Borg/McEnroe (2017)

Inšpiratívny príbeh dvoch tenisových ikon

29 Máj
2018 16:36:24

Pot, slzy, dráma, napätie a nesmierna intenzita emócií. To je tenis. Šport, ktorý sa predovšetkým v Európe teší pomerne vysokej popularite a jeho lídri sa stávajú hviezdami medzinárodných rozmerov a všeobecnej popularity nie len medzi tenisovými fanúšikmi.  U  športových či biografických filmov je mojím hlavným subjektívnym hodnotiacim kritériom hlavne  ich potenciál vznietiť u nezainteresovaného diváka o danú tematiku či osobnosť aspoň marginálny záujem. Medzi snímky, ktoré toho úspešne docielili,  patria napr. Orol Eddie (2016) či vynikajúci Moneyball (2011), ktorý sujet nekoncentroval len okolo samotného baseballu ale i jednotlivých osudov a charakterov zúčastnených a predovšetkým realisticky vykreslil princípy fungovania a manažovania nie len baseballového sveta. Film, ktorým sa dnes zaoberám, je akousi charakterovou štúdiou či psychologickou sondou do zákulisia jedných z najznámejších tvárí tohto športu – niekoľkonásobného šampióna švédskeho pôvodu Björna Borga a mladého amerického talentu  Johna McEnroe.  Nenápadný a vcelku nízkorozpočtový film zo švédskej produkcie je prvým celovečerným dielom Janusa Metza a  pokúša sa teda zaspomínať a zrekonštruovať zásadné udalosti a osobnosti tenisu.

Film prelievaním jednotlivých časových rovín sleduje rôzne etapy ich života, od detstva a prvým krokom smerom k tenisovej rakete, cez individuálne problémy a nervové zrútenia až po samotné nervydrásajúce  finále Wimbledonu. Doteraz neporazený šampión Borg (Sverrir Gudnason) v roku 1980 obhajuje už svoj piaty titul, jeho hladký kariérny postup je však znenazdajky narušený objavením nového neskrotného talentu v podobe mladíka Johna McEnroea (Shia LaBeouf), ktorý rad radom valcuje svojich protivníkov. Zatiaľ čo pedantne metodický a emócie potláčajúci Borg disponuje diváckou obľúbenosťou, cholerický a vulgárny McEnroe je mediálne korunovaný kráľom nešportového chovania, takmer akýmsi záporákom. Napätie medzi oboma stúpa, v ich životoch panuje úzkosť a depresie, zúčtovanie sa nenávratne blíži.

Sverrir Gudnason v role legendárneho stoického Borga

Dejová línia medzi oboma neustále osciluje a poskytuje tak náhľad do psychiky a motivácií oboch hráčov, z nich každý uplatňuje osobitý prístup k životu a k športu, bojuje s vlastnými démonmi. V tomto aspekte však zároveň vidím i najzávažnejší nedostatok pretože práve pomer stopáže filmu pre obe postavy je podstatne nevyrovnaný. Prakticky, tak väčšinu času strávime s Borgom, možno kvôli švédskej produkcii. Chyba je pravdepodobne i na strane miestnych distribútorov, keďže v origináli nesie film iba názov Borg. Výsledkom je tak znateľne obmedzenejší priestor pre McEnroea, o ktorého živote a osobe sa divák vonkoncom nedozvie toľko, koľko by si možno prial a film sa takmer od začiatku snaží u diváka k nemu vzbudiť antipatie, u mňa podotýkam, neúspešne. Jeho výbušný, emocionálne nabitý prístup a agresívne správanie je príjemným osviežením a niečím, čo sa vo svete športu najmä v súčasnosti, kde hráči často pôsobia ako chladnokrvné lakonické mašiny, a lá Borg,  tak často nevidí. Celkovo je nám naskytnutý i obšírnejší pohľad do Borgovho súkromia ako jeho súpera.  Všemožné rituály a puntičkárske praktiky pred zápasmi ostro kontrastujú divokému, nezáväznému životu McEnroea. Oboch však spája jedna vec. Neochvejný zápal pre tenis a najmä neskonalá ambicióznosť a cieľavedomosť. Akokoľvek sa odlišuje ich rodinné či sociálne zázemie, ich charakterové črty, obaja sú otrokmi deštruktívnej posadnutosti stať sa najlepšími. Ochotní v každej chvíli obetovať všetko čím sú, za to, čím sa môžu stať. Menšou vadou na kráse je tak možno ešte mierna nevyváženosť čo sa týka tempa,  kedy sa film snáď až príliš často flashbackmi zapodieva minulosťou a tlačí na sentimentálnu pílu. Blížiac sa k finále však veľmi slušne graduje, čomu napomáha aj fakt, že sa prvé osobné stretnutie týchto špičiek uskutoční až v súdny deň Wimbledonu. Ich "rivalita" je dovtedy predovšetkým mediálne glorifikovanou záležitosťou. Herecké výkony sú celkovo na vysokej úrovni, poteší vo vedľajšej role trénera a akejsi otcovskej figúry Stellan Skarsgard no obzvlášť znamenitý je Shia Labeouf, ktorému sa po sérii kvalitatívne skôr zaostávajúcich filmoch a rôznych kontroverzných výstrelkoch,  konečne začína dariť v správnom nasmerovaní jeho hereckej dráhy. Jeho frenetický John McEnroe je napriek niektorým svojím negatívnym vlastnostiam a skutkom schopný v závere predsa generovať i sympatie.

Výborný Shia Labeouf ako John McEnroe

Technicky je film na veľmi dobrej úrovni , sála z neho akýsi thrillerový severský chlad. Mierne dokumentárny nádych filmu dodáva často využívaná ručná kamera, ktorá vo finálnom zápase ustupuje prekvapivo nesmiernej filmovosti, kedy energická kamera podkreslená  dramatickým orchestrálnym hudobným doprovodom  akoby transformuje tenis  v audiovizuálne elegantný súboj na život a na smrť. Krížovým strihom a neustálou zmenou rámovania, je tak finálny zápas omnoho strhujúcejšou scénou než ponúka množstvo dnešných akčných spektáklov aj napriek pre väčšinu divákov pravdepodobne dopredu známemu výsledku.

Podčiarknuté a zhrnuté, je Borg/McEnroe typickým príkladom kvalitného nevýrazného filmu, ukrývajúceho sa medzi hordami rôznorodých blockbusterov, ktorému sa patričné uznanie dostaví najskôr až po jeho premietacej lehote. Pre priaznivcov tenisu je film samozrejme povinnosťou, pre ostatných predstavuje zaujímavú, poctivo spracovanú psychologickú drámu o kráse ale i mukách tenisu, o cene slávy a o legendárnej rivalite, ktorá navždy zmenila históriu tohto športu a život obom.

0 %