Niť z prízrakov (2018)

Komplexná štúdia vzťahov a herecký koncert Daniel Day Lewisa

12 Február
2018 16:37:57

Americký režisér Paula Thomasa Anderson, alebo aj PTA, sa narodil v roku 1970 v Californii. Debutoval filmom Tvrdá osma (1996) avšak bránu do povedomia širšej verejnosti poskytol predovšetkým jeho nasledujúci projekt Hriešne noci (1997), pôsobivá sonda do pornografického priemyslu 70. rokov. Jeho najnovší  počin už stihol v zámorí  zinkasovať niekoľko nominácií, a je horúcim oscarovým adeptom. Zdá sa, že po Andersonových predchádzajúcich, v moji očiach síce vynikajúcich, no žiaľ kriticky nie príliš excelujúcich filmoch - Skrytá vada (2014) a Majster (2012), sa talentovanému tvorcovi podarilo opäť zahviezdiť. PTA je jedným z mála súčasných, predovšetkým amerických režisérov, ktorí každému svojmu dielu vtisknú vlastný nezameniteľný autorský rukopis. Počas svojej kariéry nakrútil doteraz len 8 celovečerných filmov, ktoré si ale získali globálnu skalopevnú fanúšikovskú základňu. Niť z prízrakov je podobne ako napr. Majster nesmierne náročné žánrovo zatriediť, keďže efektívne balansuje na akejsi tenkej hrane medzi psychologickou drámou, thrillerom s takmer komediálnymi prvkami a výrazne klame telom.

Naratívna osa sa točí okolo zámožného, pedantného a perfekcionistického módneho návrhára Reynoldsa Woodcocka (Daniel Day Lewis), ktorý  v 50. rokoch minulého storočia odieva do svojich luxusných šiat prestížnej značky ženy z celého Londýna. Je workoholikom, žijúcim pre svoju prácu, ktorá je zároveň jeho vášňou a primárnou prioritou, ktorej podriaďuje zvyšok svojho detailne naplánovaného dňa. Jeho život mu prevažne organizuje jeho sestra Cyril (Lesley Manville), ktorá v polyfunkčnom sídle, v ktorom Reynolds pracuje a žije, zamestnáva šičky. Reynolds, starý mládenec, jedného dňa spozná mladú a charizmatickú Almu (Vicky Krieps), ktorá nečakaným spôsobom prevráti naruby jeho dôkladne konštruovaný život.

Daniel Day Lewis je v role puntičkárskeho, rituálne založeného Reynoldsa neprekonateľný

Práve dominantná osobnosť Woodcocka, ktorú tak majstrovsky zosobňuje Daniel Day Lewis, je hlavným centrom diania. Chladný, odosobnený a nadovšetko precízny, svojím neskonale elegantným zjavom a mierne zhrbeným postojom evokujúci takmer akúsi bytosť vampyrického charakteru. Svoj deň počína bohatými raňajkami, ktorých prísne mlčanlivý charakter a vládnuci poriadok,  musí byť v záujme úspešnej pracovnej koncentrácie počas zvyšku dňa prísne dodržiavaný. Možno práve spomínaný odstup, ktorý si film drží od postáv, predstavuje  jeho potenciálne negatívum, keďže túto dištanciu prenáša aj na diváka vo vzťahu k postavám. Reynolds je akýmsi umelcom, neustále vyhľadávajúcim nové múzy, vo forme mladých atraktívnych žien, ktoré sa musia absolútne podrobiť jeho autoritatívnej povahe a dennému režimu. On však pri pohľade na nich nevidí ľudské bytosti, ale predovšetkým iba formy a rozmery, pričom akýsi nedosiahnuteľný ideál a zároveň zdroj komplexov predstavuje jeho zosnulá matka. Napriek svojej zabezpečenej, zbohatlíckej, podstate je jeho život akosi nenaplnený, čo spôsobí práve intervencia Almy. Je mladou, búrlivou krvou, ktorá Reynoldsa síce svojím spôsobom miluje, dramaticky však narušuje jeho krehkú existenčnú škrupinu. Na rozdiel od jeho predchádzajúcich úlovkov, začne Alma totižto po čase vzdorovať jeho zabehnutým osobnostným požiadavkám a vyžadovaným rituálom. PTA pod povrchom zdanlivo prostej romantickej melodrámy  bolestivo ako ihla prechádzajúca látkou rozpitváva  podstatu medziľudských vzťahov, operujúcich na báze kombinácií vzájomných kompromisov, ústupkov a falošných očakávaní.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt phantom thread

Prísny pracovný režim je príchodom Almy bezútešne rozvrátený

Zároveň tiež akoby zdôrazňoval ambivalentnosť lásky, ktorá vo filme kuriózne pôsobí ako akási negatívna sila, do usporiadaného, produktívneho života prinášajúca chaos a utrpenie. Je tak fascinujúcim zážitkom pozorovať vývoj oboch ústredných postáv filmu, ktorý sa úspešne vymyká akýmkoľvek zavedeným žánrovým vzorcom a svojou významovou bohatosťou  vyzýva k opätovnému zhliadnutiu, na čom má  podiel samozrejme tiež vynikajúci scenár.  Sám Lewis oznámil, že ide o poslednú rolu v rámci jeho kariéry, čo by vzhľadom na ohromný talent tohto hereckého velikána,  bola nesmierna škoda.

Technicky je film typickou ukážkou Andersonovho kumštu a osobitej réžie. Uhladená vizuálna stránka geniálne korešponduje s predmetovou náplňou záberov a obsahom filmu, honosne zriadená aristokratická budova, plná točitých schodísk vytvára nesmierne  pôsobivú mizanscénu, v ktorej významnú úlohu hrá tiež atmosférické  mäkké osvetlenie scén s často prirodzenými zdrojmi napr. tlejúci krb. Vskutku sa tak majoritná časť filmu odohráva v interiéroch a napriek dominancii statických záberov, a to najmä klasických protizáberov, využíva PTA tiež obľúbené following zábery, ktorými  oplývali už napr. Hriešne noci.  Zaujímavé je tiež korelovanie farebnej kompozície scén s momentálnym psychickým rozpoložením postáv, či povahou situácie. Celkovo tak film pôsobí takmer ako akási telenovela, najmä v kombinácii s neustále znejúcim rozprávkovým  klavírnym doprovodom, efektívne determinujúcim rytmus záberov. Vynikajúci soundtrack, rezonujúci aj po zavretí opony,  pre film zložil Jonny Greenwood, dvorný skladateľ PTA.

Prekrásne dobové interiéry lemuje precízna audiovizuálna stránka

Úpenlivo očakávané dielo ma nesklamalo, naopak  prinútilo k zamysleniu a motivovalo k viacnásobnému pozretiu, svojim spôsobom tak splnilo hlavné kritériá, ktoré vo filmoch vyhľadávam. Odporúčam ho teda nie len divákom oboznámeným s tvorbou režiséra, no i záujemcom o poctivý a netradičný kus kinematografického umenia. Kto vie, či film nie je i akousi metaforou autorskej osobnosti jeho režiséra.

100 %