asfasdf ×

NázorObčana.sk

Káva -liek alebo jed?

 Aktuality

Viete, že pitie kávy má pozitáívny vplyv na Váš organizmus? Viete , že pomáha znižovať oxidačný stres, látky v nej obsiahnuté neutralizujú voľné radikály? Ovšem nie pre všetkých je káva liek. Komu teda môže poškodiť a v akom množstve?

06 Marec
2015 21:18:34

       Mnohí z nás majú pitie kávy spojené s určitým denným rituálom. Rozvoniavanie kávy na pracoviskách už od rána, býva u nás pomerne častý štandardom. Je teda káva pre naše zdravie prospešná alebo práve naopak? 

 

        Kávové zrná obsahujú približne 200 zložiek, ktoré majú na ľudský organizmus pozitívny vplyv. Najznámejšou položkou v káve je kofeín. Ovšem kávové zrná obsahujú aj veľké množstvo antioxidantov. Antioxidanty sú prírodné látky, ktoré sa označované aj ako tzv. vypínače voľných radikálov. Voľné radikály vznikajú v ľudskom tele prirodzene v rámci dôležitých biochemických procesov, ktoré sú pre správne fungovanie ľudského organizmu životne dôležité. Nadmerné množstvo voľných radikálov, ktoré na nás pôsobia v dôsledku zlého stravovania, stresom, pobytom v znečistenom prostredí alebo nadmerným vystavením slnečnému žiareniu, môže urýchľovať starnutie, poškodzovať tkanivá a eventuálne spôsobovať niektoré choroby. A tomu práve antioxidanty dokážu zabrániť. Ich pozitívny účinok je dokázaný pri znižovaní ukladaniu cholesterolu do ciev, teda ochrane kardiovaskulárneho systému, a existujú dokonca štúdie dokazujúce zabránenie vzniku niektorých nádorových ochorení.

 

          Veľkou a veľmi významnú skupinu látok s antioxidačnými účinkami tvoria tzv. polyfenoly. K nim je radená aj kyselina chlorogénovej , ktorá sa v káve nachádza vo vysokých koncentráciác a podieľa sa na neutralizácii voľných radikálov, teda ochranne bunkovej bielkoviny a DNA. Vlastný obsah antioxidantov v káve však závisí od druhu a spôsobu úpravy kávových zŕn.Viac antioxidantov má Robusta, Arabica je však aromatickejšia. Vzhľadom k uvedeným faktorom je teda z hľadiska zdravotných účinkov vhodné striedať oba druhy kávy, prípadne používať k príprave kávy kávové zmesi, ktoré obsahujú zmesi robusty aj arabiky.

 

         Podľa dostupných vedeckých informácií, denná spotreba kofeínu do 400 mg/den nespôsobuje vznik kardiovaskulárnych ochorení. Uvedená koncentrácia zodpovedá približne 6 šálkam kávy. Pitie kávy však zvyšuje systolický aj diasolický krvný tlak, aj ked v menšej miere .Z uvedeného dôvodu, by ludia s vysokým krvným tlakom nemali preháňať konzumáciu kávy, ktorá negatívne tento tlak ovplyvnuje. Taktieť niektoré štúdie na značujú negatívne účinky pitia kávy na krvné tuky. Obmedzenie pitia kávy platí aj pre tehotné ženy, kde bolo dokázané, že zvýšený príjem koféinu, môže spôsobvať potrat a taktiež sa neodporúča pitie kávy pre deti, ktorým môže negatívne ovplyvňovať vývoj centrálnej nervovej sústavy.

   

Foto: www.krasne-obrazy.sk

Hodnotenie článku:


kladné hodnotenie negatívne hodnotenie

100 %
(8 hodnotení)
Tagy
Zdieľať

Komentáre

Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť

Vytvoriť zadarmo účet
Meno: Heslo:

O autorovi

dadinka1967


Podobné články

Prihláste sa k odoberaniu nových článkov

Váš email nebude poskytnutý tretím stranám.
Neposielame SPAM, vážime si Vaše súkromie.

,