Rôzne reklamné predmety majú svoje nezastupiteľné postavenie v marketingovej stratégii mnohých spoločností. Dobre vybraté reklamné predmety so zaujímavou potlačou dokážu byť platnou súčasťou marketingových aktivít firmy.
Najskôr je potrebný grafický návrh finálnej potlače
Samozrejme, takéto predmety je najskôr potrebné vyrobiť, konkrétne potlačiť reklamnou potlačou. Často sa využíva princíp sublimácie, keďže sublimačná tlač má verné zobrazenie farieb a zároveň je trvácna. Ako však vzniká?
Samozrejmosťou je, že najskôr je potrebné v počítači spraviť grafický návrh požadovaného motívu. Ten sa následne zrkadlovo vytlačí na špeciálnej sublimačnej tlačiarni. Táto tlačiareň používa špeciálny sublimačný atrament a (neprekvapivo) sublimačný papier.
Samotný proces sublimácie nastáva v termolise
Takýto výtlačok je takpovediac prenosovým médiom, keďže následne sa spolu s predmetom, na ktorý má vo finále výtlačok ísť, vkladá do termolisu. Áno, termolis je to zariadenie, ktoré sa niekedy označuje ako tlačiareň na textil, i keď termolis nemusí byť len na potlač textilu, ale stretnúť sa môžete napríklad aj so špeciálnym termolisom na hrnčeky.
Späť však k sublimačnej tlači. Práve v termolise nastáva proces sublimácie. Otázkou je, pamätáte sa ešte na učivo z fyziky? Ak áno, tak viete, že sublimácia je premena pevného skupenstva látky priamo na plynné (s vynechaním kvapalného skupenstva).
A práve to sa v sublimačnej tlačiarni deje. Pôsobením vysokej teploty a tlaku sa sublimačný atrament na prenosovom médiu zmení na plyn a popritom sa otvoria póry potláčaného textilu, do ktorých atrament v plynnom skupenstve prenikne. S ochladením sa skupenstvo atramentu zmení opäť na pevné a uzatvorením pórov sa tak stane v podstate súčasťou predmetu, na ktorý je tlačený.
Zdroj obrázka:
Autor: cemmustafa / Stock.adobe.com