asfasdf ×

NázorObčana.sk

Wonder Woman (2017)

 Aktuality
  • Dunkirk (2017): Filmová recenzia na vojnovú drámu založenú na skutočných udalostiach, ktoré sa odohrali na prelome mája a júna 1940....
  • Lifestyle a online kasínové hry zadarmo: Pre veľké množstvo ľudí je hranie online kasínových hier súčasťou ich životov podobne, ako napríklad čistenie zubov. ...
  • Heydrich: Muž so železným srdcom (2017): Filmová recenzia na biograficko-vojnový thriller, založený na skutočných udalostiach, keď československí parašutisti: Jozef Gabčík (Slovák) a Ján Kubiš (Čech) spáchali v roku 1942 atentát na zastupujúceho ríšskeho protektora Reinharda Heydricha....
  • Múmia (2017): Filmová recenzia na očakávaný akčný horor a zároveň začiatok Dark Universe (sveta monštier)...
  • Wonder Woman (2017): Filmová recenzia na očakávanú komiksovku so ženskou superhrdinkou...

Filmová recenzia na očakávanú komiksovku so ženskou superhrdinkou

09 Jún
2017 09:09:14

   Warner Bros. na rozdiel od konkurenčných štúdii Disney (Marvel Cinematic Universe) a 20th Century Fox (X-meni) začali svoje univerzum komiksových hrdinov budovať až v roku 2013 (Disney v 2008 a Fox v 2011),[1] keď ho odštartoval Man of Steel (2013). Následne sa Warneri, v snahe dobehnúť ostatných, pustili do veľkolepých plánov, ktoré minulý rok začali stretnutím dvoch najznámejších komiksových hrdinov v Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) a o pár mesiacov v tom istom roku pokračovali tímovkou antihrdinov v Suicide Squad (2016). Obe diela sa však dočkali záporných reakcii a vo výsledku šlo len o nadpriemerné počiny. Tento rok Warneri opäť vsádzajú na dve ambiciózne snímky. V novembri bude mať premiéru prvá časť dlho očakávanej tímovky Justice League (2017), no však ešte predtým, teraz, zamierila do kín práve Wonder Woman (2017), kde Warnerom išlo o to, spraviť „konečne“ komiksový film so ženskou hrdinkou.

STORY LINE

   Napriek tomu, že Wonder Woman (2017) je prezentovaná za prvý komiksový titul so ženskou hrdinkou, tak už v tej minulej dekáde existovali pokusy o takéto adaptácie. Skúšali to už vo Foxe, avšak ich Elektra (2005), pohorela na celej čiare. Dokonca ešte pred nimi sa o to pokúšali aj Warneri, ale ich Catwoman (2004) skončil takým istým fiaskom. Opätovné vzkriesenie ženských hrdiniek sa do pozornosti jednotlivých štúdii dostalo až pred pár rokmi. Zatiaľ čo Disney s touto myšlienkou oživenia prišlo ako prvé, tak k realizácii sa dostane až o dva roky, u Captain Marvel (2019). Warneri v tomto predbehli svoju konkurenciu, ale dopadlo to lepšie ako prvá tímovka antihrdinov alebo znovu to skončilo neúspechom a na predstavenie ženskej hrdinky v tejto novej dekáde si budeme musieť ešte počkať?

   Po technickej stránke si Warneri udržujú svoj štandard, čo platí predovšetkým o kamere a celkovo vizuále, ktorý nastolila ešte Nolanova trilógia The Dark Knight. Efekty sú na slušnej úrovni, nedá sa povedať, že by nejako ohúrili, alebo boli veľkolepé, ale ušli. Vzhľadom na to, že príbeh sa odohráva jednak, v prostredí Amazoniek a jednak, na konci Prvej svetovej vojny, v roku 1918, tak svoju úlohu tu mala aj výprava a kostýmy. Núti to k zrovnávaniu s Captain America: The First Avenger (2011), situovanému do Druhej svetovej vojny, avšak Wonder Woman (2017) tento pomyselný súboj vyhráva, pretože v oboch prípadoch, či už zem Amazoniek alebo Prvá svetová vojna je tu cítiť z každého záberu, najmä ten kontrast medzi nimi, lebo na jednej strane tu máme panensky čistú prírodu a nádherné exteriéry ostrova Themyscira, kde žijú Amazonky, ale na druhej strane sú tu zákopy, plné blata a špiny, so zdevastovanou krajinou všade okolo nich. Obe zložky (aj kostýmy aj výprava) tak podporujú atmosféru a vďaka nim to po celý čas pôsobí uveriteľne.

