Tiché miesto (2018)

Napĺňa nádejný horrorový počin očakávania?

08 Júl
2018 12:54:40

V súčasnosti, je výskyt nového horrového filmu, tradične sprevádzaný mnohokrát hyperbolizovanými reakciami v domnienke, že sa zakaždým jedná o ďalšiu revolúciu žánru. V konečnom zúčtovaní,  tak má agresívny marketing, spojený s prehnanými očakávaniami, za následok o to pravdepodobnejší úpadok filmu v znamení šedivej priemernosti. Nová, mediálne vyslovene ako zjavenie z iného sveta oslavovaná snímka, je tretím celovečerným filmom amerického herca s poľskými koreňmi Johna Krasinski, známeho pre seriálových priaznivcov najmä z amerického remaku The Office (2005). Hlavnej roli sa vedľa neho ujala aj jeho manželka Emily Blunt, ide teda takmer o akési rodinné podujatie a ich prvé spoločné nakrúcanie. Dokáže sa teda jeden z najnovších postapokalyptických trhákov vyrovnať nemalým očakávaniam?

Sujet, odohrávajúci sa v časovo bližšie nešpecifikovanom zasadení, sleduje osudy rodiny, snažiacej sa prežiť v prostredí zamorenom neznámymi krvilačnými bytosťami. Film neobjasňuje ich pôvod či spôsob ich expanzie, diváka uvrhne do už istý čas prebiehajúceho deja. Rodičia Lee (John Krasinski) a Evelyn (Emily Blunt) Abbott, sa snažia v tomto nehostinnom prostredí predovšetkým chrániť svoje deti a zabezpečiť im život. Sluchom sa riadiace potvory, majú na svedomí takmer úplne vyhladenie okolia, nemnoho preživších musí vzájomnú komunikáciu redukovať na čisto vizuálne prostriedky a svoj život stíšiť na minimum. Každý deň je zápasom o život, každý zvukový prejav rozsudkom smrti.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt a quiet place

I najmenší zvukový prejav predstavuje smrteľné nebezpčentsvo

Expozícia filmu sa nesie vo veľmi atmosférickom a mysterióznom duchu, s veľkým dôrazom na prácu s obrazom. Rodina prinútená eliminovať akékoľvek zvukové prejavy využíva k vzájomnej komunikácii posunkovú reč. Ako posledný pozostatok ľudstva a ľudskosti, sa pohybujú cez opustené mestá a lesy, tichom nasiaknuté prostredia  znepokojivého charakteru. Výborne funguje práca s napätím, najmä vďaka strachu z neznámeho a absencii akéhokoľvek objasnenia okolností situácie či didaktického úvodu. Veľmi obmedzená, až žiadna distribúcia informácií, ktoré by nejakým spôsobom ozrejmovali a približovali dej, má síce za následok tajuplnejšie vyznenie a intenzívnejšiu zvedavosť a záujem diváka, zároveň však predstavuje scenáristicky jednoduchšie riešenie realizácie filmu a navnadenie na jeho pravdepodobné pokračovania.  Bohužiaľ, trpí film akýmisi symptómami schizofrénie, pretože druhá polovica kvalitatívne jednoznačne klesá. Tento fakt, má na svedomí jednak výskyt niekoľkých logických dier, ako aj poddanie sa filmu klasickým klišé žánru, mnohokrát videných scén, pripomínajúcich napr. Spielbergovu Vojnu svetov. Opar mysteriózna sa v neskoršej fáze filmu postupne rozplýva, príšery sú prítomné v takmer každej scéne a ich dizajn rozhodne neohúri ani príliš čo do originality či sofistikovanosti. Naratívna osa, sa točí neustále okolo jednotlivých členov rodiny a ich vzťahov, ktoré poznačili všemožne tragédie, zasievajúce do nich semienka pochybností a nedôvery. Vynútené potláčanie prežívaného utrpenia, nemožnosť úplného emocionálneho prejavu naopak vedie k posilneniu ľudskosti a odhodlania bojovať. Ústredným prostriedkom k prežitiu, sa tak okrem utlmenia časti fyziologických čŕt stáva predovšetkým súdržnosť, láska a obetavosť. Celkovo, sa film hlavne z dôvodu nižšieho rozpočtu vyznačuje výraznou komornosťou, množstvo deja sa odohráva najmä v interiéroch, v ktorých úhlavnými nepriateľmi sú všemožné „zvukové nástrahy“ ako vŕzgajúce drevené schody či hlučná elektronika. Zo zaujímavého, na neustálom tichu závislého konceptu, sa však dalo vyťažiť viac, nehovoriac o nešťastnom ohýbaní a narúšaní týchto, fiktívnym svetom filmu, ustanovených pravidiel  v prospech dramatizácie. Škoda tiež pomerne naivného a príliš jednoduchého odhalenia slabiny monštier, ktorého oneskorenosť nepôsobí ani v rámci filmu príliš vierohodne. Treba oceniť minimálny počet lacných ľakačiek, na ktoré sa drvivá väčšina súčasných hororov až príliš ostentatívne spolieha, na druhej strane však film nie je práve žriedlom strašidelnosti. K tomu, však tak úplne zrejme nesmeruje, dusná, ani na sekundu nepoľavujúca atmosféra neustálej hrozby ale funguje na jednotku a vďaka krátkej stopáži je film kompaktný a schopný udržiavať po celý čas vysoké tempo vďaka čomu utečie ako voda. Taktiež, sa mu darí od prvej až do poslednej minúty vďaka razantnému tempu udržať divákovu pozornosť a zvedavosť.  Z hercov vyniká predovšetkým Emily Blunt, ktorá si musí vo svete zastihnutom neznámou apokalypsou, vytrpieť svoj materský údel.

Rodina je prinútená sa prispôsobiť emocionálne stlmenému životu ochudobnenému o zvukovú stránku

Napriek hlavnej premise filmu, stojacej na zážitku oklieštenom o fonickú stránku života, je pomerne často prítomná dramatická, väčšinou nediegetická hudba, snažiaca sa o vyvolanie napätia a v konečnom dôsledku tak mierne narúšajúca krehké elementy ticha, ktoré by boli hlavnou devízou snímky a ťahákom jej špecifickej atmosféry. Vzhľadom na svoju postapokalyptickú nálepku a navzdory prítomnosti nadprirodzených prvkov, pôsobí film vcelku civilne. Skromnejší počet lokalít a postáv s nádychom o to nepríjemnej každodennosti, Krasinski kombinuje s detailnou prácou s mizanscénou, často vypovedajúcou viac než postavy. Štýlu filmu, sústredenému predovšetkým na vizuálnu stránku, tak dominujú predovšetkým výrazy tvárí hercov v podobe početných detailov. Napätie graduje  pomalými nájazdmi kamery,  samotné monštrá síce dizajnovo bohvieako neoslnia, v prvej polovici filmu však pôsobia dostatočne nejednoznačne a chvíľkovou prezentáciou dokonca i trochu strašidelne. Poteší strih, využívanie paralelnej montáže a napriek hororovej žánrovej klasifikácii, film pracuje, ako som spomínal, predovšetkým s thrillerovými postupmi, fanúšikovia brutálnych slasherov si tu na svoje príliš neprídu.

Osobne, ma Tiché miesto mierne sklamalo, už vďaka spomínaným prehnaným očakávaniam, prameniacim zo zahraničnej glorifikácie filmu. Trpí bohužiaľ pomerne častým problémom súčasnej filmovej produkcie a to chronickou nevyváženosťou. Možno by bol filmu viac svedčil krátkometrážny formát, to by už však zrejme nešlo o taký finančný hit.

0 %