V Bruggách (2008)

Vynikajúca čierna komédia oslavujúca 10-ročné jubileum

25 Marec
2018 19:17:18

Napriek tomu, že ho film odjakživa priťahoval, prerazil anglický režisér írskeho pôvodu Martin McDonagh prerazil najmä v divadle a v súčasnosti patria jeho hry medzi najuvádzanejšie. Za svoju krátkometrážnu prvotinu Six Shooter z roku 2004, získal Oscara a šlo zároveň o prvú spoluprácu s írskym hercom Brendanom Gleesonom, hrajúcim aj v tomto filme.

Po tom čo začínajúci nájomný vrah Ray (Colin Farrel), vcelku pokašle vraždu kňaza a následkom nepozornosti a nehody zabije malého chlapca, sú on a jeho kolega a priateľ Ken (Brendan Gleeson), nútení až do následných pokynov svojho temperamentného šéfa Harryho (Ralph Fieness) stráviť istý čas v Belgickom mestečku Bruggy.  Zatiaľ čo postarší, kultivovaný  Ken prekvitá nadšením a turistickým elánom, Ray je z núteného pobytu otrávený, je mladou, búrlivou krvou, prezeranie kultúrneho dedičstva najviac zachovaného stredovekého belgického mesta nespadá pod jeho záujmový okruh.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt in bruges

Vynikajúci Colin Farrell ako roztopašný avšak svedomím zmorený Ray

Dialógovo orientovaná čierna komédia stojí predovšetkým na znamenitých hereckých výkonoch jednotlivých postáv a ich súhre a konfliktoch, pre ktoré sú Bruggy akousi netradičnou kulisou. Významovo, by sa Bruggy dali charakterizovať ako akýsi druh očistca pre Kennyho no najmä Raya, ktorý je umáraný svedomím za  svoj opovrhnutia hodný čin. Ken pôsobí ako jeho strážny anjel, ktorý ho chce aj napriek vlastnému previneniu priviesť na správnu cestu. Práve spočiatku nevyjadrené morálne dilemy zdanlivo nemorálnych jedincov, sú hlavnou tematickou náplňou filmu, ktorý sa tak stáva akousi štúdiou mysle zabijaka. Tvrdím zdanlivo nemorálnych, pretože Raya, Kenna, či dokonca aj Harryho nejde zaškatuľkovať ako klasických zlosynov či záporákov založených na nejakých zaužívaných žánrových postupoch, majú svoj vlastný morálny kódex s ktorým vedú vlastný axiologický boj. Vo filme všeobecne zdieľanou morálnou zásadou je, že vraždenie detí je neakceptovateľné nikto, kto sa takého činu dopustí, nemá nárok na druhú šancu. Napriek tomu, že ich organizácia, (ktorej charakter nie je vo filme bližšie upresnený) sa špecializuje na odstraňovanie pre spoločnosť škodlivých jedincov, aj sám Ken v rozhovore s Rayom priznáva, že raz zo sveta odpravil človeka, ktorý si to zrejme nezaslúžil, pretože iba fľašou bránil svojho brata. Ray tento čin ospravedlňuje tvrdením, že aj fľaša môže nadobudnúť podobu vražednej zbrane a ide teda o akt sebaobrany, čím sa vlastne snaží zároveň odsúdiť svoj vlastný, ničím nemotivovaný čin, ktorý sa však stal nehodou. Tri mužské postavy počas filmu balansujú na hrane sympatickosti a odsúdenia divákom.

Brendan Gleeson ako dobrácky Ken

Napriek veľkej tiaži viny, ktorú so sebou Ray nosí, sú jeho ostatné charakterové vlastnosti a kvality skôr pochybné. Je pravidelne autorom rasistických komentárov či homofóbnych vtipov, na začiatku filmu si uťahuje z obéznych ľudí. Harry nešetrí všemožnými nadávkami, obeťami jeho afektovaných pejoratívnych výbuchov hnevu je občas aj jeho rodina. Ray počas filmu prechádza istou vnútornou premenou, kedy si paradoxne v nenávidených Bruggách uvedomí cenu života, najmä po tom, čo mu Ken zabráni v samovražde aj napriek tomu, že ho Harry poveril jeho zabitím. Ken sa akoby povzniesol nad svoju zabijácku náturu a uvedomí si, že Ray je schopný nápravy. Samotný Harry, zločinecký boss, po vypočutí všemožných komplimentov od Kenna, odmieta vziať jeho život po tom čo nesplní jeho rozkaz bez toho aby bol ozbrojený a zomrel so cťou.  Po tom čo mu Ken prehovorí do duše, je dokonca presvedčení uštedriť jemu a Rayovi druhú šancu. Film teda konfrontuje ich chválitebné činy a vlastnosti s tými nečestnými, pričom sa tak postavy nedajú charakterizovať čiernobielo ako morálne a amorálne. Podobne ako aj napr. postava Hugh Jackmana vo filme Unesené z roku 2013, ktorý je ochotný pre záchranu svojej dcéry uchýliť sa k extrémnemu násiliu. Film tak testuje diváka, predstavuje mu komplikovanú mozaiku protichodných charakterov, pocitov a osudov postáv , ktoré skrývajú svoje komplexné interiéry za povrchnými exteriérmi.

Práve trefné a ostré dialógy v podaní skvelého Mcdonaghovho scenára sú stredobodom filmu

V niektorých štylistických aspektoch filmu je evidentné Mcdonaghovo divadelné pozadie. Majoritnú časť filmu tvoria statické zábery, pričom ide najmä o detaily tvárí, kedy sa postavy uprednostňujú pred prostredím použitím dlhých objektívov, čo má za následok nízku hĺbku ostrosti a zriedkavé je tiež prerámovanie. Napriek tonálnemu chladu väčšiny scén, vo večerných uliciach Brúgg  teplé svetlo sálajúce zdroje vytvárajú akúsi zdomácnenú, ukolembávajúcu atmosféru. Hudba maximálne absentuje počas dialógov a väčšinu zvukovej kulisy tak tvorí iba ruch vianočne naladeného mestečka, v tých správnych momentoch však hudba zintenzívňuje ich emocionálny dopad.

Napriek vysoko oceňovanému a právom ospevovanému najnovšiemu Mcdonaghovmu filmu, považujem V Bruggách stále za jeho najpodarenejší počin. Ide o film, ktorý najmä brilantne napísanými dialógmi a lá Tarantino, vedie svoju v podstate nie až tak originálnu dejovú kostru,  ktorá je však ozvláštnená netradičným zasadením do atmosférických Brúgg.

100 %