   Jediné, čo trošku kazí zážitok je, že Nemci hovoria po anglicky. Je to síce maličkosť, ale len predsa to vzbudzuje negatívny dojem. Akcie je tu na takmer 2,5 hodinovú snímku pomerne málo, iba tri akčné sekvencie, hoci tá posledná je „vykradnutá“ resp. do veľkej miery inšpirovaná Batman v Superman: Dawn of Justice (2016). Snaží sa totiž pôsobiť veľkolepo, odohráva sa v noci a opäť sa tu využívajú blesky, energia a „všetko“ všade horí. V prípade zvyšných dvoch akčných pasáží by som vytkol iba veľké používanie spomaľovačiek, ktoré sa mohlo aj obmedziť.

   Po príbehovej stránke to nenaplnilo také očakávania, ako malo. Zobrazí sa tu síce život Amazoniek a predstaví ich mytológia, ale sú to viac-menej iba základy, taký „povinný“ úvod resp. „nútené“ predstavenie ich spôsobu života, ktoré nejde do hĺbky, ale načrtne divákom len základ, ktorý nevyhnutne potrebuje pre pochopenie a zorientovanie sa tu. Zmena nenastane ani potom, ako sa zápletka presunie do Londýna a do Belgicka, práve naopak udržiava si svoju „jednoduchosť“, akurát, že sa stíha venovať aj iným, dôležitým témam, ako napr. postavenie žien vo vtedajšej spoločnosti alebo generáli, pre ktorých život obyčajného vojaka prakticky nič neznamenal. Sú to všetko silné témy, ktoré však neskĺzavajú do nejakej frašky, ale presne naopak, aby u diváka vyvolali emócie.

   Ozývali sa hlasy pár mesiacov pred uvedením, že Wonder Woman (2017) bude možno príliš feministická, ale podľa mňa to vo výsledku ani tak nie je cítiť. Tejto otázke sa toto dielo síce venuje, ale myslím, že nezachádza až do takého extrému, ale iba na ňu poukazuje, inak je to v únosnej miere, takže žiadne obavy. Humor tu funguje, či už v úvode, kde sa hlavný hrdina zoznamuje s pre neho neznámym prostredím, ale aj potom neskôr, keď sa tieto pozície vymenia. Vtipné momenty pobavia a odľahčujú to pre Warnerov typické realistickejšie a temnejšie uchopenie.

   Pôvodne som mal trochu obavy, že štúdio chcelo na režisérsku stoličku ženu, lebo najskôr si vybrali Michelle MacLaren, ktorú nahradila Patty Jenkins. Nemyslel som si totiž, že je vyslovene nutné, aby žena musela režírovať ženskú superhrdinku. Jenkins však bola každopádne lepšia voľba, keďže za sebou mala kvalitnú biografickú drámu Monster (2003), o sériovej vrahyni a takisto komediálnu televíznu drámu Five (2011), o rakovine prsníka. V oboch počinoch dokázala, že silné ženské hrdinky jej sadnú a vie s nimi pracovať. Výnimkou nie je ani Wonder Woman (2017), kde sa jej podarilo vytvoriť silnú ženskú hrdinku a zároveň tu funguje aj dráma a aj emócie, či už pri vážnych scénach alebo celkovo témach, ktorým sa snímka venuje.

   Samozrejme keby sa viac popracovalo na príbehu, tak to mohlo byť oveľa lepšie, keďže priestor (2,5 hodiny) a aj potenciál (ženská superhrdinka) tu na to rozhodne bol. Určite treba Wonder Woman (2017) vnímať, ako posun smerom k lepšiemu, na rozdiel od predošlých dvoch pokusov, pokiaľ ide o ženské superhrdinky. Wonder Woman bola už v Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) príjemným spestrením a jednou zo zaujímavých postáv, pričom divák túžil dozvedieť sa o nej viac. To sa v jej sólovke do veľkej miery podarilo a celý dej stojí práve na nej, navyše by si tu vystačila aj sama, bez iných hlavných alebo aj vedľajších postáv. Problémom totiž je to, že zaujímavé postavy, ako Amazonky, Etta alebo Dr. Maru by si zaslúžili aj viac priestoru a zase naopak Steve a jeho „banda“ sú nezaujímavý a okrem neho, by som povedal, že aj zbytočný, keďže on sám ju aj mohol na frontu odviesť a nepotreboval k tomu nikoho iného.

