Pod Tatrami, ako huby po daždi, vznikajú nové občianske združenia a politické strany, ktoré odmietajú 25-ročnú činnosť parlamentných strán – pravice, ľavice, národniarov, liberálov, pestrofarebných demokratov a pod. Chcú zmeny. Aké?
Základná občianska politická škola – ZOPŠ /5/
Do volieb je ešte veľa času a postupne predstavíme niekoľko nových strán a občianskych združení, ktorí žiadajú zmeny na Slovensku. Posvietime na to, čo vlastne chcú, aké metódy činnosti si zvolili, čo by chceli dosiahnuť, ak sa dostanú k moci.
Dnes sa porozprávame o politickej strane Priama demokracia /pozor – existuje a j občianske združenie s podobným názvom/, ktorá vznikla iba prednedávnom. Má svoje ciele, ktoré sú čiastočne identické s cieľmi mnohých nových „revolučných“ strán. Na príklade tejto strany sa tak trochu oboznámime s tým, čo chcú noví revolucionári, aké majú zámery.
Politická strana Priama demokracia /v skratke PD/ presadzuje návrat spravovania štátu a spoločnosti do priamej kompetencie občanov, v duchu Ústavy Slovenskej republiky /alebo Starého Grécka?../. Strana vznikla registráciou na Ministerstve vnútra SR a je pokračovaním pôvodne registrovanej strany LIGA, občiansko-liberálna strana (5.12.2008), neskôr premenovanej na Nová alternatíva Slovenska, občiansko-liberálna strana (31.10.2011). Strana má sídlo v Bratislave. Predsedom strany a štatutárom je Ing. Gabriel Karácsony.
Primárnym programovým cieľom strany je usporiadanie spoločnosti na princípoch priamej demokracie, predovšetkým ich ukotvením v Ústave SR, vo volebných zákonoch a v zákonoch o ľudovej iniciatíve a ľudovom hlasovaní. Mieni predkladať občanom aj návrhy riešení spoločenských, ekonomických a sociálnych problémov spoločnosti a štátu, čo je spojené s potrebou radikálneho zjednodušenia daňového, odvodového a sociálneho systému.
Zatiaľ nemá žiadne preferencie, lebo agentúry ju neponúkajú v prieskumoch. Ale sa zúčastní na parlamentných voľbách v r. 2016. Členovia strany vidia negatíva súčasného sociálno-ekonomického systému, vedia ich pomenovať a analyzovať a vedia tiež formulovať východiská, smerujúce k spravodlivej občianskej spoločnosti. Nestoja o členstvo verejne známych politikov, umelcov, celebrít a štedrých sponzorov, ktorí sú v drvivej väčšine servilní voči súčasnému systému. Spája ich nechuť k doterajšiemu fungovaniu politického systému a túžba po slobodnom a spravodlivom Slovensku a po priateľskej Európe. O čo im ide?
Zasadzujú sa o nastolenie právneho štátu a priamej demokracie – je to hlavné! Presadzujú posilnenie priamej demokracie a demokratických občianskych práv. Chcú zaviesť ľudové hlasovania a ľudové iniciatívy podľa švajčiarskeho vzoru. Predovšetkým mienia nastoliť spravodlivé zákony o referendách a o voľbách. Trvajú na tom, aby bol bezvýhradne rešpektovaný právny štát: štátne orgány nesmú samy, v jednotlivých prípadoch ignorovať zákony a zmluvy, naopak, musia ich dodržiavať, čo do litery, aj čo do ich ducha. Konania každej slovenskej vlády sú obmedzené medzinárodným právom, ústavou a európskymi zmluvami. Tieto právne dokumenty majú pre našu spoločnosť zásadný význam a treba ich striktne dodržiavať. Politické strany majú v rámci politického systému pôsobiť, ale nie ho ovládať. Presadzujú priamu demokraciu aj vo vnútri strán. Vôľu politických strán má určovať ľud, nie naopak. Poslanci Národnej rady SR musia venovať celé pracovné úsilie práci v parlamente. Platené vedľajšie činnosti nesmú spôsobovať ujmu poslaneckému mandátu. Štátni úradníci musia niesť riziká za svoje rozhodnutia a byť za ne trestno-právne zodpovední. Sú za to, aby vo verejnej diskusii otvorene zaznievali aj nekonvenčné názory, pokiaľ nie sú v rozpore s ústavnými hodnotami.
Sú presvedčení, že dobrý referendový zákon je hlavným nástrojom priamej demokracie a hlavnou zbraňou proti vláde politických strán a korporácií. Priama demokracia je cieľ a politická strana Priama demokracia je dopravný prostriedok, pomocou ktorého ju dostanú do zákonov a ústavy SR. Ako chcú dosiahnuť, aby politika slúžila občanom a nie naopak?
Základom by mal byť referendový zákon. Odmietajú iné volebné programy, lebo občania si cez referendový zákon usporiadajú všetko, čo ich trápi vo fungovaní spoločnosti. Úlohou strany bude príprava návrhov riešení a predkladanie ich občanom na schválenie. A teraz - koncepcia referendového zákona, v podaní politickej strany Priama demokracia.
