asfasdf ×

NázorObčana.sk

Komisia pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy obvinila Litovské železnice zo spolupráce s Ruskom v období sankcií

 Aktuality

„Spoločnosť Litovské železnice /Lietuvos gelezinkeliai/ spolupracujúc s ruským koncernom spojeným s vojenským priemyslom realizuje vlastnú „zahraničnú“ politiku,“ vyhlásili členovia Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy.

17 December
2016 18:05:05

 

Foto: Facebook

Vo svojom vyhlásení uviedli, že slabá kontrola riadených štátom litovských podnikov je veľkým problémom, ktorý treba bezodkladne riešiť. Komisia pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy obvinila štátnu spoločnosť Litovské železnice v tom, že v období, keď je celá Európska únia a USA v stave sankčnej vojny s Ruskom, táto riadená litovským štátom spoločnosť spolupracuje s Ruskom a predáva mu svoju produkciu.

V rozhovore pre litovské média člen Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy Arvydas Anuškauskas prízvukoval, že je to škandál: „To svedčí o tom, že vláda doposiaľ nedokázala kontrolovať spoločnosť a chýbajúca kontrola je veľkým problémom. Litovské železnice pred niekoľkými rokmi, ešte pred anexiou Krymu podpísala dohodu o spolupráci s ruským koncernom Transmašholding, jedným z akcionárov ktorého je Andrej Bočkarev, ktorý zároveň je aj akcionárom koncernu Kalašnikov, na ktorý sú uvalené sankcie,“ pripomenul Arvydas Anuškauskas.

„Je to zle v prvom rade preto, že štátna spoločnosť si dovoľuje používať voľnú interpretáciu sankčnej politiky vo vzťahu k Rusku. Tieto sankcie neuvalené len tak, ale preto, aby znížili ruskú agresivitu. Ako je známe, viaceré štáty sveta zrušili finančnú a inú spoluprácu s ruskými vojenskými podnikmi. Preto daná situácia s Litovskými železnicami je dosť smutná,“ prízvukoval Arvydas Anuškauskas.

Predseda Komisie pre národnú bezpečnosť a obranu parlamentu Litvy Vitautas Bakas tiež toto partnerstvo s ruským podnikom považuje za „čudné“ a tvrdí, že by Litovské železnice nemali spolupracovať s ruským podnikom, aby „pomohli odvrátiť ruskú hrozbu“. Zdôraznil: „Nie náhodou preto Litovské železnice budú prvým štátnym podnikom, ktorý budúca vláda mieni reorganizovať.“  

Zástupca generálneho riaditeľa Litovských železníc Albertas Šimenas oponoval, že sú to nezmysly a pre média odpovedal, že nemá podrobnú informáciu o tom, že jeho podnik spolupracuje s ruským Transmašholdingom, ale vie, že podobnú spoluprácu nadviazala dcérska spoločnosť Litovských železníc a táto spolupráca prináša spoločnosti veľký zisk.

„Poznám iba konečné výsledky. Vyrobili sa moderné rušne. Podobné rušne úspešne pracujú na našich a na zahraničných tratiach. Viem, že dcérska spoločnosť predala 10 rušňov a zarobila si 1,25 milióna eur. Mám informácie, že sa rokuje o predaji ďalších 9 rušňov. Nič neviem o spojení Transmašholdingu s vojenským priemyslom Ruska. Prečo by sme sa s tým zaoberali? Nie je to v našej kompetencie. Prečo by to zisťovali Litovské železnice? Nech to zisťujú tajné služby,“ zdôraznil  Albertas Šimenas.

V tejto súvislosti litovské média oslovili aj vyše spomínanú stranu a potom uviedli, že „litovské tajnú služby túto situáciu nekomentujú...“ Podrobne si spomínajú celú sankčnú genézu – kedy, prečo a kto uvalil sankcie na ruské podniky a jednotlivcov. Niektoré litovské média zistili, že na ruský koncern Transmašholding uvalila sankcie iba Ukrajina a preto sa pýtajú, prečo by Litva nemohla spolupracovať s touto ruskou spoločnosťou, ak nie je ani na európskom, ani na americkom sankčnom zozname? Litovské novinári urobili vlastné vyšetrovanie a tvrdia, že Ukrajina na Transmašholding uvalila sankcie iba preto, že podnik má filiálku aj v Luhansku. 

Na druhej strane litovské média prevzali informáciu z Forbes o tom, že Transmašholding vyrába samohybné systémy protivzdušnej obrany – Buk, Top a Tunguska, dieselové motory pre ponorky, železničné vagóny pre dopravu raketových komplexov a kontajnery pre rakety. Pripomínajú, že jeden z akcionárov Transmašholdingu – francúzska spoločnosť Alstom je spojená s výrobou dvoch vojenských lodí Mistral, ktoré sa pôvodne vyrábali pre Rusko. A pripomínajú aj to, že dohoda o spolupráci medzi Lietuvos gelezinkeliai – Litovskými železnicami a Transmašholdingom bola podpísaná ešte v r. 2013.



 

Hodnotenie článku:


kladné hodnotenie negatívne hodnotenie

100 %
(1 hodnotenie)
Tagy
Zdieľať

Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť

Vytvoriť zadarmo účet
Meno: Heslo:

O autorovi

eugenius


Podobné články

Poľské ministerstvo zahraničia považuje plynovod Severný prúd-2 za analógiu paktu Molotov - Ribbentrop

 

Plynovod Severný prúd-2 je skutočnou nočnou morou pre niektorých zaoceánskych a európskych politikov, a...

📅28.08.2019 0 382x 👤eugenius

Vedci, vojenskí veteráni a iní odborníci spoločne vypracovali a podpísali Záverečné vyhlásenie za zachovanie mieru na Zemi

 

Ako sme už informovali našich čitateľov, v Moskve sa uskutočnila medzinárodná konferencia „Veteráni ...

📅07.06.2019 0 393x 👤eugenius

Prekvapivé závery medzinárodnej konferencie „Veteráni vojen a medzinárodná verejnosť - za mier a priateľstvo na planéte“ v Moskve

 

V Moskve sa v dňoch 26. – 29. apríla konala medzinárodná konferencia „Veteráni vojen a medzinárodná...

📅02.05.2019 0 632x 👤eugenius

Kyjev chce do NATO. Odteraz to bude maž uvedené v Ústave Ukrajiny

 

Ukrajinský parlament spečatil snahu o členstvo krajiny v EÚ a NATO. Najvyššia rada Ukrajiny schválila p...

📅11.02.2019 0 916x 👤eugenius
,