   Warneri sa na rozdiel od Disney (Marvelu) mohli pýšiť tým, že ich záporní hrdinovia dokázali byť viac než vyrovnaní protivníci tých kladných a vedeli na seba strhnúť pozornosť. Neplatilo to len pre Nolanovu trilógiu The Dark Knight, ale takisto aj pre Man of Steel (2013). Potom však prišiel Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), kde Lex Luthor bol ešte vcelku dobrým, ale Doomsday a jeho potenciál zostali nevyužité a Enchantress v Suicide Squad (2016) bola zase dosť nevýrazná. Hlavný záporný hrdina Wonder Woman (2017) je Ares, boh vojny. Rovnako ako Doomsday, tak aj on mi prišiel veľmi trestuhodne nevyužitý. Zaslúžil by si oveľa lepšie spracovanie, ako aj svojho hereckého predstaviteľa. Celkovo sa jedná o nadpriemerný počin, ktorý sa môže pochváliť svojou technickou stránkou (kamera, kostýmy, výprava), podaním dôležitých tém, ktoré sa tu rozoberajú, prácou s emóciami a humorom, ako aj hlavnou superhrdinkou a herečkou, ale zlyháva v jednoduchej zápletke, ktorá by si zaslúžila rozvinúť a ísť viac do hĺbky, ako aj v zvyšných postavách, vrátane slabého záporného hrdinu.

HERCI a HUDBA

   Gal Gadot sa do svojej úlohy vynikajúco hodí, navyše je v nej aj veľmi presvedčivá a tak  divák uverí každú jej emóciu. A to som, keď bolo oznámené, že ju bude hrať nebol veľmi nadšený, každopádne už Batman v Superman: Dawn of Justice (2016) dokázal, že som sa mýlil a Wonder Woman (2017) to iba potvrdila, že lepšiu predstaviteľku by sme asi márne hľadali. Connie Nielsen, Robin Wright, Lucy Davis a Elena Anaya sú takisto trefne obsadené, ale myslím si, že ich postavy mohli dostať väčší priestor. Chris Pine, Danny Huston, Saïd Taghmaoui, Ewen Bremner a Eugene Brave Rock, sú takisto vhodne obsadený, ale problém je v postavách, ktoré stvárňujú, pretože prvý menovaný ju má nezaujímavú a posledný traja zase nepodstatné a pre dej zbytočné postavy. David Thewlis je jediný, kto je tu nevhodne obsadený.

   Hudbu k filmu zložil Rupert Gregson-Williams, ktorý na seba, po viac ako dekáde, znovu upozornil minulý rok, keď mu bola zverená hudba pre Hacksaw Ridge (2016), ktorá sa mu vydarila. No a nesklamal ani u Wonder Woman (2017), kde síce musí využívať ústredný motív, ktorý ešte pred rokom vytvoril Hans Zimmer pri Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), v skladbe Is She With You?; ale vytvoril zatiaľ najlepší soundtrack tohto roku, v ktorom si určite každý príde (rýchle „burácajúce“ skladby alebo pomalé) na svoje. Jeho skladby v sebe reflektujú jednak, prostredie, kde sa celý dej odohráva (Amazons of Themyscira) a jednak, akčné (No Man's Land) aj dramatické scény (Pain, Loss & Love). Za najlepšie piesne považujem Wonder Woman's Wrath; Lightning Strikes a Action Reaction.

 

HODNOTENIE

 

66%


[1] Iron Man (2008) a X: First Class (2011).

Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť

Vytvoriť zadarmo účet
Meno: Heslo:

O autorovi

Snow

Zaujímam sa o filmy a rád o nich píšem. Od júla 2012 do mája 2015 som písal pre jednu začínajúcu filmovú stránku. Od augusta 2014 vediem svoj vlastný blog.


Podobné články

Heydrich: Muž so železným srdcom (2017)

 

Filmová recenzia na biograficko-vojnový thriller, založený na skutočných udalostiach, keď českoslovens...

📅19.06.2017 0 582x 👤Snow

Múmia (2017)

 

Filmová recenzia na očakávaný akčný horor a zároveň začiatok Dark Universe (sveta monštier)...

📅10.06.2017 0 982x 👤Snow

Wonder Woman (2017)

 

Filmová recenzia na očakávanú komiksovku so ženskou superhrdinkou...

📅09.06.2017 0 843x 👤Snow

Votrelec: Covenant (2017)

 

Filmová recenzia na ďalšieho Votrelca....

📅20.05.2017 0 1207x 👤Snow

Vtip na dnes

Otec volá synovi: - Synu, s mamou sme sa rozhodli, že sa po štyridsiatich rokoch manželstva rozvedieme. Už to nemá zmysel. Prosím ťa, vysvetli to aj svojej sestre. Ja to nedokážem! Syn okamžite volá sestre a nasleduje bojová porada. O hodinu volá späť otcovi. - Otec, prosím ťa, zatiaľ nič nepodnikajte. Prídeme aj so sestrou na Veľkú noc! Porozprávame sa. Otec zloží telefón a hovorí manželke. - Tak deti predsa len prídu na Veľkú noc. Čo si vymyslíme na Vianoce?

Prihláste sa k odoberaniu nových článkov

Váš email nebude poskytnutý tretím stranám.
Neposielame SPAM, vážime si Vaše súkromie.

,