Justice League (2017)

Superhrdinský koncert a prvý veľký krok k budovaniu DC univerza

26 Február
2018 15:12:14

Súčasný stav filmových adaptácií komiksovej literatúry z dielne DC, by sa dal najvýstižnejšie charakterizovať ako sklamanie. Nádejná štartovná línia v podobe Muž z Ocele (2013), bol narušená avšak nie úplne vyvedená z rovnováhy megalomanským, prekombinovaným no i v istých momentoch vcelku podareným Batman vs Superman (2016), ktorý mal predstavovať prvý krok agresívnej potenciálnej expanzie filmového  DC univerza. Práve potenciál a jeho premárnený charakter, v tejto recenzii istotne zaznie ešte minimálne raz či už v súvislosti s momentálne recenzovaným dielom  no i celkovým stavom týchto filmov, čo sa zmiešanej až negatívnej odozvy zo strany fanúšikov a kritiky týka. Totižto tento akt snahy vybudovať stabilné, úspešné univerzum, je možné si predstaviť ako akýsi pohreb, kedy BvS váhavo pripravil pôdu, Suicide Squad (2016) starostlivo  vykopal hrob a Justice League doň spomínaný potenciál hlboko  zakopal.

Kultové superhrdinské osobnosti ožívajú na striebornom plátne, to zrejme zahreje srdce nejedného fanúšika

Produkciu DC variácie Avengerov sprevádzalo isté množstvo väčších i menších komplikácií. Tieto fakty sú zainteresovaným osobám zrejme dôverne známe. Od filmu odstúpilo a znovu sa vrátilo niekoľko režisérov, hercov, nakoniec pozíciu režiséra zaujal Zack Snyder, ktorý sa podpísal už pod BvS a Muž z ocele a na konte má niekoľko vydarených komiksových adaptácií. Toto oznámenie sa spočiatku nieslo v duchu úľavy a snáď čiastočného potešenia, na druhej strane barikády však zaznievali hlasy pobúrenia a odmietania od fanúšikov, ktorí sa mylne domnievali, že Snyder  sám, je strojcom kvalitatívneho úpadku týchto filmov. V pomerne pokročilej fáze filmovania, bol Snyder nútený kvôli rodinnej tragédii od projektu odstúpiť  a vystriedal ho Joss Whedon, režisérsky  aktívny predovšetkým pod strechou Marvel. Táto výmena sa postarala o nemalé rozrušenie, predovšetkým kvôli diametrálne odlišnému autorskému prístupu oboch režisérov. Práve tuto recenzovaný film, sa mal na základe očakávania mnohých, zaradiť po boku Wonder Woman (2017), ktorá sa ako svietiaci maják týči v oceáne priemernosti a sklamania.  Bohužiaľ, sa tak nestalo.

Udalosti vo filme  zobrazené,  sa odohrávajú krátko po dianí v Batman vs Superman, ktorého zhliadnutie je tak odporúčané pre celistvé pochopenie a aké také divácke angažovanie.  Superman je mŕtvy, okolo jeho osoby je vytvorený akýsi  božský kult osobnosti. Jeho stratu ľutuje i Batman, ktorý však čelí novému nepriateľovi. Na  Zem mieri hrozba deštruktívnych rozmerov, v podobe démona SteppenWolfa, ktorý mieni  pomocou štyroch na rôznych miestach ukrytých artefaktov zničiť Zem. Batman je tak nútený zhromaždiť  špeciálny tím obdarených  individuií, ktoré toto kataklizmatické nebezpečenstvo spoločnými silami odvrátia.  Tzv. Justice League (Ligu Spravodlivých)  sa snaží sformovať viac či menej úspešným zverbovaním Wonder Woman (Gal Gadot), Flasha (Ezra Miller), Aquamana (Jason Momoa ) a Cyborga (Ray Fisher).

Na úkor uponáhľanosti a nedostatočnej stopáže nedostanú niektoré postavy dostatočný priestor

Než sa pustím do rozvírenia tornáda negatívov, pristavím sa pri skromnom množstve kladných aspektov filmu. Medzi tie patria napr. herci na čele s Gal Gadot ako krásna, sebavedomá a šarmantná Wonder Woman. Takmer ako jediná pôsobí, že si svoju rolu maximálne užila a stvárnenie amazonskej bojovníčky zvládla na výbornú,  s potrebnou dávkou charizmy a vtipu. Niektoré špeciálne efekty sú vcelku podarené a vidieť kultových superhrdinov v akcii iste zahreje srdce každého komiksového fanúšika. Občas prekukne aj temná, dospelá atmosféra, typická pre Snyderove komiksové počiny. Film sa napriek všetkým zádrhelom nedá označiť ako nudný, svoju úlohu jednoduchej popcornovej zábavy spĺňa chválitebne.

