Štvanec (2008)

Nevšedná dráma z kórejskej produkcie

03 Január
2018 23:09:15

V súčasnosti je juhokórejská kinematografia skutočne na výslní, jej každoročne vyprodukované filmy oplývajú nesmiernou kvalitou, pričom často ide o rôzne žánrové experimenty či pôsobivé drámy, ktorých surovosť a  realistickosť v súčasnej európskej a americkej tvorbe nemá obdoby alebo by sa nemohla vyskytnúť za rovnakých podmienok a tolerancie.  Stačí spomenúť napr. vynikajúci New World (2013) či  kultového Oldboya (2003), ktorý sa pravidelne umiestňuje na svetových rebríčkoch najlepších filmov. Jedným z mladších talentov Južnej Kórei je aj režisér Hong-jin Na, ktorý debutoval v roku 2007 krátkometrážnym filmom Sweat (Han), inkasujúc zaň niekoľko ocenení. Recenzovaný film Štvanec (Chugyeogja) je jeho prvým celovečerným dielom a vyniesol mu  cenu najlepšieho filmu na rôznych kórejských festivaloch.

Bývalý  detektív Eom Joong-ho (Kim Yoon-seok) vystriedal svoje počestné zamestnanie za povolanie pasáka a momentálne sa nachádza v miernej finančnej kríze. Dve z jeho dievčat sú totižto nezvestné a Eom sa domnieva, že ich niekto predal. Keďže mu nedostatok pracovných síl komplikuje biznis, k čakajúcemu zákazníkovi pošle Mi-jin (Seo Young-hee),  ktorá je indisponovaná chorobou. Tá spočiatku odmieta,  v záujme ochrany a výživy svojej dcéry sa však rozhodne do práce predsa len nastúpiť, pričom Eom zistí, že ide o  zákazníka, po návšteve ktorého zmizli spomínané dievčatá.   Po tom, čo mu  zaneprázdnení bývalí  policajní kolegovia odmietnu pomôcť, rozhodne sa Eom pátrať na vlastnú päsť po nezvestných dievčatách a v cudzom dome uväznená  Mi – jin sa tak stáva ďalšou z obetí psychopatického maniaka Je Yeong-mina (Ha Jung-woo).

Bývalý detektív Eom Joong-ho ako pasák hľadajúci nezvestné dievčatá

Samotná zápletka nepatrí medzi najoriginálnejšie, za pozornosť stojí predovšetkým jej prevedenie. Divák od počiatku vie, kto je páchateľom a sú mu poskytované informácie postavám neznáme.  Gradácia napätia tak stojí najmä na zápase o čas, ktorý Eom vedie s údajným vrahom a policajnými zložkami. Tie sú vo filme takmer karikatúrne zobrazené, ich neschopnosť či nezainteresovanosť  má za následok straty na životoch a film tak akoby kritizoval častokrát zlyhávajúci justičný systém, ktorý aj napriek priznaniu zločinca nedokáže vykonať spravodlivosť. Polícia sa  vo filme mnohokrát správa neprofesionálne či fraškovito, viac  im záleží na krytí si vlastnej integrity a dobrej verejnej mienky  či stíhanie zločinca zodpovedného za zosmiešnenie významného politika.  Vyčíňanie sériového vraha nie je ani zďaleka takou mediálnou kauzou ako verejný činiteľ, ktorý sa stal obeťou útoku exkrementom.  Eom je tak nútený spoliehať sa predovšetkým sám svoje schopnosti a skúsenosti.  Napriek pochybnej profesii pasáka a zdanlivo negatívneho vykreslenia, má srdce na správnom mieste a na svoje dievčatá dáva pozor, pričom nájdenie Mi – jin sa v priebehu filmu prerodí z profesijnej komplikácie v osobný konflikt.  Je Yeong-min je naopak apatický netvor bez svedomia,  ktorý sa na základe vlastného handicapu dopúšťa ohavných činov a  svojim krehkým zjavom odporuje predstavám vraha. Film zaujímavo kombinuje viacero žánrov,  celkovo dramatický tragický príbeh s prvkami hororu  je  občas okorenený o dobrovoľne  i  nechcene vtipné scény. Tento synkretický element prekvapivo funguje čo majú na svedomí jednak výborné herecké výkony, no i pomerne explicitné násilie, ktorým sa film častokrát akoby vracia do reality.  Film sa neustále pohráva so suspenziou diváka,  občas však na úkor logickosti či realistickosti. Fungovanie a vierohodnosť zápletky zrážajú bohužiaľ najmä lacné scenáristické triky a vykonštruovanosť situácií, kedy sa napr. osoba  náhodne objaví na rovnakom mieste ako iná, súvisiaca osoba, či náhodné zbavenie sa postáv, pre neschopnosť ich zmysluplného ďalšieho implementovania do zápletky. Takéto logické a kompozičné medzery jednoducho ruinujú divácky zážitok a potenciálne angažované prežívanie a miesto toho tak nastúpi indiferentnosť  a odosobnenosť.

Najmä kvôli početným naháňačkám je anglický názov filmu The Chaser celkom príznačný

Formálna stránka filmu rozhodne neohúri, prosto plní svoj účel a plní ho dostačujúco.  Väčšina filmu sa odohráva  v interiéroch či nočných uliciach Soulu a kľúčovú úlohu tak zohráva najmä  temnota a tlmené osvetlenie . Kamera je minimálne statická, často využíva rôzne švenky a zmeny perspektív najmä v naháňačkách, kedy často dynamicky prestriháva zo záberov z vtáčej perspektívy na  tracking zábery atď.. Strihová skladba prevažne odkazuje ku klasickej hollywoodskej  a zábery pri tom nie sú zvlášť dlhé, väčšinou je krátkym záberom na detail divákovi prezentovaná dejovo  istá  dôležitá vec.  Sugestívna hudba skvelo dokresľuje a zintenzívňuje akčné i emocionálne vypäté scény a zároveň je na vhodných miestach stlmená.

Snímka tak vo mne zanechala pomerne zmiešané pocity, na jednej strane slušná atmosféra, zaujímavé miesenie žánrov a presvedčivé herecké výkony, a na druhej prehnaná vykonštruovanosť, logické nedostatky so zhodami náhod, ktoré podlamujú piliere súdržnosti fiktívneho sveta vybudovaného filmom.

0 %