Eso v rukáve (1951)

Klasická dráma s istou porciou aktuálnosti i dnes

20 Jún
2018 18:36:49

Popredný predstaviteľ zlatej éry Hollywoodu Billy Wilder je autorom pomerne obšírneho žánrového repertoáru; od noirových kriminálok, cez razantné a inteligentné komédie až po sociálno-kritické drámy. Režisér rakúskeho pôvodu bol krátko po nástupe nacizmu k moci nútený emigrovať, a tak sa napokon dostal až do USA, kde sa postupne etabloval ako jeden z najtalentovanejších a všestranných tvorcov schopných pomocou ostrej irónie a zžieravého, trpkého sarkazmu nie len generovať absurdné komické situácie, ale i nahliadať do temných stránok ľudskej duše. Stal sa integrálnou a významnou zložkou americkej filmovej kultúry. Jeho dnes už kultový film Eso v rukáve (Ace in the Hole) narazil v čase svojho uvedenia do kín na ostrú kritiku a Wilderovej kariére neprospeli ani jeho podpriemerné tržby. Niektoré filmy však časom zrejú ako víno a dnes je tak čiernobiela snímka pomerne vysoko cenená a predstavuje to najlepšie spomedzi filmografie Wildera a Kirka Douglasa.

Chuck Tatum (Kirk Douglas), ambiciózny a egocentrický novinár, začne po vyhadzove z prestížneho magazínu pracovať pre miestne noviny v Novom Mexiku. Táto lokalita ho však onedlho začne ubíjať a znechucovať svojou pokľudnosťou a nedostatkom vzrušujúcich pracovných príležitostí. Jedného dňa ho šéfredaktor poverí vykonať reportáž o neďalekých pretekoch štrkáčov. Od miestnych sa Chuck dozvie, že istého Lea Minossu (Richard Benedict) počas lovu indiánskych artefaktov zasypala jaskyňa. V uviaznutom mužovi vidí Chuck konečne materiál pre interesantný príbeh hodný Pullitzerovej ceny, ako aj istý potenciálny finančný zisk, ktorého vidina je obzvlášť lákavou eventualitou pre Leovu rozmarnú manželku Lorraine. Uviaznutý Leo sa tak stáva obeťou kolektívnej manipulácie a nevedomou šachovou figúrkou mediálneho cirkusu.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt ace in the hole

Pôvodne záchranná akcia sa prerodí na takmer cirkusovú atrakciu

Tragická nehoda jedného nešťastníka sa tak zvrhne do podoby celoštátnej atrakcie a trpkého príbehu korupcie, ako aj akejsi obžaloby kapitalizmu a nehumánneho vykorisťovania  v mene vlastného prospechu. Nepríjemná demonštrácia ľudského hyenizmu v plnej kráse. Je zaujímavé sledovať, a pri tom si pokladať otázku, nakoľko je pravdepodobné, že by sa niečo podobné mohlo odohrať aj v skutočnosti. Kirk Douglas predsa len predstavuje akýsi archetyp západného biznismena, ctižiadostivého, chladnokrvného  a ochotného ísť cestou na výslnie aj cez mŕtvoly.  V očiach ostatných zastávajúc pozíciu hrdinu, neúprosne prenasleduje vlastné záujmy. Zároveň však ide aj o atypického filmového hrdinu plniaceho v podstate zároveň aj úlohu antagonistu. Nedá sa povedať, že by priamo budil sympatie či obdiv, ostatne ako aj zvyšok postáv vo filme. Jednotlivé  parametre jeho charakteru sú divákovi postupne, v priebehu lineárnej fabule odkrývané, kompletná mozaika jeho osoby však zostáva záhadou až do samotného záveru.  V týchto aspektoch sa Eso v rukáve ponáša aj na thrillerový hit Sliedič z roku 2014, napriek istej možnej inšpirácií však režisér Dan Gilroy doviedol postavu freelancera Jakea Gylenhalla, až do končín psychickej vyšinutosti.

Morálne však na tom vo Wilderovom filme nie je lepšie ani zvyšok obyvateľstva, predovšetkým policajné a záchranné zložky, za účelom politickej agendy obracajúce sa k človeku v núdzi chrbtom.  Vďaka sústavnej prítomnosti deadlinu film výborne pracuje s gradáciou a napätím. V rámci fiktívneho sveta filmu je Leova manželka Chuckovým najpresnejším zrkadlovým odrazom, so svojím chladným, odmeraným správaním a túžbou odísť z tejto ničotnej pustiny. Ústredným motívom filmu je tak zápas jedinca o prežitie v "civilizovanej" džungli, spojený s nutnou stratou ideálov či ľudskej solidarity, ako aj akési nahliadnutie pod povrch fungovania médií. Film sa odohráva prakticky v dvoch lokalitách, napriek tomu však nepôsobí nízkorozpočtovo, čo má na svedomí i veľké množstvo komparzistov. Čo sa hereckých výkonov týka, o vynikajúcom Kirkovi Douglasovi snáď ani netreba mrhať slovami, jeho Chuck Tatum je pragmatik, skalopevne odhodlaný dostať sa na vrchol. Ale kam až vlastne? Za zmienku stojí tiež skorumpovaný šerif Kretzer (Ray Teal) či prospechárska manželka Lorraine Minosa (Jan Sterling), reprezentujúca pre uviaznutého manžela poslednú nádej či citové spojenie so svetom vonku, zároveň je však zobrazovaná prakticky len ako nástroj mužov, ovplyvňovaný a ovplyvňujúci pozitívnym ale aj negatívnym spôsobom.

Nevyspytateľná osobnosť Chucka Tatuma v podaní skvelého Kirka Douglasa

Film sa vyznačuje komorným charakterom, prevažne statickými čiernobielymi zábermi, ktoré striedajú rôzne nájazdy či vertikálne švenky kamery. Dramatická orchestrálna hudba je typickou formou doprovodu hollywoodskeho blockbusteru 50.rokov a veľmi atmosférické je i osvetlenie, prácou s tieňmi odkazujúc na svoj čiastočný noirový charakter.

Klasika menom Eso v rukáve je aj po takmer 70 rokoch svojej existencie vďaka kvalitným hereckým výkonom a režisérskej zručnosti Billyho Wildera stále atraktívnou a funkčnou drámou, svojím tematickým okruhom aj v súčasnosti bohužiaľ naďalej aktuálna.

100 %