tomu, že Jon Voight v niektorých scénach bolestivo prehráva. Preskúmanie charakterov oboch zločineckých „hrdinov“  a ich činov je vzhľadom na ich vynútenú pasivitu dostatok času. Charakterová štúdia oboch sa pritom uskutočňuje najmä ich rozhovormi, vzájomným odsudzovaním či reminiscenciou a miernym filozofovaním o (ne)schopnosti a účelu socializácie.  Nezadržateľný, bezcieľne uháňajúci vlak tak akoby symbolizoval život obidvoch trestancov, ktorí žijú zo dňa na deň a  svojim životným dráham neprikladajú žiadny cieľ.  V úvode som spomínal Kurosawov vplyv na výslednú podobu scenára, pričom táto skutočnosť vyniká na povrch najmä čo sa týka miernej heroizácie či patetizovania postáv ale aj ich vrstevnatými, hlbokými charaktermi a tragickými osudmi. Napriek množstvu udalostí ktoré sa udejú a postáv, zasahujúcich do deja, sa výsledný konflikt, definitívny duel, odohráva medzi Mannym a Rankenom a má tak podobu akéhosi finálneho zúčtovania odvekých sokov.

Nekontrolovateľne sa rútiaci vlak sa stáva pre protagonistov ďalšou formou väzenia

Čo sa však podarilo na jednotku, je optika filmu, v ktorej sa nezaprie aj spomínaná Končalovského poetika. Dynamická a často ručná kamera dodáva dielu nezameniteľnú realistickú, špinavú vizáž, pričom najviac v tomto smere vynikajú nebezpečné väzenské priestory a jednotlivé vozne vlaku, striedavo zobrazované jednak pomocou celkových helikoptérových záberov a stiesnených detailov z vnútra vražednej mašiny.   Dosahovanie napätia sa filmu väčšinu stopáže skutočne darí, čo má na svedomí predovšetkým šikovné prestrihávanie medzi dianím vo vlaku, mimo neho v okolí a vo vlakovom dispečingu, čím naratívna zložka  prezentuje informácie divákovi, ktorými väzni neoplývajú. Škoda, že kladný výsledný dojem tak kazí maximálne nevhodne zvolená hudba, ktorá miesto aby pôsobila dramaticky, má podobu obyčajného tuctového akčného mixu 80. rokov.

Navzdory miernym chybičkám na kráse ide o pomerne podarený počin, ktorý si v roku 1986 mimochodom vyslúžil aj zlatý glóbus a tri nominácie na Oscara.  Bolo by nepochybne zaujímavé, vidieť Kurosawovu verziu a následne obe porovnať. Nič to však nemení na tom, že Končalovskij režijne odviedol slušnú prácu a čo mohlo byť obyčajným, triviálnym akčným filmom, povýšil svojou remeselnou zručnosťou na klasiku žánru.

0 %