Hostiles (2017)

Neo-westernová odysea o pomste, zmierení a vykúpení

10 Jún
2018 16:29:21

Jeden z najstarších a najklasickejších žánrov nie len americkej kinematografie, je aj napriek uplynulej dobe vrcholnej popularity aj v súčasnosti zastúpený veľmi zaujímavými, často však nenápadnými kúskami. Dôvodom je fakt, že základné témy či nosné motívy westernu, je možné aplikovať s istým variovaním, či aktualizovaním aj na vlastnosti a javy terajšej spoločnosti. Dôkazom je existencia tzv. neo-westernu, dnes pravdepodobne najpopulárnejšia obdoba filmového divokého západu, ktorý je v snímkach tohto subžánru, transformovaný v akúsi melancholickú modernú reminiscenciu svojej zašlej slávy. Neo-westerny disponujú odlišným pohľadom na divoký západ, často v rozpore s jeho typickým zobrazovaním, demýtizujú ho.  Do tohto subžánru patria vynikajúce snímky ako Za každú cenu (2016) či Táto krajina nie je pre starých (2007), ktoré sú ukážkou úspešnej asimilácie či prirodzenej evolúcie tohto vrstevnatého žánru do podoby relevantnej pre modernú dobu. Pod režijnou taktovkou a z pera Scotta Coopera, podpísaného pod také filmy ako napr. Black Mass (2015) či Oheň Ohňom (2013) je Hostiles (voľne preložiteľné ako Nepriatelia), jeho štvrtým celovečerným filmom a prvým westernom. Zároveň ide aj o druhú spoluprácu s hercom Christianom Baleom.

Dej filmu je zasadený do etapy divokého západu, kedy sú pozostatky pôvodných obyvateľov – indiánov buď izolované v tzv. rezerváciách alebo si odpykávajú kruté tresty vo väzniciach. Skupiny voľne sa vyskytujúce, majú charakter rabovačných tlúp, ktoré nie sú ani len odleskom svojej bývalej dôstojnosti.  Expozícia filmu sa nesie v znamení nečakaného a násilného útoku indiánskej družiny na dom rodiny belochov, z ktorého sa podarí utiecť iba matke Rosalee Quaid (Rosamunde Pike), psychicky zdevastovanej stratou najbližších. Následne sujet predstavuje druhú stranu mince v podobe amerického dôstojníka Josepha J. Blockera (Christian Bale), veterána, ktorého chladnokrvnosť je prevažovaná iba jeho vražednou nenávisťou k indiánom.  Vykynoženie pôvodných obyvateľov,  je hlavnou náplňou jeho povolania. Krátko pred odchodom do vojenského dôchodku, je poverený poslednou úlohu: transportovať rakovinou trpiaceho indiánskeho náčelníka Yellow Hawk späť do jeho rodného kraja v Montane, kde má dožiť svoje posledné dni. Ich spoločná cesta sa tak stáva akousi odyseou sebapoznania, vzájomného rešpektu a vykúpenia.

Súvisiaci obrázok

Minimalistický avšak výborný Christian Bale ako mlčanlivý, zatrpknutý dôstojník Josepha J. Blocker