Ben Affleck uchvátil predovšetkým ako hlavné pozitívum v podobe starnúceho, nekompromisného Batmana v BvS a osobne ho považujem za najlepšiu doterajšiu variantu nie len netopierieho muža no i jeho alter ega – zbohatlíckeho filantropa Bruca Waynea. Bohužiaľ, v Justice League pôsobí akosi nonšalantne, takmer neprítomne, čo môže byť vinou jednak scenára ako aj faktu, že sám Ben Affleck vyjadril nevôľu  s hraním Batmana a  objavením sa v jeho  kostýme v nasledujúcich eventuálnych pokračovaniach. Ostatní sú však vďaka chaotickej a častokrát  zbytočnej implementácii pomerne nadbytoční, pričom v tomto smere vyniká najmä Aquaman. Jeho výskyt vo filme opodstatňuje zrejme len príležitosť vloženia ho do trailerov, keďže jeho prínos k fiktívnemu svetu filmu či k naratívnej línii je minimálny. Flash vo filme plní úlohu hlavne komediálnej vložky, jeho predstavenie je odbúrané za niekoľko minút, pričom to isté platí aj v prípade Cyborga, pri ktorom absentuje aspoň akýsi ozrejmujúci flashback, vyskytujúci sa však v traileri. Práve pravdepodobne Whedonov  komediálny nádych, v snahe imitovať ľahkosť a bezstarostnosť Marvelu, je v mojom ponímaní výrazným krokom späť a stratou vlastnej identity. K uvoľneniu situácií smerujúce hlášky nielenže nefungujú ale chýba im vhodná grácia a načasovanie, ktorým filmy z druhého tábora oplývajú. Avšak všadeprítomné odľahčovanie má za následok stratu serióznosti a diváckeho záujmu, ktorý tak konfrontovaný s apatickou humornosťou zúčastnených,  rezignuje k tomuto stavu sám. Výsledkom je tak fiktívny svet, ktorý jednoducho nejde brať vážne, pretože vážne neberie ani seba.  Postavám chýba hlbšia charakteristika, ako neznalec komiksových predlôh ,  nedokážem úspešne odhadnúť slabiny a prednosti jednotlivých hrdinov.

Mestá, či lokality boja, sú záhadne a uľahčujúco vyľudnené

Zrejme najmarkantnejším a najzávažnejším problémom filmu, je jeho uponáhľanosť a  neusporiadanosť.  Zatiaľ čo už BvS pri svojej 150 min. dĺžke trpel priveľkým množstvom postáv a neschopnosťou s nimi efektívne pracovať, tu sa počas 120 min. stopáže majú predstaviť tri nové postavy a zároveň sa niekam posunúť v naratívnej línii filmu. Výsledkom je tak film, ktorý pôsobí dojmom nesmiernej rozpoltenosti, štýlové Snyderove akčné scény striedajú nudne nakrútené Whedonove pseudovtipné dialogické momenty, ktoré však zároveň pravdepodobne zachraňujú film pred úplným úpadkom. Generický záporák a všetko s ním súvisiace snáď už ani nestojí za ďalšie riadky. Chýba akákoľvek gradácia  či budovanie, interakcia a chémia medzi postavami je až na pár výnimiek neexistujúca a záver filmu je v priamom rozpore s jeho ústrednou myšlienkou. Čo ma ako labužníka filmovej hudby sklamalo, je upustenie od  Zimmerových bombastických tém jednotlivých postáv v predchádzajúcich filmoch a vydanie sa smerom tuctových syntetizátorových melódií.

Snaha DC, krkolomne a prirýchlo vybudovať na základe 2 filmov takmer kompletné univerzum a dobehnúť  tak komerčne a kriticky Marvel,  je hlavnou príčinou ich kvalitatívnej dekadencie  a nie talentovaný Zack Snyder, ktorý z ponúknutých prísad a pod  časovým tlakom naservíroval zrejme to najlepšie, čo šlo.

0 %