asfasdf ×

NázorObčana.sk

Pod rúškom noci (2016)

 Aktuality
  • Dunkirk (2017): Filmová recenzia na vojnovú drámu založenú na skutočných udalostiach, ktoré sa odohrali na prelome mája a júna 1940....
  • Lifestyle a online kasínové hry zadarmo: Pre veľké množstvo ľudí je hranie online kasínových hier súčasťou ich životov podobne, ako napríklad čistenie zubov. ...
  • Heydrich: Muž so železným srdcom (2017): Filmová recenzia na biograficko-vojnový thriller, založený na skutočných udalostiach, keď československí parašutisti: Jozef Gabčík (Slovák) a Ján Kubiš (Čech) spáchali v roku 1942 atentát na zastupujúceho ríšskeho protektora Reinharda Heydricha....
  • Múmia (2017): Filmová recenzia na očakávaný akčný horor a zároveň začiatok Dark Universe (sveta monštier)...
  • Wonder Woman (2017): Filmová recenzia na očakávanú komiksovku so ženskou superhrdinkou...

Filmová recenzia na gangsterku, v hlavnej úlohe a zároveň aj na režisérskej stoličke Ben Affleck.

17 Január
2017 20:49:30

   Ben Affleck ako režisér debutoval na poli celovečerných hraných filmov drámou Gone Baby Gone (2007), ktorá odhalila, že možno pozícia za kamerou mu sadne lepšie než pred ňou. Tento „trend“ potvrdili aj jeho nasledujúce dva projekty The Town (2010) a Argo (2012). Za svoj najnovší počin si vybral gangsterku resp. mafiánsky film, ktoré už v dnešnej dobe nie sú tak v „kurze“ resp. žiadané, ako kedysi. No a práve jeho Live by Night (2016) sa zrejme malo pokúsiť „oživiť“ tento subžáner.

STORY LINE

   Gangsterky resp. mafiánske filmy odohrávajúce sa v 20-tych až 70-tych rokoch nie sú v dnešnej dobe „in“. Takzvaných áčkových projektov, ktoré by oslovili čo najširšiu masu ľudí už v Hollywoode nevzniká toľko, ako tomu bolo ešte v 90-tych rokoch. Veď len za posledných 10 rokov vznikli iba tri: American Gangster (2007), Public Enemies (2009) a Gangster Squad (2013). Affleck sa svojim Live by Night (2016) pokúsil znovu prinavrátiť tento subžáner. Podarilo sa mu naplniť tento svoj cieľ? Po technickej stránke možno povedať, že jednoznačne áno. Očarí tu predovšetkým výprava, v podobe dobových automobilov, zbraní a atď., ktoré verne odrážajú dobu, v ktorej sa zápletka odohráva, konkrétne prelom 20-tych a 30-tych rokov.

   Úchvatnú výpravu dopĺňajú ešte nádherné dobové kostýmy, tie však nereflektujú len dobu, ale aj prostredia, do ktorých je zasadený príbeh. Kostýmy resp. oblečenie tu možno rozdeliť do dvoch skupín. Pokým je príbeh v Bostone, tak tu prevláda uniformita, v podobe typických mestských odevov v „chladných“ farbách, tak akonáhle sa dianie presunie do Tampy, tak táto uniformita sa vytráca a prevládajú tu rôzne typy odevov v rôznych, „živších“ farbách. Ďalším, čo by sa tu dalo vyzdvihnúť je R-kový rating, takže nie je núdza o drsné scény, krv alebo nadávky. Výborne spracované sú aj dve akčné scény. Je veľkou škodou, že sú tu len dve, čo je pri viac ako dvojhodinovej minutáži pomerne málo. Nepredstavovalo by to však žiadny problém, keby táto snímka to vynahradzovala zápletkou.

   Po príbehovej stránke však ide o dosť veľké sklamanie, čo je spôsobené hneď niekoľkými faktormi. V prvom rade je to zbytočne dlhý prológ, ktorý tu trvá viac-menej polhodinu a okrem skvelej akčnej scény (automobilová naháňačka) už nemá čo iné ponúknuť. Tento prológ je tu vlastne úplne zbytočný a s menšími úpravami by sa dalo existovať aj bez neho. Toto dielo tak teoreticky začína až po úvodnej polhodine, po prepustení hlavného hrdinu z nemocnice. Smutnejšie a zarážajúce, je hlavne to, že ani potom neprichádza k žiadnej zmene, práve naopak. Celý čas to pôsobí ako keby sa to len rozbiehalo alebo nevedelo rozbehnúť a potom štvrťhodinu pred koncom sa to z ničoho nič len tak uzavrelo.

   Celú dobu to balansuje niekde medzi gangsterkou a drámou, ale nakoniec nie je neuspokojí ani v jednom z nich. Ako gangsterka má okrem málo akčných pasáží aj nezaujímavý dej a narába s už dopredu predvídateľnými udalosťami (ukázanie fotky). Ako dráma si to zase berie až moc tém (emigranti, Ku-Klux-Klan alebo náboženský fanatizmus), ale to samé o sebe nestačí, treba s tými témami vedieť aj pracovať, rozvinúť ich a práve to sa stane viac-menej len u jednej z nich (náboženský fanatizmus).

