Spojka v aute je pre mnohých vodičov, ktorí za volant sadajú nepravidelne, zrejme ten najväčší strašiak, ktorý ich odrádza od častejšieho šoférovania. Veľakrát však robí problémy aj skúseným vodičom.
Nervózne posúvanie sa na červenej ešte nikomu nepomohlo
Nie však preto, že by takíto ľudia mali problém riadiť auto s manuálnou prevodovkou. Svoju úlohu môžu zohrať rôzne zlozvyky, ktorých sa pri šoférovaní dopúšťa množstvo ľudí. Alebo jednoducho to, že ide o nervózneho a agresívneho vodiča.
To je aj prípad vodičov, ktorí, keď zastavia na červenej, nevydržia s autom na mieste, ale nervózne sa posúvajú po malých kúskoch dopredu. Nepýtajte sa nás, aký to má zmysel, správanie niektorých vodičov sa skrátka vysvetliť nedá.
Ak však takéhoto vodiča stretnete, môžete si byť istý, že onedlho dá zarobiť niektorému servisu. Spojke totižto najviac škodí vysoká teplota. A aj keď sa to možno nezdá, takýmto správaním sa spojka dokáže v priebehu pár desiatok sekúnd zohriať na stovky stupňov. V extrémnych prípadoch môže takto prehriata lamela spojky poškodiť dokonca aj povrch zotrvačníka a prítlačného kotúča.
Spojku stláčajte len, keď chcete okamžite preradiť
Do kategórie zlozvykov, ktoré robia aj šoféri, ktorí sa na ceste nesprávajú, ako by mali nejaké psychické problémy, patrí napríklad používanie pedálu spojky ako podnožky. Aj mierne zatlačenie na pedál, ktorému sa nevyhnete, hlavne pri stave našich ciest, spôsobuje sporadické zaťaženie vypínacieho ložiska a prekĺzavanie lamely a tým pádom aj vyššie trenie a už spomínanú teplotu.
Vypínaciemu ložisku škodí aj ak stojíte na križovatke so zaradeným prevodovým stupňom. Ložisko je stále v zábere a takáto záťaž výrazne presahuje jeho dimenzovanie. Podobným zlozvykom, ktorý dokáže predčasne poškodiť spojku na vašom aute, je aj držanie spojky v zábere v kopci počas dlhšej doby.
Zdroj obrázka:
Autor: Palitsyn Evgenii / Shutterstock.com