Posledné údolie (1971)

Dramatický príbeh rajského údolia a jeho obyvateľov na pozadí 30-ročnej vojny

04 Jún
2018 16:07:45

James Clavell, všestranný autor anglického pôvodu, sa predovšetkým scenáristicky podpísal pod také klasické snímky ako napr. Mucha(1958) či Veľký Útek(1963). Čo sa samostatnej režijnej tvorby týka, jeho najznámejším filmom je pravdepodobne historická dráma Posledné Údolie (The Last Valley -1971), príbeh adaptovaný podľa rovnomenného románu J.B.Picka. Dejiskom je Európa, zmietaná v chaose a ukrutnosti 30 ročnej vojny. Čo začalo ako vzbura proti utláčaniu rakúskimi Habsburgovcami a snaha o nastolenie náboženskej slobody v Európe, onedlho prerástlo v sériu brutalnych vojen a prevažne márnych snáh jednotlivých štátov ako Veľká Británia, Francúzsko či Švédsko o získanie určitej formy hegemónie a upevnenie svojej pozície. Vojnové besnenie bolo ukončené Vestfálskym mierom, to už však bola zničená rozsiahla časť Nemecka. Táto vskutku temná a krvavá etapa ľudskej histórie podstate nebola strieborným platnom dovtedy nikdy zachytená. Nakrúcanie filmu prebiehalo z majoritnej časti v rakúskom Tirolsku a krátko po vydaní sa film bohužiaľ zaradil medzi enormné prepadáky, nedosahujúc potrebnú finančnú čiastku na pokrytie svojho rozpočtu aj napriek atraktívnemu hereckému obsadeniu.

Hladujúci  tulák a bývalý učiteľ Vogel (Omar Sharif) natrafí po úteku z banditmi rabovanej osady na malebné údolie, v ktorom sa rozprestiera neveľká dedina. Krátko po jeho návšteve, však údolie napadne a obsadí banda žoldnierov pozostávajúca z rasovo a konfesijne rôznych členov, vedená stoickým „Kapitánom“ ( Michael Caine). Objaviac potenciál pokojného izolovaného života ďaleko od všetkých nepokojov a pliag, rozhodnú sa žoldnieri v dedine usadiť a údolie proklamovať za svoje. Vogel sa stáva akýmsi mediátorom, sprostredkovateľom medzi kapitánom a dedinou, snažiac sa o mierumilovné a pokojné spolunažívanie obyvateľov dediny a vojakov, ktoré však narušujú rôzne ideologické, náboženské konflikty poznačené práve odohrávajúcimi  sa udalosťami v Európe.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt the last valley

Vľavo Michael Caine ako chladnokrvný nemenovaný kapitán, vpravo Omar Sharif v role idealistu Vogela

Sujet teda zachytáva toto krušné obdobie náboženských konfliktov kedy bieda, mor a hladomor sukcesívne pustošia územie Nemecka a devastujú jeho obyvateľstvo, ktoré sa v záujme záchrany vlastného života dopúšťa všemožných plieniacich, koristníckych výprav a neľudských skutkov. Absentuje tu v podstate klasická forma jedinej hlavnej postavy. S Vogelom sa stretávame v expozícii, v priebehu filmu však naratívna línia sleduje osudy viacerých jedincov. V krajine vládne okrem bezprávia samozrejme aj vražedná nenávisť medzi katolíkmi a protestantmi. Úrodné údolie predstavuje pre demoralizovaného kapitána a jeho družinu možnosť bezpečného prezimovania a dopriania potrebného oddychu, načerpania síl. Spočiatku s ich "okupáciou* nespokojní a vykorisťovaní dedinčania, sa po istom časovom podvolia a žoldnierov vnímajú ako nutné zlo, umožnia ich úspešnú integráciu do dedinskej komunity. Medzi jednotlivými obyvateľmi a vojakmi však vznikajú diskrepancie, najmä náboženského charakteru. Na tomto mieste sa tak stretávajú postavy rozličných charakterov a morálnych zásad, riešiac individuálne či ideologické konflikty viac či menej násilnými cestami. Cynický avšak pragmatický kapitán, odporca náboženského fanatizmu, veľmi morálne založený, idealistický no pomerne mysteriózny Vogel a predstaviteľ fundamentálnej až fanatickej viery kňaz Sebastian (Per Oscarsson). Film sa vyznačuje výrazne pozvoľným tempom, pričom hlavné dramatické jadro tvoria predovšetkým jednotlivé konflikty odlišných svetonázorov v podobe výborných dialógov, dotýkajúcich sa problémov viery, extrémizmu či zmyslu života. Zatiaľ čo Kapitán a kňaz predstavujú definitívne protipóly, niekde medzi nimi zostáva uviaznutý Vogel, zmietajúci sa medzi chladnou racionalitou a naivným idealizmom, za ktorý si z neho kapitán i uťahuje. Ten, na báze bolestivých zážitkov minulosti, dlhodobo v role svedka a aktéra ohavností vykonaných v mene cirkvi a kráľov, stáva sa zdanlivo chladnokrvným voči okoliu a neskôr i otvorene popiera existenciu vyššej mocnosti. Narodil sa do vojny, jeho  život neslúži ani nedokáže slúžiť inému účelu. Napriek očividnej charakterovej protichodnosti sa medzi Vogelom a Kapitánom postupne upevňuje akási zvláštna forma dôverného vzťahu. Obaja spojení tragickou minulosťou a stratou blízkych osôb, sú progresívne zmýšľajúci ľudia, uviaznutý v temných spároch spoločnosti feudálnej ignorancie. Jednotlivé postavy pôsobia mimoriadne presvedčivým dojmom predovšetkým vďaka excelentným hereckým výkonom všetkých zúčastnených, menovite takmer apatického pragmatika Michaela Cainea a tradične charizmatického Omara Sharifa.

V dedine dochádza po čase k rôznorodým konfliktom a stupňovaniu napätia

Čo hneď od úvodu nanajvýš príjemne ulahodí zmyslom, je krásna výprava,  v podobe podmanivej hornatej prírody Rakúska, ktorá vyznieva v panoramatických celkových záberoch, ostro kontrastujúcich ľudskej morálnej prehnilosti. V interiéroch naopak prirodzene dominujú detaily či polodetaily s využitím klasickej strihovej skladby. Typický formálny chlad a odstup britských filmov má na svedomí teda i obrazová kompozícia filmu, koncipovaná z prevažne statických a pomerne dlhých záberov, ako sa na výpravný historický film sluší. Akúsi takmer spirituálnu atmosféru pomáha generovať kostolná hudba v podaní anjelských zborov a celkové pokojné tempo filmu. Prítomných, i keď v skromnom počte, je i zopár akčných scén, veľmi prehľadne zostrihaných a vhodne naturalistických.

Film oplýva i oku lahodiacimi scenériami malebného Tirolska

Možno nie práve najznámejší historicko-dobrodružný film zaujme pravdepodobne najmä svojou melancholickou atmosférou, interesantnými postavami a inteligentnými dialógmi, ktoré i dnes poskytujú dostatok podnetov na zamyslenie a sebareflexiu.

0 %