„Civilizovanie“  bielymi osadníkmi, prinútilo indiánov k zverstvám samozrejme odplatenými belochmi. V tomto smere sa filmu úspešne darí  odzrkadľovať tieto neľudské činy na oboch stranách tábora. Je zaujímavé, ako sa zobrazovanie statusu pôvodných obyvateľov vyvíjalo v histórii tohto žánru. Od podoby archetypálnych antagonistov až na úroveň rovnocenných protagonistov, ich tragická a krvavá história a kultúra zostala naveky zapečatená v celuloide. Hostiles ide v tomto ohľade ešte ďalej, v znamení maximálnej dekonštrukcie žánru ako takého, eliminuje akékoľvek hranice medzi nejakým hrdinom a záporákom. Hlavnými postavami filmu sú jednotlivci poznačení krvilačným charakterom svojej doby. Dôstojník predstavuje spolu so svojou jednotkou zástup akýchsi bludných duší, narodených do vojny a násilia, predestinovaných v ňom zahynúť. Ich bezcitnosť a nenávisť sú mechanické, bytostne s nimi späté, ich duševné spektrum emocionálne vyhorené. Dôstojníkova a náčelníkova hlboko zakorenená vzájomná nevraživosť, prameniaca v spoločnej histórii a surovej, sadistickej podstate činov minulých, je však prinútená ustúpiť v záujme prežitia, keďže indiánov a vojenskú eskortu začnú ohrozovať iné kmene a živly. Po istom čase sa k skupine pridáva i vdova Rosalee Quaid, predstavujúca akúsi manifestáciu dlhoročných konfliktov, túžby po pomste a krviprelievania, na ktorom je história USA postavená. Napriek prítomnosti klasického sujetu a dramatickej kompozície, je jadrom predovšetkým vzťah oboch strán, postupne prekonávajúcich status uhlavných nepriateľov. Neopomenuteľnú funkciu tak v tomto westerne tvorí i samotná krajina. Je bezútešná, nekonečná a vonkoncom i ľahostajná ku všetkému živému. Jej pasivita a nemilosrdnosť je mnohokrát tým najväčším nepriateľom, nedbajúc na ľudský osud. Divoký západ tu nemá podobu veselého miesta plného heroického dobrodružstva a hudbou vyznievajúcich salónov, je to nepriateľské miesto plné strachu a všadeprítomnej smrti. Je to krajina, od ktorej Boh odvrátil pohľad. Za zmienku rozhodne stoja výborné dobovo pôsobiace dialógy a herecké výkony, kedy minimalistickým avšak nesmierne sugestívnym dojmom ovláda plátno Christian Bale. Jeho večne zatrpknutý a zachmúrený dôstojník, dokáže dojímať i šokovať, napriek neustále stoickému zovňajšku. Tempo filmu sa nesie v pomalej, takmer meditatívnej nálade, čo môže byť pre niektorých divákov, očakávajúcich dynamickú, prestrelkami nabitú „kovbojku“, mierne sklamanie.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt hostiles 2017

Dvaja uhlavní nepriatelia v sebe musia nájsť pozostatky ľudskosti

V rámci rozsiahlych, celkových záberov a využívaní širokouhlých objektívov, vyniká spomínaná pustota a akási letargia krajiny. Zároveň však film oplýva i krásnymi scenériami Arizony, Nového Mexika a Colorada, kde sa nakrúcal. Napriek prevažne exteriérovému zasadeniu príbehu, necháva Scott Cooper dostatok priestoru pre viac či menej triviálne dialógy pri ohni, prehlbujúce psychologické stránky postáv. V takýchto scénach sa hojne využívajú detaily a na súčasnú produkciu pomerne dlhé zábery, evokujúce akúsi nadzmyslovú či transcendentnú prítomnosť. Prevažne statickú kameru, dopĺňajú občasné pomalé švenky a celkovú atmosféru podkresľuje brilantná klasická hudba známeho nemeckého skladateľa Maxa Richtera, ktorá dokáže čo sa emocionality týka trafiť pri každej scéne tú správnu nôtu.

Súvisiaci obrázok

Nehostinnosť a nemilosrdnosť krajiny plní kľúčovú funkciu v navodení atmosféry

Mnou úpenlivo očakávaný western vo výsledku nesklamal, ponúkol atypický pohľad na tento žáner ako aj jeho demýtizáciu. Práve táto forma, je pravdepodobne jedinou možno alternatívou ako môže tento čoraz menej populárny žáner v dnešnej dobe prežiť, čo sa mu pevne dúfam, podarí. Pre fanúšikov predovšetkým myšlienkovo podnetných westernov,  rozhodne povinnosť.

100 %