Zvláštne dni (1995)

Ohliadnutie sa za nenápadným sci-fi thrillerom dnes už známej režisérky

28 Apríl
2018 19:45:54

Dnes už sci-fi noirová klasika 90. rokov nebola v čase svojho vydania prijatá v znamení zvlášť pozitívnych ohlasov. Názov filmu pomerne dokonale vystihuje excentrický charakter zápletky z pera Jamesa Camerona, ktorá si i dnes zachováva síce istú dávku šarmu a futurizmu, film však napriek tomu podľahol  zrejme diváckej nepripravenosti či nesprávnym očakávaniam a pre talentovanú americkú  režisérku Kathryn Bigelow znamenal pomerne slušné finančné fiasko a päťročnú pauzu od jej nasledujúceho projektu – Váha Vody (2000). V role hlavnej postavy pôvodne zamýšľaný Schwarzenegger, by bol pravdepodobne v danej dobe väčším ťahákom než v podstate na začiatku svojej kariéry nachádzajúci sa Ralph Fiennes, vtedy známy predovšetkým zo Schindlerovho zoznamu. Kariéra kalifornskej rodáčky však z tejto krízy úspešne vyviazla a dnes patrí medzi známe tváre hollywoodskej kinematografie a filmovú kultúru obohacuje o výborné politické či psychologické thrillery ako napr. Smrť čaká všade (2008) či 30 minút po polnoci (2012), ktoré sa stretávajú s patrične pozitívnymi diváckymi a kritickým reakciami.

Dej filmu nás zavedie do roku 1999, kedy ulice Los Angeles ovládajú nepokoje a pouličné gangy, náboženský fanatici či obyčajný ľudia očakávajúci so začiatkom nového tisícročia záhubu sveta. V tomto víre chaosu a násilia ovládla čierny trh nová technológia – SQUID, zariadenie, ktoré umožňuje nahrávať javy videné nositeľom priamo do mozgovej kôry. Nahrávky v podobe pamäťových diskov prenášajú na ďalších používateľov nie len audiovizuálny záznam, no i pocity a spomienky danej osoby. Lenny Nero (Ralph Fiennes) je bývalý policajt, v súčasnosti však pôsobiaci ako dealer SQUID. Odlúčený od reality, SQUID mu umožňuje pomocou virtuálnych spomienok opätovne prežiť šťastné chvíle so svojou ex-priateľkou Faith (Juliette Lewis). Jedného dňa,  Nero prevezme od svojho kontaktu pamäťový modul, ktorý sa ukáže byť nahrávkou znásilnenia a brutálneho usmrtenia prostitútky Iris, známej jeho ex. Zdevastovaný a obávajúci sa o život Faith, rozhodne sa záhadného páchateľa vypátrať a rozmotať zamotané klbko konšpirácii a zvráteností, nevediac, aká kľukatá a plná nástrah je cesta za pravdou.

Ralph Fiennes ako atypický hrdina zbavený maskulinity

Najväčším kameňom úrazu filmu je jednoznačne jeho prepálená dĺžka (145 min.) a vcelku nevyvážené tempo, kedy predstavovanie postáv a oboznamovanie sa s časopriestorom fiktívneho sveta, zaberá dobrú hodinu. Akonáhle sa po rozsiahlej expozícii začnú črtať prvé náznaky a obrysy nejakej zápletky, tempo filmu naberie rapídne na obrátkach a viac menej slušne graduje a prekvapuje až do konca. Postava inak tradičnr excelentného Ralpha Fienessa, rozhodne nepatrí medzi na prvý pohľad sympatické či úctyhodné charaktery. Jeho Lenny Nero je stroskotancom, žijúcim predovšetkým vďaka láskavostiam svojich zopár blízkych ako napr. súkromného detektíva Maxa Peltiera (Tom Sizemore ) či bodyguardky a vodičky limuzíny Mace (Angela Bisset), s ktorou ho spája isté emocionálne puto prameniace v jej tragickej minulosti a ktorá si od danej udalosti záhadným spôsobom osvojila bojové umenia. Potenciálne ohrozenie života Faith, Lennymu umožňuje získať späť jej stratenú dôveru a lásku a zároveň nadobudnúť dávno stratenú dôstojnosť. Prakticky žiadna z občas skutočne nelogicky sa chovajúcich postáv, divákovi zvlášť neprirastie k srdcu ani neoplýva príliš kladnými vlastnosťami. Jednou z hlavných devíz filmu je jeho ponurá, ľahko cyberpunková atmosféra v podobe temných zákutí a špinavých, nebezpečných uličiek Los Angeleskej spodiny, napriek tomu, že filmom sprostredkovaná technologická vyspelosť v rámci roku 1999 nie je príliš realistická a vierohodná. Z každého kúta filmu dýcha Cameronov rukopis či už ide o rôzne aspekty mizanscény alebo technickú vycibrenosť filmu. Veľmi pôsobivé je vykreslenie morálne poklesnutej spoločnosti, v ktorej vládne bezprávie a skorumpovanosť a reálne zážitky sú vymieňané za príležitosti neobmedzeného voyeurizmu. Fantázii sa medze nekladú, každý sa môže stať každým a zažiť čokoľvek, akékoľvek psychické rozpoloženie. Akoby Bigelow s Cameronom predpovedali nepriaznivý potenciál virtuálnych realít.  Film je čiastočne inšpirovaný protestami v L.A.  z roku 1992 a samotný sujet tematicky dotýkajúci sa problémov rasizmu či policajnej brutality, je najmä vo využití skromných sci-fi aspektov vskutku originálny, i keď v závere príliš rýchlo odbúrava jednotlivé vyvrcholenia a zvraty, nie príliš vzďaľujúce sa typickým klišé. Snímka rozhodne nepatrí medzi pohodové rodinné počiny a nie je vhodná ani pre slabšie povahy, keďže obsahuje scény, ktoré sú svojou predovšetkým implicitne drsnou a surovou náturou prekvapivo úderné i dnes.

Angela Bisset ako Mace je Cameronovsky typická emancipovaná ženská hrdinka

Akékoľvek problémy naratívna stránka snímku trápia, z technického hľadiska je film na vysokej úrovni. Zaujme hneď úvodná scéna prepadnutia nakrútená videoklipovo bez strihu z prvej osoby, pričom podobná inštancia sa vo filme niekoľkokrát opakuje. Neo-noirove prostredie dystopického  L.A tak ožíva vďaka dynamickej kamere a precíznej práce s mizanscénou ako aj ambientnou hudbou či výberom z klasických skladieb. Výborná je práca s farebnou kompozíciou či osvetlením, väčšinou poskytovaným rôznofarebnými neónovými zdrojmi nočnej metropoly. Vizuálne potešenia kazí len občas príliš frenetický strih, do oči bijúci najmä pri kontraste s početnými bezstrihovými sekvenciami.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt strange days 1995

Privítanie nového roku sa nesie v duchu veľkých nepokojov

Napriek istým nespochybniteľným kvalitám sú Zvláštne dni filmom plným konfliktov. Na jednej strane nesmierne atmosférické prostredie s kvalitným hereckými výkonmi a audiovizuálnym kabátom, na druhej prekombinovaná zápletka v závere pôsobiaca prvoplánovo, s nedostatočným vykreslením motivácií postáv. Pre oddaných fanúšikov sci-fi a trochu i cyberpunku, by však výlet do na Los Angeles na sklonku milénia  mohol byť vťahujúcim zážitkom. Ostatne, zub času bol k filmu pomerne nežný, preto je možné si ho naplno vychutnať i dnes.

0 %