To, že spaľovacie motory nie sú práve „čistou“ technológiou, je jasné zrejme každému. Popri spaľovacích motoroch sa snažia presadiť automobily s elektromotormi, ktoré ponúkajú čistejšiu alternatívu.
Pokiaľ nie sú elektromobily všeobecne dostupné, potrebujeme čistejšie spaľovacie motory
Avšak mimo toho, že elektromobily majú zatiaľ taktiež nie úplne vyriešené problémy, napríklad s recykláciou batérií, je momentálne ich najväčšou prekážkou k masovému rozšíreniu vysoká obstarávacia cena. A preto pokračuje aj snaha automobiliek prinášať zatiaľ aspoň o niečo čistejšie spaľovacie motory.
Asi najviac tieto snahy v posledných rokoch pocítili majitelia dieselových automobilov. Už vyše desaťročie sa do „dieselov“ plošne montujú takzvané DPF, čiže filtre pevných častíc. Názov tejto súčiastky dokonale opisuje jej činnosť.
DPF filter totižto zachytáva nespálené pevné častice výfukových plynov, ktoré dieselové motory produkujú násobne viac oproti motorom benzínovým. Preto (aspoň zatiaľ) nie sú obdobné filtre neoddeliteľnou súčasťou áut s benzínovými motormi.
DPF je účinným prvkom. Hlavne ak sa oň staráte
Aj keď je DPF účinné zariadenie, ktoré bežne dosahuje efektivitu viac ako 80% a v ideálnych prípadoch až 99%, je logické, že nemôže fungovať donekonečna. Časom sa zanesie a vtedy je potrebné vykonať jeho regeneráciu. Kvôli nej nemusíte ísť do servisu, vaše auto ju zvládne aj samé, respektíve s určitou „pomocou“ z vašej strany.
Otázkou teda je, ako spustiť regeneráciu DPF? Riadiaca jednotka ju spúšťa automaticky po najazdení určitého počtu kilometrov. To môže byť 400, ale napríklad aj 1 000 km. Na potrebu jej vykonania vás upozorní a vtedy je potrebná tá vaša „pomoc“.
Je potrebná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. Počas nej riadiaca jednotka upraví chod motora tak, že sa zvýši teplota výfukových plynov na viac ako 500°C, čo zachytené častice vypáli a DPF tak môže opäť spoľahlivo fungovať.
Zdroj obrázka:
Autor: Datenschutz-Stockfoto / Shutterstock.com