Každému majiteľovi modernejšieho auta s dieselovým motorom je dobre známy filter pevných častíc (DPF), ktorý slúži na zachytávanie pevných častíc výfukových plynov. A rovnako mu je dobre známa aj potreba jeho regenerácie, keď sa zanesie.
Regeneráciu nie je vždy možné absolvovať v plnom rozsahu
Niekedy je však problém dodržať regeneráciu filtra pevných častíc v plnom rozsahu. Z toho dôvodu, že na to, aby riadiaca jednotka motora mohla upraviť chod motora tak, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov na teplotu, pri ktorej by sa zachytené častice vo filtri vypaľovali, je potrebná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach. A situácia v premávke nie vždy dovoľuje takúto jazdu absolvovať.
Ak sa vodičovi nepodarí absolvovať regeneráciu filtra pevných častíc v plnom rozsahu opakovane, hrozí jeho úplné zanesenie, pri ktorom by už regenerácia účinná nebola. A pri jazde s takto zaneseným filtrom pevných častíc auto stráca výkon a hrozí aj poškodenie motora.
Čo teda v takejto situácii robiť? Kúpiť nový DPF? Viete ale, aká je nového filtra pevných častíc cena? Prinajlepšom to bude niečo cez 400 €, ale pri autách s vyšším objemom sa cenovka nového filtra pevných častíc môže kľudne vyšplhať aj na 2 000 €.
Účinná metóda za menej peňazí
Lacnejšou alternatívou je profesionálny repas DPF, ktorý pri osobnom aute vyjde zhruba na 200 €. Dávame však dôraz na to, aby sa to robilo naozaj profesionálne. Existujú totižto rôzne metódy čistenia filtra pevných častíc, ale zďaleka nie všetky sú naozaj vhodné.
Najlepšou metódou je čistenie pomocou certifikovaného zariadenia, na ktoré sa DPF napojí do uzavretého okruhu. Samotné čistenie potom prebieha na báze kvapaliny, ktorá je obohatená o organické absorbenty emulzií uhľovodíkov. Táto metóda dosahuje účinnosť až 98% a tento výsledok je možné následne otestovať kontrolou protitlakom.
Zdroj obrázka:
Autor: Konstantin Savusia / Stock.adobe.com