Hard Boiled (1992)

Ohliadnutie sa za klasikou akčného žánru.

29 September
2017 20:34:50

John Woo našiel vo svojom  tvrdom detstve úľavu a inšpiráciu okrem iného aj v žánri western. Typické prvky tohto dávneho žánru možno nájsť v takmer každom jeho filme a jeho majstrovské dielo z roku 1992 nie je výnimkou. Väčšina filmov Wooa je situovaná do sveta, v ktorom vládne bezprávie, nenávisť, násilie a jediným východiskom pre ústredné postavy sa zdá byť česť, priateľstvo a oddanosť, teda vlastnosti, ktoré jeho postavy zdieľajú s klasickými westernovými hrdinami.

V úvodnej scéne v čajovni sa nám predstaví dnes už kultová postava detektíva Tequily (Chow Yun-fat), ktorý je priamym kontrastom typických amerických hrdinov 80. rokov. Nie je to muskulárny drsný typ, ktorý zavše koná správne rozhodnutia. Dokonca by som ho hrdinom ani nenazval, je to detektív síce nešetriaci olovom, snažiaci sa však iba nájsť svoju cestu v tomto nehostinnom svete a popritom vykonávať spravodlivosť. Po famóznej úvodnej prestrelke, ktorá navodí tú správnu atmosféru a napätie, začne kriminálna zápletka oscilovať medzi Tequilom a Alanom(Tony Leung Chiu-wai), agentom, ktorý v utajení pracuje pre šéfa triád Hoia. Po spleti zrád, zvratov a bezkonkurenčných akčných scén, film vyhrocuje pasážou v nemocnici, v ktorej Woo dokázal naplno využiť každú miestnosť, stenu a kríženie vertikálnej a horizontálnej akcie.

Vnútorný boj agenta Alana, ktorého predstavuje Tony Leung Chiu-wai

Hard Boiled je jeho posledný film z  čínskej produkcie a je majstrovskou ukážkou autorskej geniality Johna Woo a vrcholného režijného umenia, čo sa akcie týka. Povýšiť drsné, krvou nešetriace prestrelky na umeleckú úroveň je skutočne obdivuhodné. Využíva pre neho typické vizuálne lahôdky ako napr.  spomalené zábery, ktoré scénam dodávajú neuveriteľný šmrnc a eleganciu. Postavy s dvoma pištoľami plachtia s ladnosťou vzduchom a dynamická kamera dlhými zábermi vynikajúco dokresľuje priestorovosť akcie a zničiteľnosť prostredia. Prestrelky tak skôr evokujú vražedné tance, balet, v ktorom jediný nesprávny pohyb znamená smrť.  Interakcia postáv s prostredím je fenomenálna a je pastvou pre oči sledovať ako sa prostredie postupne rozpadáva, vybuchuje a teda transformuje. Nekompromisné prestrelky tak nadobúdajú na intenzite a majú grády.  Sekvencia v nemocnici, s presláveným takmer 3-minútovým prienikom chodbou bez strihu je fakticky crescendom deštruktívnej symfónie Tequilovej brokovnice. Vizuálne je teda film na vysokej úrovni, zvuk však nezaostáva. Pri kvalitnom ozvučení počujete okolo vás lietať črepy skla a triesky, cítite hrmot zbraní a bolestivé výkriky smrti.

Po zábradlí kĺzajúci Chow Yun-fat ako Tequila

Všetky tieto fantastické audiovizuálne aspekty sú však iba formálnou stránkou filmu, ktorý by bez správneho obsahu bol len blýskavo naleštenou prázdnou schránkou. Zatiaľ čo v inscenácii akcie Woo exceluje, s dialógmi a postavami je to trochu horšie. Jeho filmy sú často plné pátosu a patetických replík postáv, záležitosti pomerne typické pre podstatnú časť ázijskej kinematografie. Týmito syndrómami trpí nanešťastie aj Hard Boiled, no na rozdiel napr. od filmu Guľka v hlave (1990), sú prítomné  v znesiteľnom množstve.  Postavy majú občas tendenciu pôsobiť čiernobielo, akoby boli len škrupinami svojich skutočných osobností a ich motivácie tiež nie sú vykreslené veľmi vierohodne. Prospela by taktiež komplexnejšia zápletka a vzťahy medzi postavami. Film však baví, čo je pozoruhodné pri takmer abnormálnej miere strieľania, ktoré sa v ňom vyskytuje.

Legendárna nemocničná sekvencia

Hard Boiled dnes naďalej zostáva mnohými označovaný ako najlepší akčný film všetkých čias. Či už s týmto tvrdením súhlasíte alebo nie, faktom je, že sa nezmazateľne zapísal nie len do análov hongkongskej  no aj svetovej akčnej kinematografie a iných kultúrnych oblastí.

100 %