Krajiny Šanghajskej organizácie spolupráce (SCO) ponúkajú ambiciózny plán rozvoja potenciálu Euroázijského kontinentu. V lete tohto roka do SCO vstúpili India a Pakistan. Stalo sa tak na júnovom summite organizácie v Taškente.
Foto: Facebook
„Ak si vezmeme do úvahy prijatie nových členov SCO, táto organizácia „obsadí“ viac ako 65 percent územia Eurázie, 45 percent svetovej populácie a viac ako 19 percent celosvetového HDP,“ zdôraznil prezident Kazachstanu Nursultan Nazarbajev na tlačovej konferencii.
Ruský prezident Vladimir Putin je presvedčený, že integrácia EAEU a EPHC môže byť predohrou k formovaniu veľkého eurázijského partnerstva. „Je nutné budovať na území SCO výrobné reťazce a rozvíjať spoločnú dopravnú infraštruktúru. Záujem o spoluprácu s krajinami SCO prejavili aj členské krajiny ASEAN,“ podčiarkol.
Rozhodnutie o pridelení úverov čínskych bánk na výstavbu vysokorýchlostnej železničnej trate Moskva - Kazaň prepája čínsky Ekonomický pás Hodvábnej cesty na priestor Eurázijskej únie. Týmto sa vytvárajú nové reality s vlastnými rizikami.
Moskva - Kazaň – je kľúčovým segmentom budúcej vysokorýchlostnej železničnej magistrále do Pekingu, celkové náklady na výstavbu ktorej dosiahnu asi 100 miliárd USD. Pozemný pás Hodvábnej cesty pretne a prepojí územie Kazachstanu, Ruska a Bieloruska. Tento koridor zohrá prioritnú úlohu v presmerovaní časti nákladnej dopravy medzi Čínou a Európou.
Prijaté rozhodnutia spôsobia dlhodobé následky v eurázijskej integrácii. Predovšetkým je to príliv investícií do súvisiacich odvetví. Napríklad, zriadenie logistických centier na hranici medzi Bieloruskom a Poľskom, vybudovanie bielorusko-čínskeho priemyselnom parku „Veľký kameň“ neďaleko Minska, investície do dopravnej infraštruktúry Kazachstanu (Projekt „Nurly žol“) a rozvoja finančného centra „Astana“.
Na summite krajín Šanghajskej organizácie spolupráce Nursultan Nazarbajev predostrel ambiciózny návrh - vytvorenie Euroázijského tranzitného a dopravného uzla, ktorý bude združovať členské štáty a pozorovateľov SCO. Všetky tieto projekty sú teraz previazané s vysokorýchlostnou magistrálou. V podstate je to modernizáciu jadra infraštruktúry EAEU. Strategický výsledok – zefektívnenie dopravného prepojenia Euroázijskej únie čo posilní jej politickú stabilitu v meniacich sa podmienkach na svetových trhoch a silnejúcej bezpečnostnej hrozby z Juhu.
Vzťahy krajín EAEU a Číny poskytujú nielen veľké príležitosti, ale sú spojené aj s rizikami. Čínske pôžičky sú väčšinou účelové, podmieňujúce zapojenie čínskych firiem a pracovných síl. Okrem toho je tu otázka všeobecného uplatňovania čínskych technických noriem.
Rusko-čínske vzťahy napriek početným prekážkam už , v podstate, vystupujú v úlohe „magnetu“, sústreďujúceho rozsiahle euroázijské integračné zoskupenie, ktoré pojíma EAEU, ODKB, SCO s prístupom ku krajinám ASEAN. Prepojenie EAEU a Hodvábnej cesty rieši strategickú úlohu vzniku priaznivého pohraničného pásma s prístupom k západnej (Bielorusko) a východnej (Kazachstan) bráne eurázijskej integrácie. Najsľubnejším sa javí prehlbovanie spolupráce čínskym smerom. Naviac, záujem o ekonomickú konvergenciu s Čínou združuje všetky krajiny EAEU.
Eurázijská ekonomická komisia predpovedá podpísanie komplexnej dohody o konjugácii Ekonomického pásu Hodvábnej cesty a EAEU v priebehu dvoch rokov. Listina bude obsahovať dve časti - dohodu o hospodárskej a obchodnej spolupráci a „cestovnú mapu“ pre konkrétne projekty.
Avšak, pominú desaťročia a myslím si, že nastane renesancia Európy. Teraz sa EÚ nachádza v stave postmoderny, hľadá si vlastnú cestu zjednotenia so Spojenými štátmi na platforme univerzálnych liberálnych hodnôt. Možno, že po dvoch generáciách sa Európa viac zameria na seba. Vtedy sa myšlienka „Vladivostok – Lisabon“ znovu obnoví.
Zdroj: souzveche.ru