Eso v rukáve (1951)

Klasická dráma s istou porciou aktuálnosti i dnes

20 Jún
2018 18:36:49

Popredný predstaviteľ zlatej éry Hollywoodu Billy Wilder, autor pomerne obšírneho žánrového repertoáru; od noirových kriminálok, cez razantné a inteligentné komédie až po sociálno-kritické drámy, sa  v povedomí širokej diváckej verejnosti nadobro ukotvil takými svetoznámymi klenotmi ako napr. Sunset Boulevard, Poistka Smrti, či šarmantnou komédiou Niekto to rád Horúce.  Režisér rakúskeho pôvodu, bol krátko po nástupe nacizmu k moci nútený emigrovať, tak sa napokon dostal až do USA, kde sa postupne etabloval ako jeden z najtalentovanejších a všestranných tvorcov, schopných pomocou ostrej irónie a zžieravého, trpkého sarkazmu nie len generovať absurdné komické situácie, ale i nahliadať do temných stránok ľudskej duše. Stal sa integrálnou a významnou zložkou americkej kultúry. Jeho dnes už kultový film Eso v rukáve (Ace in the Hole), narazil v čase svojho uvedenia do kín na ostrú kritiku a Wilderovej kariére, neprospeli ani jeho podpriemerné tržby. Niektoré filmy, však časom zrejú ako víno a dnes je tak čiernobiela snímka pomerne vysoko cenená, predstavujúc to najlepšie spomedzi filmografie Wildera a Kirka Douglasa.

Chuck Tatum (Kirk Douglas), ambiciózny a egocentrický novinár, po vyhadzove z prestížneho magazínu, začne pracovať pre miestne noviny v Novom Mexiku. Táto lokalita ho však onedlho začne ubíjať a znechucovať svojou pokľudnosťou a nedostatkom vzrušujúcich pracovných príležitostí. Jedného dňa, je svojím šéfredaktorom poverený vykonať reportáž o neďalekých pretekoch štrkáčov, keď cestou na miesto zastaví na benzínovej pumpe, za ktorou sa rozprestierajú obrovské skaly a bývalé obydlia indiánov, slúžiace už ako turistické atrakcie. Od miestnych, sa Chuck dozvie, že istého Lea Minossu (Richard Benedict), počas lovu indiánskych artefaktov zasypala jaskyňa. V uviaznutom mužovi vidí Chuck konečne materiál pre interesantný príbeh, hodný Pullitzerovej ceny, ako aj istý potenciálny finančný zisk, ktorého vidina je obzvlášť lákavou eventualitou pre Leovu rozmarnú manželku Lorraine. Uviaznutý Leo sa tak stáva obeťou kolektívnej manipulácie a nevedomou šachovou figúrkou tohto mediálneho cirkusu.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt ace in the hole

Pôvodne záchranná akcia sa prerodí na takmer cirkusovú atrakciu

Tragická nehoda jedného nešťastníka, sa tak zvrhne do podoby celoštátnej atrakcie a trpkého príbehu korupcie ako aj akejsi obžaloby kapitalizmu a nehumánneho vykorisťovania  v mene vlastného prospechu. Nepríjemná demonštrácia ľudského hyenizmu v plnej kráse. Je zaujímavé sledovať, a pri tom si pokladať otázku, nakoľko je pravdepodobné, že by sa niečo podobné mohlo odohrať aj v skutočnosti. Kirk Douglas predsa len predstavuje akýsi archetyp západného biznismena, ctižiadostivého, chladnokrvného  a ochotného ísť cestou na výslnie aj cez mŕtvoly.  V očiach ostatných zastávajúc pozíciu hrdinu, neúprosne prenasleduje vlastné záujmy. Zároveň, však ide aj o atypického filmového hrdinu plniaceho v podstate zároveň aj úlohu antagonistu. Nedá sa povedať, že by priamo budil sympatie či obdiv, ostatne ako aj zvyšok postáv vo filme. Jednotlivé  parametre jeho charakteru sú divákovi postupne, v priebehu lineárnej fabule odkrývané, kompletná mozaika jeho osoby však zostáva záhadou až do samotného záveru.  V týchto aspektoch, sa Eso v rukáve ponáša aj na nedávny hit Nightcrawler, napriek istej možnej inšpirácií však režisér Dan Gilroy, doviedol postavu freelancera Jakea Gylenhalla, až do končín psychickej vyšinutosti. Morálne, však na tom nie je lepšie ani zvyšok obyvateľstva, predovšetkým policajné a záchranné zložky, za účelom politickej agendy obracajúci sa k človeku v núdzi chrbtom.  Vďaka sústavnej prítomnosti deadlinu, film výborne pracuje s gradáciou a napätím, nevyspytateľná osobnosť Chucka Tatuma je v závere konfrontovaná so svojimi hriechmi, najmä po spolčení s Leovou ženou, ktorej zapredaná vernosť, amorálnosť a neľudskosť otvorí Chuckovi oči. V rámci fiktívneho sveta filmu je Chuckovým najpresnejším zrkadlovým odrazom, so svojím chladným, odmeraným správaním a túžbou odísť z tejto ničotnej pustiny. Ústredným motívom filmu je tak zápas jedinca o prežitie v "civilizovanej" džungli, spojená s nutnou stratou ideálov či ľudskej solidarity, ako aj akési nahliadnutie pod povrch fungovania médií. Film sa odohráva prakticky v dvoch lokalitách, napriek tomu mu však nechýba pozlátko hodnotnosti, ktoré má na svedomí najmä veľké množstvo komparzistov. Čo sa hereckých výkonov týka, o vynikajúcom Kirkovi Douglasovi snáď ani netreba mrhať slovami, jeho Chuck Tatum je pragmatik, skalopevne odhodlaný dostať sa na vrchol. Ale kam až vlastne? Za zmienku stojí tiež skorumpovaný šerif Kretzer (Ray Teal) či prospechárska manželka Lorraine Minosa (Jan Sterling), reprezentujúca pre uviaznutého manžela márnivú poslednú nádej či citové spojenie so svetom vonku, zároveň je však zobrazovaná prakticky len ako nástroj mužov, ovplyvňovaný a ovplyvňujúci pozitívnym ale aj negatívnym spôsobom.

Nevyspytateľná osobnosť Chucka Tatuma v podaní skvelého Kirka Douglasa

Film sa vyznačuje takmer komorným charakterom, prevažne statickými čiernobielymi zábermi, ktoré striedajú rôzne nájazdy či vertikálne švenky kamery, a časté zmeny rámovania. Dramatická orchestrálna hudba je typickou formou doprovodu Hollywoodskeho blockbusteru 50.rokov a štylistická stránka oplýva tiež originálnymi prechodmi a vizuálnymi metaforami. Veľmi atmosféricé je osvetlenie, prácou s tieňmi odkazujúc svoj čiastočný noirový charakter.

Klasika menom Eso v rukáve, je aj po takmer 70 rokoch svojej existencie stále atraktívnou a funkčnou drámou, predovšetkým vďaka kvalitným hereckým výkonom a režisérskej zručnosti BIllyho Wildera, zároveň svojím tematickým okruhom aj v súčasnosti bohužiaľ naďalej aktuálna.

100 %