Občania - voliči majú mať rovnakú možnosť zákonodarnej iniciatívy, ako poslanec v parlamente. Od tohto treba odvodzovať kvórum petičných podpisov na iniciovanie podania návrhu bežného zákona do parlamentu alebo na vyhlásenie referenda. Kvórum na podanie návrhu ústavného zákona bude dvojnásobné. Ak máme 4,5 milióna voličov a 150-členný parlament, potom na zvolenie 1 poslanca treba v priemere 30 tisíc hlasov. Znamená to, že na podanie návrhu zákona treba aspoň 30 tisíc podpisov. Ak by išlo o návrh ústavného zákona, bude treba 60 tisíc podpisov.
Po podaní návrhu zákona, zo strany občanov, podporeného príslušným počtom petičných podpisov, parlament je povinný tento riadne prerokovať a hlasovať o jeho prijatí.
Parlament zákon buď prijme alebo neprijme. Ak ho neprijme, musí byť vyhlásené referendum o prijatí tohto zákona. Ak bude referendom zákon prijatý, bude mať platnosť riadne schváleného zákona. V tomto prípade prezident republiky udelí parlamentu výstrahu, lebo zle odhadol vôľu väčšiny voličov. V prípade, ak prezident republiky v priebehu 1 roka, udelí parlamentu 3 výstrahy, je povinný parlament rozpustiť a nariadiť nové voľby do parlamentu.
O každej otázke, ktorá je predmetom referenda, musí byť preukazne informovaný každý volič, vrátane informácie o možných a známych, kladných aj záporných aspektoch prijatia či neprijatia príslušného zákona. Pri naplnení tejto podmienky sa referendum uskutoční a bude platné pri akejkoľvek účasti voličov. Predmet hlasovania v referende je prijatý ako zákon, ak zaň hlasovalo 50 a viac percent zúčastnených voličov a súčasne bola nadpolovičná väčšina dosiahnutá najmenej v polovici okresov (regiónov) krajiny. Ak predmet v referende nebol prijatý, o tom istom predmete sa môže znovu hlasovať až po určitej dobe.
Hlasovanie v referende musí byť umožnené v časovom rozmedzí minimálne 10 dní a to rôznymi formami hlasovania, s využitím dostupných technických prostriedkov, bez nutnosti priamej fyzickej prítomnosti voliča na určitom mieste. Hlasovací systém musí byť prepojený s centrálnym registrom občanov a musí vylúčiť možnosť opakovaného hlasovania tým istým voličom. Znamená to, že centrálny register elektronicky tiež vyhodnotí hlasovanie, v členení na okresy, bez potreby zriaďovania volebných komisií na sčítavanie hlasov.
V referendovom zákone musí byť upravené, ktoré otázky nemôžu byť riešené referendom. Napríklad, predmetom nemôžu byť otázky vedúce k potláčaniu uznávaných ľudských a občianskych práv a k zjavnej diskriminácii akejkoľvek skupiny občanov. Tiež nemôžu byť predmetom referenda otázky, ktoré sú v rozpore s už platnými medzinárodnými zmluvami a dohovormi, pokiaľ nie sú predmetom samotné tieto zmluvy a dohovory. Ak by predmetom boli medzinárodné zmluvy a dohovory, potom musí ísť o návrhy ústavných zákonov. Otázky ústavy a jej zmien a doplnkov musia byť vždy riešené referendom. Referendom môže byť zbavený mandátu aj poslanec, pričom platia pravidlá, ako pri ústavných zákonoch.
Poslanec má právo zákonodarnej iniciatívy. Predloží návrh zákona, parlament ho prerokuje a buď ho príjme, alebo neprijme. Ak ho neprijme, predkladateľ ho môže stiahnuť alebo ho predložiť voličom ako predmet referenda, bez potreby zbierania petičných podpisov. V tomto prípade je vyhlásenie referenda povinné. Ak bude predmet v referende prijatý, bude mať platnosť ako zákon prijatý v parlamente. Ak však predmet bude v referende odmietnutý, predkladateľ dostane od predsedu parlamentu výstrahu. Po 3 výstrahách v priebehu 1 roku poslanec stráca mandát poslanca a nastúpi náhradník.
Podľa členov Priamej demokracie, poslanci a politické strany veľmi rýchlo pochopia, že ak budú prijímať protiľudové či zlé zákony, prídu o svoje mandáty. To isté platí aj v prípade korupčného alebo iného amorálneho správania sa poslancov. Občania budú mať možnosť poslancov odvolávať a vetovať nimi prijaté zákony, ktoré väčšine občanov nevyhovujú.
Skratka, je to referendum na švajčiarsky spôsob. Ujme sa na Slovensku? Nie je tu taká tradícia, ako vo Švajčiarsku: Tam tento systém funguje veľmi dlho. Prečo nie? Mám iba 2 poznámky. Obyvateľstvo musí mať dosť slušné vzdelanie a výchovu, aby dokázalo kompetentne riešiť otázky referenda. A treba vylúčiť jednu „maličkosť“. Je obrovská skupina obyvateľstva, ktorá sa „poplatok“ 5 – 10 eur bude voliť hocikoho a hocičo. Ak sa toho nezbavíme, to sa budeme čudovať, čo odsúhlasíme v referende!..
Foto: autor