   Nie je to len o tom dať si čo najviac tém a každú len nejak okrajovo načať a dúfať, že diváci to budú brať. Pokiaľ by sa to malo brať, ako vystihnutie daného obdobia, tak áno, ale na to sú aj dokumenty. Zápletka teda po pravde nič moc, na dve hodiny je to neuveriteľne rozťahané a nudné, ani práca s emóciami nie je dostatočne zvládnutá, keďže divákovi je osud postáv úplne ukradnutý. Nemôžem však povedať, že Affleck si ako režisér zobral príliš veľké „sústo“, keďže problém je už v samotnom scenári, ktorý vôbec nenaznačuje, že by vo výsledku malo ísť o nejakú veľkú gangsterskú drámu. Ak chcel Affleck gangsterku, tak si v prvom rade mal zvoliť úplne iný dej, lebo s týmto by nič nespravil ani oveľa skúsenejší režiséri, ako napr. Martin Scorsese alebo Francis Ford Coppola. Nemám v úmysle ospravedlňovať Afflecka, pretože skúsenejší režisér by sa aspoň pokúsil vložiť do filmu nejakú známku originality, avšak tu, podľa mňa, nie je žiadna.

   Originalitu bolo možné vidieť u Gone Baby Gone (2007) alebo Argo (2012), ale u Live by Night (2016) Affleck sklamal na plnej čiare. Všetky postavy nie sú pre diváka nejako atraktívne alebo zaujímavé. Niektoré z nich aspoň čiastočne zachraňujú ich hereckí predstavitelia, ale u tých ostatných nepomáha nič. Nie je možné si vybudovať nejaký vzťah k hlavnému hrdinovi, nedá sa mu fandiť na jeho ceste. Všetky postavy doplácajú na slabý scenár, ktorý im neumožňuje nejak vyniknúť a ani im nedá priestor na ich vývoj. Celkovo sa jedná o slabú krimi drámu, ktorá neohúri, ako klasická gangsterka, ale zároveň neoslní, ani ako dráma. Dvojhodinová nuda, ktorú zachraňuje akurát tak technické spracovanie. Zatiaľ najslabší Affleckov režisérsky počin.   

HERCI a HUDBA

   Affleck ako herec sa takisto, zrejme pod vplyvom úspechov na režisérskom poli, začal postupne zlepšovať. Dokazujú to Argo (2012), Gone Girl (2014), The Accountant (2016) alebo Batman v Superman: Dawn of Justice (2016). Práve ten posledný zdvihol nad jeho obsadením vlnu kritiky (aj z mojej strany), ale ako sa nakoniec ukázalo tak Affleck to zvládol výborne. Live by Night (2016) mal potvrdiť tento kladný vývoj, ale nestalo sa tak. Affleck nielen ako režisér, ale aj ako herec zaostal za očakávaniami, keď svojim výkonom sa, ako keby vrátil pred rok 2012, vo svojej úlohe nepôsobí vôbec presvedčivo a nepredvádza tu nejaký veľký výkon. Čo je prekvapujúce, tak dominujú tu vedľajší herci, ako Brendan Gleeson, Chris Cooper a Elle Fanning. Gleeson síce nemal veľa priestoru (je tu sotva pár minút), ale dokázal aj toto málo náležite využiť a potvrdiť svoje herecké kvality. Cooper ako vždy perfektný, tam nie je o čom. Fanning príťažlivá a ako náboženská fanatička naháňala hrôzu, ale zároveň miestami aj ľútosť. Z ďalších hercov už nikto nevyniká.

   Hudbu k filmu zložil Harry Gregson-Williams, ktorému sa až na jednu výnimku (skladba The Getaway pri spomínanej automobilovej naháňačke), nepodarilo vytvoriť zaujímavé motívy. Jeho skladby sú nevýrazné a v samotnom filme vôbec nedokážu vyniknúť. Ďalšou ich slabinou je, že vôbec nereflektujú dobu, v ktorej sa dej odohráva a ani jeho atmosféru. Za jediné pozitívum možno považovať pár piesní v latinsko-amerických tónoch, ktoré hrajú v kluboch v Tampe. Rovnako ako tomu bolo u kostýmov, tak aj pri hudbe sa ponúkala možnosť odlíšiť (zvukovo) jednotlivé miesta. Boston mohol vychádzať z jazzovej hudby 20-tych a 30-tych rokov (kľudne sa tu mohli použiť aj vtedajšie hity) a Tampa naopak mohla ešte viac vyťažiť z latinsko-americkej hudby 20-tych a 30-tych rokov.

HODNOTENIE

 

35%

Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť

Vytvoriť zadarmo účet
Meno: Heslo:

O autorovi

Snow

Zaujímam sa o filmy a rád o nich píšem. Od júla 2012 do mája 2015 som písal pre jednu začínajúcu filmovú stránku. Od augusta 2014 vediem svoj vlastný blog.


Podobné články

Heydrich: Muž so železným srdcom (2017)

 

Filmová recenzia na biograficko-vojnový thriller, založený na skutočných udalostiach, keď českoslovens...

📅19.06.2017 0 582x 👤Snow

Múmia (2017)

 

Filmová recenzia na očakávaný akčný horor a zároveň začiatok Dark Universe (sveta monštier)...

📅10.06.2017 0 982x 👤Snow

Wonder Woman (2017)

 

Filmová recenzia na očakávanú komiksovku so ženskou superhrdinkou...

📅09.06.2017 0 843x 👤Snow

Votrelec: Covenant (2017)

 

Filmová recenzia na ďalšieho Votrelca....

📅20.05.2017 0 1207x 👤Snow

Vtip na dnes

Pred svätou bránou je ceduľa s nápisom "muži pod papučou" a za ňou dlhá rada chlapov. Vedľa je druhá "Muži, ktorí neboli pod papučou" a za ňou stojí poslušne jeden chlap. Svätý Peter sa na to díva, pristúpi k tomu jednému mužovi a pýta sa: - a Ty prečo tu stojíš tak sám? A chlapík na to: - čo ja viem? manželka ma sem postavila

Prihláste sa k odoberaniu nových článkov

Váš email nebude poskytnutý tretím stranám.
Neposielame SPAM, vážime si Vaše súkromie.

,