Stará láska nehrdzavie (2019)

Komediálne prekvapenie roka? Skôr sympatická romantická oddychovka

21 Júl
2019 12:41:00

Najnovší film amerického tvorcu Jonathana Levina (50/50, Dámska jazda...) sa napriek, či práve vďaka, pomerne nízkym očakávaniam teší vcelku priaznivému diváckemu a kritickému ohlasu. Čo pôsobilo ako obyčajná, Sethom Rogenom a jeho typom humoru predchnutá rom-com z dielne tuctovosti, zdá sa byť veľkým prekvapením na poli tohto žánru. Sú pochvaly oprávnené? Long Shot, pod slovenským distribučným názvom Stará láska nehrdzavie, chce sedadlá kín obsadiť najmä skrz dvojicu áčkových hercov – Seth Rogen a Charlize Theron. Ako som spomínal, jedná sa o romantickú komédiu, pričom romantický komponent by sa tu rozhodne nemal opomínať - je totiž intenzívnejší, než by ste čakali.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt long shot

Sujet snímky sleduje kariéru ambicióznej a zapálenej ministerky zahraničných vecí Charlotte (Charlize Theron), ktorá musí od nastúpenia do funkcie každodenne znášať istú dávku sexizmu, nie len v rámci oválnej pracovni. Napriek tomu je však miláčikom ľudu a tento fakt by rada využila pre svoju kandidatúru na post prezidentky. Druhú dejovú líniu predstavuje investigatívny novinár Fred Flarsky (Seth Rogen), ostrý a neodbytný, svojimi článkami odhalil už nejednu korupčnú taktiku veľkých korporácií. Avšak práve taká korporácia práve odkúpila denník, pre ktorý pracuje, a tak je idealistický Fred na mieste rozhodnutý podať výpoveď. Nezamestnanému novinárovi a pracovne vyťaženej ministerke sa nečakane skrížia cesty, oživia sa spomienky z detstva, a Charlotte napokon zamestnáva Freda na písanie jej prejavov a ako  poradcu v oblasti humoru, v ktorej mierne zaostáva.  Spoločnými silami sa usilujú o nápravu sveta, dochádza k dezilúziám a rozčarovaniam, ako aj k vzájomnému citovému vzplanutiu.

Treba podotknúť, že napriek vcelku originálnemu zasadeniu zápletky do prostredia politických machinácii, sa jej priebeh utápa vo schematických vodách obdobných žánroviek. Kto čaká dejovú líniu plnú prekvapení a vybočení z konvencií, bohužiaľ, taký Noting Hill či Pretty Woman sa vo vedomí počas sledovania filmu neustále tlačia do popredia. To však nemusí nutne predstavovať problém, napokon, klasické romantické komédie už dnes nemajú prílišné zastúpenie v programoch kín. A že táto kombinácia výborne funguje v novšom habite aj naďalej, dokazuje Stará láska nehrdzavie viac než dosť. Napokon, ak pre vás filmografia Setha Rogena nie je španielskou dedinou, bude vám humor snímky povedomý, okrem zopár slapstickových scén sa zakladá na irónii, slovných gagoch, portfólio ktorých sa často obmedzuje na sex, drogy a alkohol, či rôznych, často dosť prvoplánových pop-kultúrnych odkazoch.  Niekoľko skutočne podarených momentov strieda niekoľko horšie zvládnutých, stále však možno komédiu s čistým svedomím radiť k tým vtipnejším. Napriek menším problémom s vierohodnosťou kombinácie postavy Setha Rogena a jeho zamestnania (nehovoriac o nevýslovnej naivnosti tejto postavy), predstavuje hlavná dvojica snímky hereckými výkonmi a komediálnym načasovaním gro zábavy, ktorú pri filme budete mať, pričom práve Charlize Theron, ako odmalička čestná, z vyčerpanosti mikrospánkami trpiaca politička, predstavuje rozhodne hlavnú nositeľku sympatií vo filme. Prekvapivo medzi nimi dochádza aj k výskytu istej dávky chémie. Spočiatku čistokrvne komediálne ladenie sa v druhej polovici presúva skôr na romantickú úroveň, na vzájomne vypovedanie citov a problémy vzťahu chudobného sedliaka a dobre situovanej princeznej najmä v očiach verejnosti. Zasadenie deja do politického prostredia otvára dvierka množstvu potenciálnych komentárov k momentálnemu status quo v USA, čo film aj náležite využíva. Kto je však citlivejší voči súčasnému politickému dianiu, prípadne je v tejto oblasti takpovediac „ostrieľaný“, môže byť (nemilo) prekvapený intenzívnosťou ľavicového delostrelectva v podstate zo všetkých frontov. Viem si predstaviť, že by istá skupina divákov pre čoraz obľúbenejšie pojmy ako napr. „slniečkári“ rozhodne nemusela chodiť priďaleko. Napriek tomu film v neskoršej fáze kartu mierne obráti, hlása snahu o zjednotenie oboch táborov, o zahojenie rany a pod záštitou dobrej, čestnej a pravdovravnej prezidentky, nedbajúcej o prázdne politické frázy, scelenie ruptúry, ktorá v americkej spoločnosti nastala. Netreba zdôrazňovať simplifikovanú naivitu posolstva a vykreslenie jednotlivých postáv, k poriadnej romantickej komédii skrátka istá dávka tej patetickosti patrí.

Stará láska nehrdzavie v mojich očiach nie je tým prekvapivým, bezchybným hitom roka, ako hlásali predovšetkým zahraničné médiá. Jej úspech vychádza zrejme z potreby zaplnenia vákua, ktoré ostalo po tomto žánri. Ide o sympatickú romantickú záležitosť, na ktorú pokojne vezmete svoju polovičku a po príjemnom večeri si môžete byť istí, že vám bez stopy vyfučí z hlavy.

67 %
(3 hodnotenia)